ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

عیدی بازنشستگان یک‌سومِ کارگران شاغل است:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

عیدی بازنشستگان یک‌سومِ کارگران شاغل است/ چرا عیدیِ کارمندی؟!

مهدی مجیدی با انتقاد از کارمندی بودن عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: بایستی مسئولان سازمان تامین اجتماعی به موضوع ورود کرده و مشکل را حل کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از دغدغه‌های اصلی در ماه‌های پایانی سال، بحثِ «عیدی» و مبلغ آن است. مزدبگیران شاغل و بازنشسته، معمولاً با حقوق بهمن ماه خود مبلغی را به عنوان عیدی یا پاداش پایان سال دریافت می‌کنند که میزان آن برای کارگران شاغل بیشتر از کارمندان و بازنشستگان است. اما پایین بودن میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی یا همان کارگران بازنشسته نسبت به کارگران شاغل به دغدغه‌ای برای این گروه از بازنشستگان تبدیل شده است؛ چرا کارگران بازنشسته، پایان سال که می‌رسد، «کارگر» به حساب نمی‌آیند؟!

براساس قانون کار، عیدی کارگران شاغل، برابر شصت روز آخرین حقوق دریافتی است مشروط بر اینکه از نود روز حداقل مزد کارگران تجاوز نکند. با این حساب، مبلغ ریالی آن برای سال جاری، حداقل ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر عیدی، ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان است.

اما براساس روال همیشگی، بازنشستگان تامین اجتماعی که همگی آنها زمانی کارگر بوده‌اند، به اندازه کارمندان دولت عیدی می‌گیرند؛ میزان این عیدی برای سال جاری، براساس آنچه در پیوست‌های لایحه بودجه آمده است، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

این بی‌عدالتی، مورد انتقاد بازنشستگان و فعالان آنهاست؛ اما سوال اینجاست که کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان نمایندگان قانونی بازنشستگان، در این زمینه چه اقداماتی صورت داده‌اند؟ مهدی مجیدی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این رابطه می‌گوید: مشکل از قوانین موجود است؛ پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق رقم کارمندان دولت، هر سال مورد اعتراض بازنشستگان و مستمری‌بگیران بوده است؛ این روند برای افرادی که عمری تحت پوشش قانون کار فعالیت کرده‌اند، بسیار ناعادلانه است.

به گفته‌ی وی، از آنجا که بازنشستگان، تحت پوشش قانون کار بوده‌اند نه قانون استخدامی کشوری، در زمان بازنشستگی هم باید کارگر محسوب شوند ولی متاسفانه پرداخت عیدی آنها را به مصوبه هیات وزیران و دولت موکول کرده‌اند که این اصلاً درست نیست.

مجیدی تاکید می‌کند: برابرسازی عیدی کارگران بازنشسته با کارگران شاغل، یک مطالبه‌ی جدی است و کانون‌ها نسبت به این مساله فعال بوده‌اند؛ کانون تهران و کانون عالی بازنشستگان هرگز نسبت به موضوع بی‌تفاوت نبوده‌اند؛ مذاکرات و نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته اما متاسفانه هیچ‌کدام تا امروز به نتیجه نرسیده است.

برای سال بعد موضوع را  اصلاح کنند

به گفته‌ی وی، از طرفی در مورد  افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، براساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، هرسال همان میزان افزایش دستمزد شورای عالی کار برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی در نظرگرفته می‌شود اما زمان پرداخت عیدی که می‌رسد، عیدی کارگری شامل حال بازنشستگان نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: بازنشستگان می‌گویند چرا افزایش مستمری ما براساس مصوباتِ شورای عالی کار است اما عیدی ما کارمندی است و دولت برایمان تصمیم می‌گیرد!

مجیدی تاکید می‌کند: حداقل از سال بعد بایستی این موضوع اصلاح شود. مسئولان سازمان تامین اجتماعی باید نسبت به موضوع حساسیت داشته باشند و عیدی بازنشستگان را به اندازه شاغلان و  برمبنای حداقل حقوق کارگری در نظر گرفته بگیرند تا این عیدی بتواند بخشی از  هزینه‌های زندگی بازنشستگان را حداقل در پایان سال پوشش دهد؛ زندگی بازنشستگان در پایان سال و شب عید، بسیار پرهزینه است و عادلانه نیست که عیدی آنها یک سوم کارگران شاغل باشد.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار