ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

افزایش حقوق‌ کارگران با چه سازوکاری اعمال می‌شود؟

0
تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش حقوق‌ کارگران با چه سازوکاری اعمال می‌شود؟

هرچند حقوق کارمندان دولت ۱۵ درصد افزایش یافته است، اما در بخش کارگران میزان افزایش حقوق‌ها یک رقم واحد نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، هرچند حقوق کارمندان دولت ۱۵ درصد افزایش یافته است، اما در بخش کارگران میزان افزایش حقوق‌ها یک رقم واحد نیست.

در میان جامعه کارگری سه دسته حقوق‌بگیر هستند، آنها که به میزان حداقل حقوق یا همان پایه حقوق وزارت کار دستمزد می‌گیرند، آنها که به همین میزان هم دریافت نمی‌کنند و به دلیل اشتغال در بخش‌های غیررسمی  کمتر از حداقل مزد دستمزد می‌گیرند و دسته سوم آنها که پایه حقوقی بیشتر از پایه حقوق وزارت کار دارند.

شورای عالی کار هر ساله که برای افزایش دستمزدها جلسه برگزار می‌کند و میزان افزایش حقوق کارگران را اعلام می‌کند تنها برای حداقل‌بگیرها تصمیم‌گیری نمی‌کند.

مثلا اسفند ماه دو سال پیش درباره افزایش دستمزد کارگران برای سال ۹۸ اعلام شد: طبق مصوبه شورای عالی کار، حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل بیش از ۳۶ درصد افزایش یافت و از یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان به یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان برای سال ۹۸ رسید که حکایت از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق پایه وزارت کار دارد.

اما این افزایش ۳۶ درصدی تنها برای کارگرانی بود که حداقل‌بگیر محسوب می‌شدند و در کارگرانی که پایه حقوق آنها بیشتر از حداقل حقوق بود میزان افزایش رقمی دیگر بود.

در آن زمان اعلام شد، البته این افزایش حقوق شامل همه کارگران نمی‌شود و حقوق دیگر کارگران با دریافتی بیشتر از حداقل مزد، به میزان افزایش ۱۳ درصدی به علاوه مبلغ ۲۶۱ هزار و ۱۱۸ تومان خواهد بود. در واقع هرچند میزان افزایش حقوق حداقل‌بگیران بیش از ۳۶ درصد بود اما برای سایر سطوح مزدی این میزان تنها در حد ۱۳ درصد بود.

از سوی دیگر هرچند میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران ۳۶ درصد و رقم جدید یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان اعلام شده بود اما مجموع دریافتی‌های این کارگران حداقل‌بگیر به دلیل دریافت حق اولاد، حق مسکن، سنوات و بن کارگری تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسید.

منبع جدول: تابناک

باید دید در امسال حداقل مزد کارگران چقدر افزایش می‌یابد و متاثر از این رقم، سایر سطوح مزدی را چه میزان افزایش می‌دهند؟ طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران میزان تورم فعلا در حد ۳۵ درصد است اما آیا این مولفه طبق سنوات گذشته، امسال هم می‌تواند عامل اصلی در میزان افزایش حقوق کارگران باشد؟

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار