ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تفاوت سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری در چیست؟

0

در ابتدای مقاله باید گفت که با وجود اطلاعات و انواع کلاس ها و فایل ها در خصوص با سبد گردانی و صندوق های سرمایه گذاری هنوز این سوال برای خیلی از افراد پیش می آید که تفاوت سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری در چیست چیست؟ و یا این که در سبد گردانی چه سرویس های دیگری ارائه می گردد؟ یا سرمایه گذاری در صندوق ها بهتر است یا سبد گردانی اختصاصی؟؛ در این مقاله کاربردی تلاش می شود تا با مقایسه سرویس های سبد گردانی و صندوق های سرمایه گذاری، تصویری واضح تر و دقیق‌ تر از این ۲ ابزار مالی به منظور استفاده علاقه‌ مندان و سرمایه گذاران محترم ارائه گردد.

در ادامه باید این طور بیان داشت که حضور در بازار سرمایه تحت عنوان یکی از بازارهای جذاب به منظور سرمایه گذاری همیشه مد نظر سرمایه گذاران می باشد. با در نظر داشتن بازدهی این بازار در بلند مدت و مقایسه آن با دیگر بازار ها در ایران به ظرفیت بسیار زیاد کسب سود در بازار سرمایه پی خواهیم برد که این تفاوت در تصویر زیر به وضوح قابل مشاهده می باشد :

در حال حاضر سوال این است که به چه صورتی در بازار سرمایه حضور داشته باشیم. ۲ گزینه به صورت کلی پیش روی شما عزیزان خواهد بود، که به شرح زیر می باشد :

سرمایه گذاری مستقیم و به وسیله خود شخص در انواع اوراق بهادار من جمله سهام، اوراق بدهی و اوراق مشتقه و مواردی از این دست.
سرمایه گذاری غیر مستقیم که به ۲ راه صورت خواهد پذیرفت؛ به وسیله خرید واحد های انواع صندوق های سرمایه گذاری و یا تشکیل دادن سبد سرمایه گذرای اقتصادی به وسیله کمپانی های سبد گردانی.

شایان ذکر است که از آن جایی که همیشه این سوال پرسیده خواهد شد که تفاوت سرمایه گذاری در صندوق ها با ایجاد سبد اختصاصی در چی خواهد بود، در ادامه موضوعات مقاله به تفاوت‌ های این ۲ ابزار مالی از دیدگاه سرمایه گذاران اشاره هایی خواهیم داشت. تفاوت‌ های این ۲ابزار در عناوین زیر دسته بندی شده است، لطفا به آن ها توجه داشته باشید :

  1. اختصاصی بودن سرمایه گذاری
  2. هزینه های قابل پرداخت
  3. تنوع دارایی ‌ها
  4. اخذ مشاوره و اطلاع از وضعیت سبد
  5. اختصاصی بودن سرمایه گذاری

این نکته به دور از انتظار نیست چنانچه عنوان کنیم ریسک حائز اهمیت ترین معیار در هر سرمایه گذاری به حساب می آید. این امکان وجود خواهد داشت که به نظر رسد که بازده اساسی ترین اصل سرمایه گذاری باشد اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که بازده خود تابعی از ریسک و مقدار ریسک پذیری افراد می باشد. در حقیقت می توان این طور بیان کرد که  قشر بزرگی از سرمایه گذاران به نسبت درجه ریسک‌ پذیری خود اطلاعاتی ندارند یا چنانچه از نظر ذهنی از سطح ریسک‌ پذیری خود آگاه باشند، این تصور تنها تصوری شهودی می باشد و امکان دارد منطبق با واقعیت نباشد. در صندوق های سرمایه گذاری یک سبد برای تمامی سرمایه گذاران با درجات مختلف ریسک‌پذیری تشکیل می‌شود ولی در سرویس سبدگردانی اختصاصی ضمن اینکه سطح ریسک سرمایه گذار شناسایی می شود، برنامه ها و مقاصد مالی او نیز به تفکیک هر شخص دریافت خواهد شد، سبدی متنوع از انواع اوراق بهادار شامل سهام شرکت‌ های ارزنده، اوراق با درآمد ثابت، اوراق مبتنی بر عنصر طلا و دیگر اوراق کالایی به منظور استفاده شما عزیزان تشکیل خواهد شد به شکلی که اهداف سرمایه گذار به وسیله ایجاد یک پرتفوی اختصاصی محقق شود.

جالب است این نکته را در خاطر داشته باشی که در سرویس سبد گردانی ترکیب پرتفوی یک جوان ۳۰ ساله مجرد و پر ریسک و با سطح مالی معمولی که هیچ تجربه در گذشته ندارد با یک فرد باز نشسته و با تجارب بسیار سرمایه گذاری و با ریسک کم و توان مالی بالا فرق هایی خواهد داشت و از آن جا که سطح ریسک این افراد، بازده مورد انتظار و احتیاجات نقدینگی آن ها با هم برابر نیست، ترکیب دارایی های پیشنهادی به منظور استفاده هر یک از آن ها نیز با یک دیگر فرق خواهد کرد.

دریافت مشاوره و پنل سبد گردانی

در خصوص با دریافت مشاوره و پنل سبد گردانی باید به این نکته اشاره داشته باشیم که یکی از مشکلات سرمایه گذاران به ویژه در مورد بازار سرمایه کمبود آشنایی با این بازار و شناخت روند ها و افق این بازار به شمار می رود. در واقع این موضوع تصمیم زمان ورود و خروج به بازار را برای شما عزیزان سخت می کند. از طرف دیگر پایش همه بازار ها و جزئیات هر یک از آن‌ ها به منظور سرمایه گذاران امری بسیار سخت و زمان‌ بر و دشوار می باشد. برای نمونه طبق شرایط موجود و چشم انداز سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی، موقعیت انگلستان در کشمکش برگزیت، جنگ تجاری آمریکا و چین و شرایط ویژه اقتصادی ایران ماه های آتی و سال میلادی بعد زمان هایی است که تصمیمات سرمایه گذاری در آن ها به مراتب سخت تر خواهد بود. جالب است بدانید که در سبد گردانی اختصاصی این مشکل نمایان خواهد شد و با بهره‌ مندی از تیم ‌های متخصص تحلیل که به شکل مستمر در حال پایش بازارهای داخلی و خارجی می باشند و اختصاص یک مشاور به هر سرمایه گذار اغلب این نگرانی برای سرمایه گذار بر طرف می شود؛ بخاطر این که به شکل مستمر آماده پاسخ گویی به سرمایه گذاران و رفع تمامی ابهامات ایشان می باشند.

از طرفی هم در سبد گردانی اختصاصی برای استفاده آسان و شفاف هر سرمایه گذار، پنلی تشکیل و اختصاص داده خواهد شد که ایشان قادر خواهد بود به وسیله این پنل به شکل آنلاین و تغییرات سبد خود و خرید و فروش‌ های سبد خود را مشاده نماید و در نظر داشته باشید که این امکان در صندوق‌ های سرمایه گذاری فراهم نخواهد بود.

تنوع دارایی ها 

در خصوص با تنوع دارایی ها باید گفت که در حقیقت یکی از مفاهیم بیس تئوری پرتفوی مدرن، تنوع دارایی ها به حساب می آید. در واقع ترکیب دارایی ها در صندوق های سرمایه گذاری و سبد گردانی از دیگر تفاوت های موجود میان این ۲ابزار مالی به شمار می رود. جالب است بدانید که در ایران ساختار امید نامه صندوق ها به شکلی می باشد که بیشتر دارایی های صندوق‌ ها یا در سهام، طلا، اوراق با درآمد ثابت و یا ترکیبی از سهام و اوراق سرمایه گذاری خواهد شد. می توان گفت که در صندوق‌ های سهام حداقل می بایست ۷۰ درصد پرتفوی در سهام باشد یا صندوق طلا بر اساس امیدنامه خود عمده دارایی خود را می بایست به طلا اختصاص دهد، در حالی که در سال اخیر (اول مهر ماه ۹۷ تا اول مهر ماه ۹۸) طلا حدودا ۸% بازده منفی به وجود آورد است؛ بنابراین یک صندوق قادر نخواهد بود مناسب برای تمامی افراد به حساب آید و از طرف دیگر نیز این امکان در صندوق ها وجود نخواهد داشت که هر سرمایه گذار سبد ویژه خود را دارا باشد.

در راستای پاراگراف قبلی باید این طور بیان کرد که در این باره ۲ روش وجود خواهد داشت : نخست این که شخص سرمایه گذار از این دانش برخوردار باشد که به وسیله سرمایه گذاری در انواع گوناگون صندوق ها ترکیب بهینه را به وجود آورد که این راه به تخصص، تجربه و دانش بالایی نیاز خواهد داشت و یا این که به وسیله ایجاد یک سبد ویژه ترکیب بهینه را به وجود آورد. لازم به ذکر خواهد بود که سبد گردانی ویژه با ترکیب متنوعی از دارایی ها و انعطاف پذیری بالا به منظور تغییر وزن هر یک از دارایی ها این امکان را برای سرمایه گذار فراهم خواهد کرد تا ریسک خود را تا حد بسیار زیاد و مناسبی کم کند.

هزینه های قابل پرداخت

به صورت کلی می توان گفت که محصول سبد گردانی اختصاصی به علت گستره خدماتی گسترده تر از لحاظ هزینه، محصولی گران‌ تر از صندوق های سرمایه گذاری می باشد. وجود یک مشاور اختصاصی به منظور سرمایه گذار، ایجاد یک ترکیب پرتفوی طبق شرایط بازار های موازی سرمایه گذاری، بکار گیری تعداد چشم گیری ویژه سرمایه گذاری، ارائه گزارش‌ های تحلیلی، توجه به سطح ریسک و انتظارات و مقاصد مالی سرمایه گذار در بوجود آوردن سبد ویژه و اطلاع از جزئیات تصمیم‌ گیری، موضوعاتی است که سبب تفاوت هزینه این محصول با صندوق‌ های سرمایه گذاری خواهد شد که در آن یک مدیر سرمایه گذاری، بدون به وجود آوردن تعامل مستقیم با سرمایه گذاران و ارائه گزارش و تحلیل و بدون دریافت داده های مالی و سطح ریسک پذیری افراد به فعالیت سرمایه گذاری در طبقه های به مراتب محدود تری از دارایی ها خواهد پرداخت. امروزه حداقل سرمایه مورد نیاز به منظور سرمایه گذاری در سبد گردانی اختصاصی مبلغ ۱ میلیارد تومان خواهد بود. امیدوارم که از محتوای این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید.

منبع : https://codeboursi.ir/blog

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار