ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حقوق بازنشستگان کفاف هزینه‌های زندگی و درمان آنها را نمی‌دهد:

0

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد،

حقوق بازنشستگان کفاف هزینه‌های زندگی و درمان آنها را نمی‌دهد.

یک فعال کارگری با بیان اینکه حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بر مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تاثیرگذار است، گفت: رقم دستمزد امسال کارگران باید به هزینه چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی سبد معیشت نزدیک می شد.

رحمت اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم تبعیت از ماده ۴۱ قانون کار به عنوان مبنا و ملاک اصلی تعیین حداقل دستمزد کارگران گفت: متاسفانه ماده ۴۱ قانون کار را داریم ولی اجرا نمی شود و هر سال برای تعیین حقوق کارگران جلسات طولانی و فشرده برگزار می‌کنیم در حالی که قانون به صراحت محاسبه نرخ تورم و سبد معیشت خانوار را مبنای تعیین حداقل مزد اعلام و کمیته دستمزد هزینه سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرده که حداقل دستمزد امسال باید به این رقم نزدیک می شد.

وی ادامه داد: از طرفی ماده ۴۱ قانون کار به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی گره خورده است، چراکه حداقل دستمزدی که در شورای عالی کار تعیین می شود به حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی تسری می یابد؛ لذا هرگونه تاخیر در تعیین و تصویب دستمزد بر حقوق بازنشستگان اثرگذار است.

پورموسی با اشاره به دیدار نمایندگان کانون های بازنشستگی و پیشکسوتان کارگری با وزیر کار برای بررسی افزایش حقوق مستمری بگیران در سال جاری اظهار کرد: از نظر ما افزایش ۲۱ درصدی، هزینه‌های زندگی بازنشستگان را پوشش نمی دهد و علاوه بر آن میزان حق مسکن یا خوارباری که برای کارگران مصوب می شود متفاوت از بازنشستگان است؛ مثلا بن خواربار بازنشستگان ۴۸ هزار تومان است ولی امسال برای کارگران ۴۰۰ هزار تومان مصوب شد یا حق مسکن بازنشستگان ۲۲ هزار تومان است ولی این مبلغ برای کارگران ۱۰۰ هزار تومان است؛ لذا افزایش حقوق بازنشستگان باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر ۶۵ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیرند و با درنظر گرفتن افزایش هزینه ها اعم از مسکن، بسیاری از مواد خوراکی، دارو و تغییر نرخ بنزین، مستمری دریافتی آنها کفاف هزینه‌های زندگی، درمان و اجاره بها را نمی دهد.

به گزارش ایسنا، با گذشت سه ماه از سال  ۱۳۹۹ و علیرغم تصویب افزایش ۲۱ درصدی حداقل حقوق کارگران، تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان نامشخص است، هر چند که پیشنهاد افزایش ۲۱ درصدی حداقل مستمری سال ۹۹ توسط سازمان تامین اجتماعی به هیات وزیران ارسال شده اما کانون پیشکسوتان کارگری و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار بررسی افزایش حقوق سال جاری بازنشستگان در شورای عالی کار شده اند.

بر همین اساس در دیدار هیات رئیسه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و کانون پیشکسوتان کارگری با وزیر کار، بررسی این موضوع در شورای عالی کار مورد موافقت قرار گرفت و ابلاغ شد که حداکثر افزایش حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در چهارچوب درآمدهای سازمان  مورد بررسی قرار گیرد.

در این دیدار همچنین مقرر شد جلسه شورای عالی کار که به دلیل کناره گیری وزیر صمت به تعویق افتاده بود، شنبه هفته آینده با حضور نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی و کارگری برگزار شود و به پیشنهاد وزیر کار و تصویب هیات وزیران، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت به عنوان عضو صاحب‌نظر دولت در شورای عالی کار منصوب شد.

منبع : https://www.isna.ir/news/99031308349

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار