ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مهمترین چالش اقتصاد ایران در سال ۹۹ چیست؟

0
یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

مهمترین چالش اقتصاد ایران در سال ۹۹ چیست؟

سعید اسلامی می‌گوید: دولت و بانک مرکزی با چالش جدی در حوزه سیاست‌گذاری مواجه‌اند و آن کاهش نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی است. اگر این اتفاق نیفتد جریان عظیم نقدینگی می‌تواند همه بازارها را به‌هم بریزد.

در شرایط فعلی که سهم نفت از درآمدهای نفتی کشور به کاهش داشته و از سوی دیگر ارتباط مالی با جهان نیز در تنگنای شدیدی قرار گرفته و چشم انداز اقتصاد ایران را باید در سایه شیوع ویروس کرونا در نظر گرفت، چه پیش‌بینی می‌توان از رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس می‌گوید: در اقتصادی که دولت و حاکمیت نقش پررنگی نه ‌تنها در سیاست‌گذاری بلکه در خود کسب‌وکار دارد و نوسانات سیاستی بسیار زیاد بوده و ریسک‌های اقتصادی بیشتر ناشی از ریسک‌های سیاسی است، دولت ممکن است با تغییر در یک متغیر روندهای کوتاه‌مدت را تغییر دهد. همان‌طورکه تجربه هم نشان داده دولت‌ها در بلندمدت در مقابل اصول اقتصاد سر خم می‌کنند و البته بازنده اصلی شهروندان این سرزمین هستند.

وی در گفتگو با سالنامه تجارت‌فردا ادامه می‌دهد: من فکر نمی‌کنم ایران در سال ۹۹ رشد اقتصادی مثبتی داشته باشد، مگر این‌که گشایش‌هایی برای ورود مجدد به بازار نفت ایجاد شود که در آن صورت به علت جایگزینی فروش‌های قبلی بخشی از نرخ‌های منفی رشد اقتصادی طی دو سال آینده جبران خواهد شد.

اسلامی بیدگلی می‌افزاید: به نظر می‌رسد ادامه فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها نشانه‌های جدیدی در اقتصاد ایران به بار بیاورند و از جمله تغییر اجباری در تکنولوژی تولید در برخی صنایع مثل پتروشیمی‌هاست که اثرات ناگوار جدی در آینده هم خواهد داشت. باید بدانیم که با خروج ایران از برخی بازارها و پیدا شدن جایگزین برای آن‌ها، بازگشت به آن بازارها چندان ساده و کم‌هزینه نخواهد بود.

این عضو شورای عالی بورس اضافه می‌کند: دولت و بانک مرکزی با چالش جدی در حوزه سیاست‌گذاری مواجه‌اند و آن کاهش نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی است. اگر این اتفاق نیفتد جریان عظیم نقدینگی می‌تواند همه بازارها را به‌هم بریزد. شاید هنوز فرصت باشد که نقدینگی جذب شده در بازار سرمایه را به سمت اقتصاد واقعی سوق دهیم؛ برای چنین کاری باید سهام بیشتری در بازار عرضه کنیم، شرکت‌های جدیدی وارد بازار کنیم و شرکت‌های موجود را بزرگ‌تر کنیم.

وی در پایان تاکید می‌کند: همچنین باید با راه‌اندازی ابزارهای پولی توان کنترل نقدینگی را داشته باشیم و خوب می‌دانیم که بدون سیاست‌گذاری روی نرخ بهره این کار ممکن است عواقب ناگواری در بلندمدت داشته باشد. من نگران همه بازارها هستم.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار