ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

گرانی همچنان می تازد:

0
در شرایطی که تخمین‌ها از نزدیک شدن رقم حجم نقدینگی به محدوده ۲۵۰۰هزار میلیارد تومان حکایت دارد، فشار تورم‌زای پول‌های پرقدرت بار دیگر بر سر بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز آوار شده است.

به گزارش بنکر (Banker)، از آغاز پاییز امسال، دومینوی رشد قیمت‌ها به‌ترتیب تابلوی قیمت‌ها را در بازارهای مسکن، خودرو، ارز و طلا تغییر داده و هریک از این بازارها به تناوب شاهد شوک‌های تورمی شدیدی بوده‌اند. بررسی روندهای اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت مسکن امسال به‌طور میانگین ۷۰درصد رشد کرده و موج تازه رشد قیمت از آبان امسال و همزمان با رشد حجم مبادلات املاک در تهران آغاز شد. در ۲هفته اخیر نیز کف قیمت خودروهای صفرکیلومتر به ۶۵میلیون تومان افزایش یافت تا رکوردهای تازه‌ای برای قیمت مبادله خودروهای داخلی به ثبت برسد.

حالا در تازه‌ترین روند و رالی صعودی، همانطور که پیش‌بینی می‌شد قیمت هر دلار آمریکا دیروز تا مرز ۱۴هزار تومان پیش‌روی کرد. هرچند بانک مرکزی از یک‌سال پیش انتشار آمار مستند و دقیق از حجم و روند رشد حجم نقدینگی را متوقف کرده اما با توجه به شواهد امر، به‌نظر می‌رسد آتشفشان نقدینگی پس از چند‌ماه خاموشی بار دیگر فعال شده و در حال اثرگذاری بر بازارهاست.

با وجود آنکه نقدینگی تنها عامل رشد تورم نیست اما می‌توان آن را یک متغیر بسیار تأثیرگذار در تورم دانست؛ به‌طوری که هرچه میزان نقدینگی افزایش یابد، تورم هم رشد می‌کند. روند خلق پول در طول سال‌های گذشته عمدتا در اقتصاد ایران با سرعت زیادی در حال افزایش بوده و در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش کسری بودجه‌ دولت، خلق پول هم شتاب بیشتری گرفته است. نکته قابل توجه این است که هر واحد خلق پول جدید به‌دلیل ضریب فزاینده با سرعت ۶تا ۷برابر افزایش می‌یابد و حجم نقدینگی موجود در اقتصاد را به سرعت بالا می‌برد.
براساس داده‌های بانک مرکزی، ۷۰درصد حجم نقدینگی کشور در ۵ سال منتهی به تیرماه ۱۳۹۷ خلق شده است. در این مدت، حجم نقدینگی ۲۳۴ درصد افزایش یافته است. این شتاب رشد نقدینگی در طول سال‌های گذشته به موج‌های تورمی منجر شده است.

رشد قیمت‌ها در مسکن
براساس محاسبات آماری از ابتدای سال ۹۷به این سو، رشد حجم نقدینگی و تورم ناشی از آن به رشد ۱۸۸درصدی میانگین قیمت‌ها در بازار مسکن منجر شده؛ به‌طوری که میانگین هر مترمربع مسکن در مناطق ۲۲گانه شهر تهران از ابتدای سال ۹۷تاکنون از ۴میلیون و ۸۱۶هزار تومان به ۱۳میلیون و ۸۸۲هزار تومان رسیده است. با این حال رشد شتابان قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان ادامه دارد. از ابتدای پاییز تاکنون این روند شتاب تازه‌ای گرفته و سطح عمومی قیمت‌ها به‌طور متوسط ۱۰درصد رشد کرده است.

آمار معاملات املاک نشان می‌دهد همزمان با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال شیب قیمت‌ها دوباره در حال صعود است. اطلاعات مرکز آمار ایران تأیید می‌کند در کنار افزایش قیمت مسکن، تعداد معاملات نیز در ۲‌ماه آذر و دی رشد چشمگیری داشته است؛ در طول این مدت ۲۰هزار معامله در تهران انجام شده که در مقایسه با ۸‌ماه قبل از آن، که جمع کل معاملات کمتر از۴۰هزار معامله بوده، نشان می‌دهد احتمالا در‌ ماه‌های پایانی سال رشد دوباره قیمت مسکن را تحت‌تأثیر افزایش معاملات و تقاضا شاهد خواهیم بود.
به نوشته همشهری،  مریم شادی، از کارشناسان اقتصادی در مورد دلایل افزایش محسوس قیمت مسکن در ۲‌ماه یادشده، گفت: متعاقب افزایش قیمت بنزین و رخدادهای پس از آن و تغییر شرایط اقتصادی-اجتماعی کشور، که با تحریک انتظارات تورمی و افزایش میزان نااطمینانی همراه بود، انواع تقاضاهای سفته‌بازانه در بازارهای مختلف دوباره تحریک شده؛ مسکن نیز به‌عنوان یکی از سنتی‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری ایرانیان از این قاعده مستثنا نبوده است.
او افزود: مجموع ارزش معاملات مسکن شهر تهران در ۲‌ماه اخیر تا ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ می‌توان انتظار داشت که بخشی از این معاملات، ناشی از سفته‌بازی سرمایه‌های سرگردان بوده است. او در مورد چشم‌انداز آینده بازار مسکن، گفت: در سال‌های اخیر قیمت و تعداد معاملات مسکن عمدتا در بهمن‌ماه و اسفندماه با افزایش مواجه بوده؛ در نتیجه می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن تا پایان سال باز هم افزایش یابد. تحریک بیشتر انتظارات تورمی پس از تنش‌های دی‌ماه نیز می‌تواند مزید بر علت باشد تا میزان بیشتری از سرمایه‌های سرگردان به این بازار به نسبت امن وارد شود.

افزایش قیمت خودرو و ارز
تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد میانگین قیمت خودرو‌های داخلی از ابتدای سال ۹۷تاکنون ۲۰۰درصد افزایش یافته است. همزمان، رالی صعودی قیمت ارز هم آغاز شده؛ به‌طوری که دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده ۱۴هزار تومان پیش رفت. قیمت هر دلار آمریکا از هفته اول آبان‌ماه تاکنون ۲۵درصد رشد کرده و از ۱۱هزارو ۱۵۰تومان به ۱۴هزار تومان در پایان مبادلات دیروز رسیده است.
تحلیلگران بر این باورند که درصورت عبور قیمت دلار از محدوده ۱۴هزار تومان امکان رشد قیمت دلار تا مرز ۱۷هزار تومان وجود دارد که این موضوع خود می‌تواند آثار تورمی را در اقتصاد ایران تشدید کند؛ یعنی افزایش قیمت دلار خود منجر به تورم بیشتر و رشد قیمت‌ها شود. برخی بر این باورند که تقاضای فصلی پایان سال عامل رشد قیمت‌هاست اما رئیس‌کل بانک مرکزی بدون درنظر گرفتن عوامل اقتصادی ازجمله رشد نقدینگی و افزایش تقاضای فصلی، فضا‌سازی‌ رسانه‌ای، به‌ویژه در مورد FATF را عامل رشد قیمت ارز می‌داند.

بر همین اساس عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در واکنش به روند افزایش دوباره قیمت ارز در صفحه اینستاگرامش نوشت: دستاویز قراردادن موضوع FATF برای اثر‌گذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی، با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی و چشم‌انداز گشایش کانال‌های جدید، همخوانی ندارد. او افزود: این روزها، سفته‌بازان و رانت‌جویان بازار ارز نتیجه جلسه آینده FATF را بدون اطلاع از پیچیدگی‌های روند آن، تمدید نشدن تعلیق قلمداد کرده و درخصوص تأثیرآن بر نرخ ارز تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند.

او تأکید کرد: در شرایط فعلی اغلب بانک‌های خارجی، به‌دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا با بانک‌های ایران همکاری نمی‌کنند و مبادلات ارزی ایران از طریق مکانیسم‌های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم، انجام می‌شود؛ بنابراین تصمیم آیندهFATF (اعم از تمدید یا تمدید نشدن) نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی ایران داشته باشد و عمده خبرسازی‌ها در این خصوص، با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد.

رشد در بازار سهام و طلا

روند رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، خودرو و ارز که احتمال تداوم آن تا پایان سال وجود دارد، بازار‌های دیگر ازجمله سهام و طلا را هم تحت قرار داده؛ چنان که آمار‌ها نشان می‌دهد از یک‌ماه پیش هم‌گام با رشد قیمت‌ها در بازار خودرو و ارز شاخص کل بورس تهران هم دست‌کم ۳۰درصد رشد کرده و به‌طور میانگین روزانه تا هزار میلیارد تومان به ارزش معاملات بازار سهام اضافه شده؛ به‌طوری که فقط در مبادلات دیروز ۶۶۰۰میلیارد تومان معامله در بازار سهام انجام شده است. قیمت هر سکه طرح جدید هم از هفته نخست آبان تاکنون دست‌کم ۳۲درصد افزایش یافته و از ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان به مرزهای بالاتر از ۵میلیون تومان رسیده است. ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم‌انداز بازار طلا در روزهای پایانی امسال (۴۰ روز باقیمانده تا نوروز) گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده وضع بازار بهتر شده و رونق می‌گیرد. او افزود: اکنون میزان خرید طلای ساخته شده (مصنوعات) افزایش یافته و خرید طلای آبشده کاهش یافته است.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار