ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دو تصویر متفاوت از آینده بازار مسکن:

0

گروهی از مالکان با استفاده از کاهش محسوس فایل های عرضه شده به بازار تحت تاثیر ویروس کرونا قیمت های بسیار بالاتر از عرف برای واحد خود تعیین کرده‌اند؛ در سوی دیگر معدود فروشندگان واقعی با این تصور که بازار حداقل تا سه ماه در رکود خواهد بود نرخ‌ها را پایین آوردند.

به گزارش ایسنا، از روز پنجم عید تعدادی محدودی از دفاتر املاک در شهر تهران فعالیت خود را از سر گرفته اند. با این حال نه خریدار چندانی به آنها مراجعه می‌کند و نه فروشنده ای. از ابتدای اسفند با مشاهده نشانه های رکود ناشی از ویروس کرونا، فروشندگان به تدریج عقب نشینی کردند.

در حال حاضر هر دو گروه خریدار و فروشنده به دلیل نبود چشم انداز روشن از وضعیت بازار مسکن معاملات را به حالت تعلیق درآورده اند.

معدود فایل هایی هم که در روزهای اخیر عرضه می شود، حالت نرمال ندارد. برخی مالکان با استفاده از کمبود فایل در شرایط موجود، قیمت‌های نجومی برای واحد های خود تعیین کرده‌اند. اندک خریداران واحد آن ها نیز عمدتاً دلالان و سفته بازان هستند. اما گروه دیگر که مالکان پول لازم محسوب می‌شوند و البته تعدادشان زیاد نیست با این تصور که حداقل تا دو سه ماه آینده بازار دچار رکود خواهد بود آپارتمانهای خود را با قیمت های متعارف و بعضاً با تخفیف عرضه کرده‌اند.

در این شرایط برخی کارشناسان رکود سه ماهه و برخی دیگر رکود شش ماهه را برای بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند. با این وجود به دلیل نبود تصویر روشن از اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد نمی‌توان با قطعیت از آینده بازار مسکن تحلیلی ارائه داد. آنچه مشخص است اینکه به دلیل ماهیت کند و دیر پذیر بودن بازار مسکن اثرات هر نوع متغیر بر این بازار در ماه های آینده مشخص می شود.

مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: نمی‌توان در مقیاس‌های روزانه، هفتگی و حتی ماهیانه بازار مسکن را مورد ارزیابی قرار داد. تغییرات معنادار بازار مسکن حداقل در بازه‌های زمانی سه ماهه خود را نشان می‌دهد.

سلطان محمدی تاکید کرد: اثرات کرونا بر تمام حوزه‌های اقتصادی گسترده و ماندگار خواهد بود و نمی‌توانیم این تصور را داشته باشیم که در آینده نزدیک اوضاع به روال عادی گذشته باز می‌گردد. البته احتمالاً این ویروس مثل همه اپیدمی‌ها تا حدودی کنترل خواهد شد ولی پیامدهای آن دیرپا خواهد بود.

وی با بیان اینکه تحلیل وضعیت بازار مسکن به ابعاد تاثیرگذاری بیماری کرونا بستگی دارد، گفت: وضعیت بازار در اسفند ماه نمی‌تواند به طور کامل منعکس کننده اثرات این بحران در بازار مسکن باشد. این که عنوان می‌شود معاملات مسکن در اسفند ۲۴ درصد نسبت به بهمن کاهش یافته نمی‌تواند به این مفهوم باشد که خرید و فروش‌ها افت چندانی نداشته است؛ زیرا قراردادهایی که طی یک ماه در بازار مسکن منعقد می‌شود معمولاً حاصل جستجوها و توافقات هفته‌ها و ماه‌های گذشته است.

افت ۲۴ درصدی بازار مسکن از ترس کرونا

اسفندماه سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا معاملات مسکن در تهران و کل کشور به ترتیب ۲۴ و ۲۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد و این در حالی است که اسفند ۱۳۹۷ معاملات در کشور نسبت به بهمن همان سال دو برابر شده بود.

شیوع ویروس کرونا رونق شب عید بازار مسکن را خراب کرد؛ به طوری که مطابق آمار، از یکم تا بیست و ششم اسفند ماه ۱۳۹۸ در شهر تهران ۱۱ هزار و ۶۵۳ قرارداد خرید و فروش به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در کل کشور نیز طی ۲۶ روز ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۰ هزار و ۸۰۳ قرارداد خرید و فروش ملک منعقد شده که نسبت به همین مدت در بهمن امسال و اسفند پارسال به ترتیب ۲۱ و ۲۷ درصد کمتر شده است.

منبع : https://www.isna.ir/news/99010602861

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار