ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مصیبت های اعداد غیر واقعی در بودجه:

0
یکی از اعداد تأمل‌ برانگیز بودجه ٩٩ رقمی است که برای فروش نفت پیش‌بینی شده است. دولت پیش‌بینی کرده است که‌ سال آینده روزانه یک‌میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

به گزارش بنکر (Banker)، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان معتقدند تحریم‌ها باعث شده است که سقف روزانه فروش نفت حداکثر به ٣٠٠‌هزار بشکه در روز برسد. گزارش هشت ماهه دولت از درآمدها در حوزه فروش نفت نشان می‌دهد که رقم صادرات نفت ایران حدود ۲۰۰‌هزار بشکه در روز بوده است.
مهدی تقوی، اقتصاددان درباره درآمدهای پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ٩٩ به شهروند گفت: «اعداد غیرواقعی برای دولت تعهد ایجاد می‌کند. زیرا دولت براساس اعداد درآمدی که پیش‌بینی کرده، برای هزینه‌کرد این اعداد برنامه‌ریزی کرده است و باید به دستگاه‌ها و مجلس پاسخگو باشد.» به گفته او وقتی دولت نتواند درآمدهایی را که پیش‌بینی کرده، تأمین کند ناچار به خلق پول و چاپ اسکناس می‌شود که این مسأله تورم را افزایش می‌دهد.

تقوی افزود: «دولت به خوبی می‌داند که قادر نیست تمام فراریان مالیات را به تور بیندازد و نتیجه پیش‌بینی چنین درآمد مالیاتی این است که از مالیات‌دهندگان، مالیات‌های بیشتری بگیرد و به این ترتیب در شرایط رکود اقتصادی و کاهش تقاضای مردم برای خرید کالا و خدمات، صاحبان کسب و کار زیر فشار قرار بگیرند.»

به گفته او صاحبان کسب و کار در این شرایط ناچار به تعطیلی شغل خود می‌شوند و سرمایه خود را یا به بازارهای واسطه‌ای و بانک‌ها منتقل می‌کنند یا سرمایه از ایران خارج می‌شود و مشاغل ریزش پیدا می‌کند. بهاالدین حسینی‌هاشمی، دیگر کارشناس اقتصاد  می‌گوید اختلاف ارقام پیش‌بینی شده بودجه ارقام محقق‌شده، حداکثر ١٠‌درصد می‌تواند باشد و اینکه دولت در لایحه اعداد بسیار بزرگ و غیرواقعی را برای درآمدهای‌سال آینده پیش‌بینی کرده است جز ایجاد بار مالی و تعهد و در نتیجه چاپ پول و تورم نتیجه دیگری نخواهد داشت.

در این شرایط کارشناسان اقتصاد امیدوارند دولت و مجلس اعداد لایحه بودجه را دقیق‌تر تنظیم کنند و فاصله اعداد پیش‌بینی شده را با واقعیات کمتر کنند. آنها می‌گویند دولت می‌تواند موضوع کسری بودجه را به صورت شفاف و صادقانه برای مردم توضیح دهد و اعداد واقعی را به آنها اعلام کند. ضمن اینکه تلاش کند از هزینه‌های مازاد و سربار برای بودجه جلوگیری و ریخت‌وپاش دستگاه‌های دولتی را جمع و کنترل کند.

مهدی تقوی، اقتصاددان : اعداد غیرواقعی برای دولت تعهد ایجاد می‌کند. زیرا دولت براساس اعداد درآمدی که پیش‌بینی کرده، برای هزینه‌کرد این اعداد برنامه‌ریزی کرده است و باید به دستگاه‌ها و مجلس پاسخگو باشد.

بهاالدین حسینی‌هاشمی،کارشناس اقتصاد: «اختلاف ارقام پیش‌بینی شده  بودجه و ارقام محقق‌شده حداکثر ١٠‌درصد می‌تواند باشد و اینکه دولت در لایحه اعداد بسیار بزرگ و غیرواقعی را برای درآمدهای‌سال آینده پیش‌بینی کرده است جز ایجاد بار مالی و تعهد و در نتیجه چاپ پول و تورم نتیجه دیگری نخواهد داشت.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار