ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

صف خرید و صف فروش در بورس به چه معنا است؟

0

شاید بارها کلمه صف خرید و فروش در بورس را شنیده باشید ، اما  با معنا و مفهوم آن آشنا نباشید. در این مطلب قصد داریم تا این مفهوم در بورس را برایتان تشریح کنیم و دلایل تشکیل صف خرید و فروش را توضیح دهیم.

ابتدا با ورود به سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com میتوانید نام نماد مورد نظر را جستوجو کنید . هر نماد شرکت صفحه مخصوص به خود را دارد که با کلیک روی نام شرکت در دیده‌بان بازار یا با استفاده از ابزار جستجو (ذره‌بین سبز رنگ بالای سایت tesetmc.com) صفحه آن نماد را پیدا کرد.
مثلا برای یافتن نماد شرکت بانک صادرات طبق آموزی تصویری زیر، کافیست بخشی از نام همین شرکت را در فیلد جستجو وارد کنید. با انجام اینکار نماد وبصادر برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک روی لینک آن، به صفحه این نماد وارد می‌شوید.


صف خرید در بورس

زمانی که سهام شرکتی به دلایلی مختلف مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد خریداران برای خرید سهم به امید افزایش قیمت هجوم می آورند و سهام های عرضه شده را خریداری می کنند. فروشندگان که استقبال زیاد خریداران برای خرید سهام را مشاهده می کنند ٬ فروش خود را به تاخیر می اندازند و همین عامل باعث کمبود عرضه سهم برای فروش می شود. با این اتفاقات رقابت بین خریداران بیشتر می شود تا جایی که فروشنده ای وجود نداشته باشد اما تقاضا برای خرید سهام  همچنان بالا باشد و سفارش های خرید در بالاترین قیمت ممکن برای سفارش قرار بگیرند.به عبارت دیگر صف خرید زمانی شکل می گیرد که عرضه سهام کمتر از تقاضای آن باشد تا با افزایش قیمت و تمام شدن عرضه ها دیگر هیچ سهامی برای فروش در آن بازه قیمتی وجود نداشته باشد و خریداران برای خرید سهام در صف بمانند.

در چنین زمانی با مراجعه به صفحه مربوط به سهم مذکور در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مشاهده می‌شود که فقط بخش عرضه (خریداران) تابلو معاملات به خاکستری و غیر فعال است و اطلاعات مربوط به خرید آن سهم به رنگ سیاه و فعال است. چنین حالتی را صف خرید برای سهم مورد نظر گویند.

عکس زیر نشان دهند صف خرید سهام شرکت سیمان ارومیه می باشد.

صف فروش در بورس

زمانی که سهام شرکتی به دلایل مختلف عرضه سهام شرکت با افزایش فروش مواجه شود. در این صورت متقاضیان خرید آن سهم برای کاهش قیمت بیشتر، از خرید خودداری می‌نمایند. در این شرایط در طرف عرضه صفی از فروشندگان ایجاد می‌شود و در طرف تقاضا، خریداری تمایل ندارد تا آن سهم را خریداری کند.به عبارت دیگر صف خرید زمانی شکل می گیرد که عرضه سهام بیشتر از تقاضای آن باشد تا با کاهش قیمت و خریداران برای فروش سهام در صف بمانند.

در چنین زمانی با مراجعه به صفحه مربوط به سهم مذکور در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مشاهده می‌شود که فقط بخش عرضه (فروشندگان) تابلو معاملات به رنگ سیاه و فعال است و اطلاعات مربوط به خرید آن سهم به رنگ خاکستری و غیرفعال است. چنین حالتی را صف فروش برای سهم مورد نظر گویند.

عکس زیر نشان دهند صف فروش سهام شرکت عمران و توسعه شاهد می باشد.

نکات بسیار مهم در مورد صف خرید و فروش که باید به آنها توجه داشت:

هیچ وقت نباید صف خرید و فروش را مبنای معامله هایتان قرار دهید.

صف خرید و صف فروش همیشگی نیست و تنها در موارد معدودی شکل می گیرد که دلایل مختلف آنرا بیان کردیم.

در عرضه های اولیه در روز های ابتدایی عرضه به دلیل جذاب بودن قیمت و گاهی اوقات هیجانات عرضه اولیه موجب تشکیل صف خرید می شود.

نقد شوندگی در بورس و تشکیل صف های خرید و فروش رابطه معکوس دارند یعنی اگر نقد شوندگی سهامی بالا باشد تشکیل صف خرید و فروش در آن بسیار کم اتفاق می افتد و اگر نقد شوندگی سهامی پایین باشد تشکیل صف خرید و فروش در آن زیاد اتفاق می افتد.

ممکن است در یک روز در ابتدای روز صف خرید شکل بگیرد سپس با عرضه شدید صف خرید از بین برود و با ادامه عرضه و کاهش قیمت صف فروش تشکیل شود و یا برعکس.

منبع : https://atlasbourse.com/queues-buy-sell

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار