ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

منفی شدن قیمت نفت به چه معناست؟

1
برای اولین بار قیمت نفت منفی شد، البته قیمت نفت ایالات متحده آمریکا، وست تگزاس این سقوط شدید را تجربه کرد و نفت سایر کشورها مانند اعضای اوپک شاهد چنین موضوعی نبود. در این میان سوالات مهمی وجود دارد، قیمت منفی نفت به چه معناست و چرا قیمت نفت منفی شد؟

برای اولین بار قیمت نفت ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه تقریبا به منفی ۴۰ دلار رسید، البته نزدیک به دو ماه پیش بسیاری از تحلیلگران بازار انرژی چنین موضوعی را پیش‌بینی کرده بودند که علت آن، کاهش تقاضا به علت شیوع کرونا بود. با وجود پیش‌بینی سقوط قیمت نفت، کمتر کارشناسی تصور می‌کرد که قیمت نفت آمریکا، وست تگزاس به کمتر از صفر دلار برسد و منفی شود.

شیوع کرونا تقاضا برای نفت را کاهش داد.

با شیوع کرونا، بسیاری از مردم در سراسر جهان قرنطینه و خانه نشین شدند که این موضوع تقاضا برای بسیاری از سوخت‌ها مانند بنزین و گازوئیل را کاهش داد. ماه گذشته میلادی میزان تقاضای روزانه برای نفت کاهشی ۲۹ میلیون بشکه‌ای را تجربه کرد که نشان از کاهش ۳۰ درصدی فروش نسبت به سال گذشته میلادی داشت. این کاهش فروش باعث شد تولیدکنندگان بزرگ تصمیم به کاهش تولید روزانه خود از ماه آینده میلادی بگیرند، این کشورها تولید روزانه خود را ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه یا ۱۵ درصد کاهش می‌دهند.

برای اولین بار در تاریخ روز دوشنبه قیمت نفت منفی شد.

با وجود این توافق تاریخی، سقوط قیمت نفت متوقف نشد. روز دوشنبه قراردادهای آتی برای تحویل نفت خام آمریکا در ماه آینده میلادی به پایین‌ترین نرخ خود در تاریخ یعنی نزدیک به منفی ۴۰ دلار رسید. قراردادهای نفتی برای تحویل در ماه‌های ژوئن و ژوئیه نیز کاهش قیمت را تجربه کرد، اما به منفی نرسید.

زمانی که قیمت نفت منفی می‌شود، یعنی برای تولیدکننده ارزش مالی ندارد و در حقیقت برخی تولیدکنندگان به مردم پول می‌دهند تا نفت را تحویل بگیرند. با این وجود اگر تولید‌کننده‌ای تصمیم به توقف تولید بگیرد، مدتی طول می‌کشد تا تولید کاملا متوقف شود. علاوه بر این به علت پیچیدگی‌های فرایند تولید و همچنین هزینه‌های بالای توقف، برخی تولیدکنندگان حاضر به تحویل رایگان نفت یا حتی پرداخت پول به خریداران هستند.

قیمت منفی نفت به چه معناست؟

زمانی که نفت از زمین استخراج می‌شود، باید آن را ذخیره و حمل کرد که این اقدامات نیاز به هزینه دارد. این هزینه‌ در برخی مناطق مانند مرکز ایالات متحده آمریکا می‌تواند بالاتر از کشور دیگری مانند عربستان سعودی باشد و به همین علت قیمت نفت اوپک یا ایران منفی نشده و همچنان بالای صفر دلار معامله می‌شود. زمانی که قیمت نفت سقوط می‌کند، تولیدکنندگان ممکن است با فروش نفت ضرر کنند، در حقیقت آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌های تولید را تامین کنند. در مواقعی که وضعیت بازار بسیار نامناسب باشد، آن‌ها قادر به فروش نفت نخواهند بود.

زمانی که تقاضا کاهش شدیدی داشته باشد، ذخایر نفتی پر می‌شود و تولیدکننده نمی‌تواند نفت را جایی ذخیره کند. این موضوع هم اکنون در اوکلاهما، جایی که نفت وست تگزاس تحویل داده می‌شود اتفاق افتاده. خریداران در این مدت نفت ارزان قیمت را خریداری و ذخیره می‌کردند، اما حالا مخازن پر شده و آن‌ها دیگر امکان چنین کاری را ندارد و به همین علت، دیگر خریداری برای نفت وست تگزاس وجود ندارد و قیمت آن منفی شده است.

با توجه به این موضوع که تولیدکننده و همچنین برخی خریداران محلی امکان ذخیره نفت را ندارند، به افراد دیگر پول می‌دهند تا نفت را تحویل بگیرند. در حقیقت روز دوشنبه بازرگانان حاضر به پرداخت مبلغ ۳۸ دلار به ازای هر بشکه به خریداران برای تحویل نفت شدند. با این وجود قراردادهای آینده دوباره قیمت نفت را مثبت می‌کنند. قیمت نفت برای تحویل در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به ترتیب برابر با ۲۱ و ۲۷ دلار است و انتظار می‌رود با کاهش بحران، قیمت طلای سیاه در ماه‌های آینده دوباره افزایش پیدا کند.

منبع : https://sinapress.ir/news/101143

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Discussion۱ دیدگاه

  1. آنا شرایط نفتی آمریکا را بررسی می‌کند؛
    قیمت منفی نفت آمریکا؛ پولی که فروشنده به خریدار می‌دهد
    قیمت منفی نفت بدین معناست که فروشندگان در قبال نفت تحویلی پولی دریافت نمی‌کنند بلکه به دلیل هزینه‌بر بودن ذخیره نفت، بابت خرید هر بشکه به خریدار نفت، پول هم می‌دهند. این پدیده از سال ۱۹۴۶ تا کنون بی‌سابقه بوده است.
    به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، تقاضای خرید نفت به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها به یکی از کمترین سطوح یک دهه اخیر رسیده است. این موضوع موجب شده است قیمت نفت غرب تگزاس آمریکا تا نزدیک ۳۸ دلار هم پائین رود و پس از آن به منفی ۱ دلار برسد. کارشناسان پر شدن مخازن ذخیره نفت و انباشت نفت در میادین نفتی را علت این امر می‌دانند و این پدیده را که از سال ۱۹۴۶ بی‌سابقه بوده را دلیلی بر کند شدن چرخ اقتصاد آمریکا می‌دانند. نفت سنگین «وسترن کندین سلکت»، شاخص نفت کانادا هم در ۱۰ روز گذشته کمتر از ۱۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود و قیمت امروز آن منفی ۰,۰۱ دلار در هر بشکه است.
    قیمت منفی نفت بدان معناست که فروشندگان نفت در آمریکا علاوه بر این که در قبال نفت تحویلی به خریدار پولی دریافت نمی‌کنند بلکه بابت خالی کردن میادین خود از نفت تولید شده بابت هر بشکه به خریدار پول می‌دهند. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که این کار برای برخی از تولید کنندگان ممکن است در طولانی مدت ارزان‌تر از توقف تولید یا یافتن مکانی برای ذخیره نفتی که از زمین می جوشد، باشد. بسیاری از کشورهای تولیدکننده نگران هستند که بستن چاه‌های نفت ممکن است به آنها آسیب دائمی برساند و بازکردن مجدد در آینده منفعت اقتصادی نداشته باشد.
    آیا قیمت منفی نفت ادامه خواهد داشت؟
    دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا در جریان کنفرانس خبری روزانه خود گفته با هدف جلوگیری از رکود بیشتر در بازار نفت دولت بنا دارد ۷۵ میلیون بشکه نفت جهت انبار کردن در مخازن استراتژیک ملی خریداری کند.
    میشل تران مدیر موسسه گلوبال انرژی در رابطه با قیمت منفی نفت گفته است: در کوتاه مدت برای متوقف کردن روند نزولی قیمت نفت در معاملات آتی نمی توان کار چندانی انجام داد. پالایشگاه‌ها در حرکتی تاریخی از پذیرش بشکه‌های نفتی خودداری می کنند و در حالی که منابع ذخیره نفت پر شده است، تا شرایط به حالت عادی باز گردد یا ویروس کرونا از بین برود ضربات سخت تری به تولیدکنندگان وارد می شود.
    پیش تر کارشناسان پیش بینی می‌کردند در صورتی که تعطیلی اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کند قیمت نفت به ارقام منفی خواهد رسید چرا که به تدریج انبارها از نفت پر می شود و تولیدکنندگان نفت یا باید در چاه‌ها را ببندند و یا به امید راه افتادن چرخ‌های اقتصاد و افزایش تقاضا برای نفت همچنان به تولید خود ادامه دهند.
    علت این سقوط بی‌سابقه تا حدودی به پیچیدگی نحوه خرید و فروش نفت در بازارهای جهانی مرتبط است. نفت معمولا بر اساس بهای پیش‌بینی شده در آینده قیمت‌گذاری می‌شود و قراردادهای نفتی که برای ماه مه، دو هفته دیگر، بسته شده بودند در روز سه‌شنبه، منقضی می‌شدند. به این معنی که اگر فروشندگان بخواهند نفتی که قرار است ماه مه تحویل شود را اکنون به مخازن ذخیره بسپرند، آن گاه باید هزینه‌های انبارداری بپردازند و برای همین بهتر دیده‌اند که با پایین آوردن بهای نفت خود، حتی به زیر صفر، از متحمل شدن هزینه‌های آتی انبارداری و همچنین لبریز شدن مخازن نفت پرهیز کنند.
    نکته جالب آن است که همین برند نفتی یعنی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه بعدتر با قیمت مثبت ۲۰ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه معامله شد و این شکاف قیمتی بین معاملات دو ماه در نوع خود بی نظیر است.
    به نوشته وال استریت ژورنال، به دلیل قیمت منفی نفت در آمریکا، عربستان سعودی و سایر اعضای گروه اوپک قصد دارند تولید نفت خود را هر چه زودتر پایین بیاورند. ترس از سقوط قیمت نفت، عربستان و دیگر اعضای اوپک را به این جمع‌بندی رسانده است تا منتظر ماه آینده و آغاز قرارداد اخیر کاهش تولید با آمریکا و روسیه نمانند. قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن امروز با ۴۹ سنت معادل ۱,۹ درصد رشد به ۲۶ دلار و ۶ سنت رسید.
    قیمت منفی نفت چه‌معنایی برای مصرف‌کنندگان دارد؟
    تام کلوزا، یک تحلیلگر سابق مسائل نفتی می‌گوید: «کاهش قیمت نفت خام لزوماً به‌معنای کاهش قیمت بنزین در پمپ‌بنزین‌ها نیست. درست است که قیمت بنزین دیزل و سوخت جت در ماه مه پایین‌تر می‌آید ولی به این معنا نیست که سوخت را رایگان عرضه کنیم».
    با قیمت‌های پایین اخیر، یک خانواده متوسط در آمریکا احتمالاً ۱۵۰ تا ۱۷۵ دلار در این ماه هزینه کمتری برای خرید سوخت می‌پردازد.
    منبع : https://ana.ir/fa/news/51/484755

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار