ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اقتصاد ایران در جمع ۵‌ اقتصاد بد دنیا:

0
با وجود بهبود رشد اقتصادی جهان در سال آینده، گزارش‌های واحد مطالعات اقتصادی اکونومیست نشان می‌دهد ایران در سال‌۲۰۲۰ در فهرست ۵ کشوری قرار دارد که بدترین عملکرد اقتصادی را دارند و در کنار ونزوئلا، زیمبابوه، ماکائو و آرژانتین قرار گرفته است.

به گزارش بنکر (Banker)، اغلب مؤسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند وضعیت اقتصاد ایران که در طول ۲سال گذشته میلادی وضعیت بسیاربدی داشته، در سال‌۲۰۲۰ میلادی اندکی بهبود پیدا می‌کند اما به‌معنای این نیست که اقتصاد ایران وارد دوره رشد خواهد شد. مطابق آمار‌های بانک جهانی رشد(عقبگرد) اقتصاد ایران در سال‌۲۰۱۸ میلادی منفی ۴٫۹درصد بوده و این رقم در سال‌۲۰۱۹ به منفی ۸٫۷درصد رسیده است.

رشد اقتصادی ایران در سال‌۲۰۱۹ کمترین میزان در میان کشورهایی بود که بانک جهانی درباره آنها گزارش داده بود. صندوق بین‌المللی پول هم در آخرین گزارش خود که مهر‌ماه منتشر شد، رشد(عقبگرد) اقتصادی ایران در سال گذشته را منفی ۹.۵‌درصد ارزیابی کرده بود که بدبینانه‌تر از گزارش بانک جهانی بود. هنوز صندوق بین‌المللی پول گزارش تازه‌ای منتشر نکرده، با این حال مطابق تازه‌ترین گزارش بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال‌۲۰۲۰ به صفر خواهد رسید و گزارشی هم که واحد مطالعات اقتصادی اکونومیست منتشر کرده رشد (عقبگرد) اقتصادی ایران را در سال آینده منفی ۱٫۶درصد اعلام کرده است. در این گزارش ایران به همراه ۴کشور ونزوئلا، زیمبابوه، ماکائو و آرژانتین بدترین عملکرد را از نظر اقتصادی ثبت خواهد کرد. مطابق پیش‌بینی بانک جهانی، رشد اقتصادی جهان در سال‌جاری میلادی ۲.۵‌درصد خواهد بود که یک‌دهم درصد بیشتر از سال‌۲۰۱۹ است.

کمترین رشد در منطقه 
مطابق آمارها، ایران تنها کشور منطقه است که اقتصادش در سال‌۲۰۲۰ رشد نخواهد کرد و در کنار ایران همه کشور‌های همسایه اقتصادشان بین ۲ تا ۶درصد رشد خواهد کرد. به‌عنوان مثال، مطابق آمار‌های موجود اقتصاد عراق ۵٫۱درصد، ترکیه ۳درصد، گرجستان ۴٫۳درصد، ازبکستان ۵٫۷درصد، تاجیکستان ۵٫۵درصد و افغانستان درسال آینده میلادی ۳درصد رشد خواهد کرد.این اطلاعات بیانگر آن است که اگرچه از شیب نمودار نزولی اقتصاد ایران در سال‌جاری میلادی کاسته خواهد شد،

براساس گزارش همشهری، اما اقتصاد ایران همچنان در وضعیت بسیار بدی است و با وجود رشد اقتصادی کشور‌های جهان و منطقه، اقتصاد‌ ایران همچنان در شرایط نا‌مطلوبی به‌سر می‌برد. ضمن اینکه گزارش‌های موجود نشان می‌دهد سطح تورم سالانه ایران همچنان در محدوده ۴۰درصد باقی خواهد ماند، این موضوع تأیید می‌کند اقتصاد ایران همچنان در فضای رکود تورمی است.

آیا نزول بیشتر می‌شود؟
به باور تحلیلگران، مهم‌ترین دلیل نزول شدید اقتصادی در ایران از سال‌۲۰۱۸ تاکنون، اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بوده اما حالا درصورت فعال‌شدن مکانیسم ماشه و به خطر افتادن آینده برجام، مشخص نیست که آیا رشد اقتصادی ایران در سطح صفر یا منفی ۱٫۶درصد باقی خواهد ماند یا خیر؟ دیروز بریتانیا، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه سه‌جانبه رسما مکانیسم  حل اختلاف را در توافق هسته‌ای با ایران فعال کردند که می‌تواند در نهایت مکانیسم  ماشه را فعال کند. مکانیسم ماشه، بندی از برجام است که پس از فعال‌شدن آن ظرف مدتی کمتر از ۶۵‌روز پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و تمام تحریم‌های بین‌المللی باز‌خواهند گشت. بر همین اساس سیامک قاسمی، تحلیلگر اقتصادی در توییتر خود نوشت: این مکانیسم مسیری است که در نهایت موجب می‌شود به غیر از تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هم علیه ایران فعال شود.

با این حال، سعید مسگری، یک تحلیلگر اقتصادی اعتقاد دارد: خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های آن، اثر خود را بر اقتصاد ایران گذاشته است، بنابراین حتی اگر برجام به‌طور کامل از بین برود، اثر چندانی بر اقتصاد نخواهد داشت. او با بیان اینکه این اقدامات نمی‌تواند شوک شدیدی به اقتصاد ایران وارد کند، تأکید کرد: متغیر‌های کلان اقتصاد جهش‌های خود را در ۲سال اخیر داشته‌اند. جهش نرخ ارز سال گذشته رخ داد و به تبع آن جهش تورمی ایجاد شد. از منظر اقتصادی به‌نظر نمی‌رسد در این شرایط دوباره مستعد جهش باشند.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار