ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چهره جدید تورم در سفره خانوارها:

0
عصای جادویی دلار ۴۲۰۰تومانی برعکس عمل می‌کند؛ به‌طوری که طبق گزارش‌های مرکز آمار بیشترین مقدار تورم مربوط به تورم خوراکی‌هاست؛ درحالی‌که بخش اصلی فهرست کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی شامل محصولات کشاورزی، دامی، نهاده‌های کشاورزی و نهاده‌های دامی است.

به گزارش بنکر (Banker)،  بهانه دولت برای اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی به کالاهای اساسی این است که قیمت آنها افزایش نیابد، اما اطلاعات آماری نشان می‌دهد اتفاقا بیشترین رشد قیمت مربوط به همین کالاهاست. این آمار اثبات می‌کند دلار ۴۲۰۰تومانی صرفا محلی برای توزیع رانت است زیرا بخش اصلی فهرست کالاهای اساسی مربوط به محصولات خوراکی و دامی است و براساس بررسی‌هایی که برخی نمایندگان مجلس به تازگی انجام داده‌اند ۷۰درصد این نوع ارز را وزارت جهاد کشاورزی دریافت می‌کند تا مانع افزایش قیمت مواد خوراکی و غذایی به‌عنوان کالاهای اساسی شود. بخش اصلی فهرست کالاهای اساسی را محصولاتی مانند کود شیمیایی، سموم، بذر، برنج خارجی، چای خارجی، دارو‌های دامی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، کنجاله سویا، جو، ذرت، سموم شیمیایی، شکر، انواع روغن خوراکی یا انواع حبوب شامل نخود، لوبیا، لپه و عدس تشکیل می‌دهد.

رشد شدید اقلام اصلی سبد غذایی
اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آذر‌ماه امسال با بیشترین رشد مواجه بوده و با ۱۷۱درصد افزایش از ۳۷۰۰تومان در آبان‌ماه به ۱۰هزارو ۷۶۰تومان درآذر‌ماه رسیده است؛ در عین حال اطلاعات مرکز آمار تأکید می‌کند قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در آذر‌ماه حتی به ۱۴هزار و ۱۵۰تومان هم رسیده بود، اما به‌طور میانگین قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در این‌ ماه ۱۰هزار و ۷۶۰تومان به مردم فروخته شده است.
این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد یک سال قبل مردم همین کالا را ۱۰۷درصد ارزان‌تر از امسال یعنی به قیمت ۵۲۰۰تومان خریداری می‌کردند.
بعد از گوجه‌فرنگی پیاز با بیشترین رشد قیمت در ماه گذشته روبه‌رو بوده است. قیمت هر کیلو پیاز با ۲۴٫۵درصد رشد به‌طور میانگین به ۳۹۹۰تومان رسیده و حتی در برخی مناطق هر کیلو پیاز حتی به قیمت ۶۱۰۰تومان هم فروخته شده است. سال قبل در همین دوره مردم هر کیلو پیاز را ۲۶۰۰تومان می‌خریدند. این یعنی اینکه قیمت هر کیلو پیاز در یک سال گذشته ۵۲درصد افزایش یافته است.
براساس گزارش همشهری، خیار و سیب‌زمینی ۲ قلم کالای اساسی دیگر است که با بیشترین رشد قیمت مواجه شده‌اند. قیمت هرکیلو خیار به‌عنوان یک کالای مهم در خانه ایرانی‌ها‌ ماه قبل ۱۴درصد و هر کیلو سیب‌زمینی به‌عنوان یک خوراکی اصلی در سفره ایرانی‌ها ۷٫۶درصد افزایش یافته است. قیمت هر کیلو خیار درآذرماه امسال به ۶۵۰۰تومان و هر کیلو سیب‌زمینی به ۴هزار تومان رسید. قیمت هر کیلو خیار یک سال پیش ۴۲۰۰تومان بود، اما در هفته‌های گذشته قیمت آن حتی به ۸۲۰۰تومان هم رسید. هر کیلو سیب‌زمینی هم پارسال دقیقا در همین روز‌ها ۲۹۰۰تومان بود، اما چند هفته پیش در برخی مناطق تهران به قیمت هر کیلو۵۸۰۰تومان هم فروخته شد. این نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در یک سال گذشته دست‌کم ۳۷٫۵درصد رشدکرده است.

رشد شدید قیمت چای خارجی
اطلاعات مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد قیمت یک بسته چای خارجی نیم‌کیلویی در یک سال گذشته ۸۶درصد افزایش یافته و از ۳۱هزار و ۱۵۰تومان به ۵۸هزار تومان رسیده است.‌ ماه قبل برخی شهروندان برای خرید یک بسته چای نیم‌کیلویی خارجی حتی مبلغ ۶۸هزار تومان هم پرداخت کرده‌اند. از دیگر اقلام خوراکی که در یک سال گذشته با رشد زیادی مواجه شده‌اند می‌توان به برنج ایرانی، گوشت گوسفند، شکر و حتی شیرپاستوریزه اشاره کرد. شهروندان ایران امسال قیمت هر کدام از این کالاها را بین ۴۰تا ۴۶درصد گران‌تر از سال قبل خریداری می‌کنند. همه این آمارها تأیید می‌کند که تورم بخش خوراکی‌ها در یک سال گذشته بسیار شدید بوده است.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار