ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آینده بازار ارز چیست؟

0
کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه بازار ارز باید مدیریت شود گفت: برای فعالان اقتصادی ثبات و قابل پیش بینی بودن نرخ ارز مهم است.

به گزارش اخباربانک، رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی در برنامه تیتر امشب در باره چشم انداز بازار ارز تصریح کرد: بازار ارز احتیاج به مدیریت دارد. عرضه و تقاضا در این بازار به خصوص در کشورهای در حال توسعه باید مدیریت شود که حول نرخی که قابل ادامه باشد نگه داشته شود.

وی افزود: الان چند ماهی است که با وجود حوادث تاثیر گذار همچون حمله به نفتکش و اتفاقات سوریه شاهد تغییر جهش گونه در بازار ارز نبودیم. برای فعالان اقتصادی هم ثبات بازار مهم است.

رحمانی بیان کرد: طی چند ماه اخیر بعضی کشورها در روابط با ایران تجدیدنظر کرده اند و فشارها کمتر شده است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اگر اصرار به پایین آوردن نرخ ارز باشد دولت متهم به دستکاری نرخ و دخالت در بازار می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده است ایران ارزش پول ملی خود را تقویت کرده که قدرت چانه زنی را در مذاکرات افزایش دهد که این تاثیر مثبتی برای اقتصاد ما دارد.

وی تاکید کرد: صادرات غیرنفتی به شرطی اتفاق می افتد که سودآور باشد؛ اگر دستکاری تصنعی در نرخ ارز کنیم نفع صادرات را افراد دیگری می برند نه صادرکننده . در شرایطی که به شدت نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی داریم صلاح نیست به دنبال کاهش نرخ ارز باشیم.

رحمانی افزود: مهمترین ابزار کنترل نرخ ارز کنترل خروج سرمایه است و بانک مرکزی برای مقابله با فشار تورمی، لازم است که این کار را انجام دهد. در سال گذشته عامل اصلی گرانی نیروی رشد نقدینگی بود.

کارشناس مسایل پولی و بانکی گفت: اگر افراد حقیقی و حقوقی پیش بینی کنند تورم ادامه دارد، تقاضای سفته بازی در بازار ارز ایجاد می شود اما اگر چشم اندازی ایجاد کنیم که تورم رو به کاهش است سفته بازی کاهش می یابد.

رحمانی افزود: اگر تورم را کنترل نکنیم نگرانی در مورد بازار ارز ادامه دارد. تورم نقطه به نقطه برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته و اگر ادامه داشته باشد تورم متوسط سالیانه هم روبه کاهش می رود.

این کارشناس مسائل پولی و مالی تصریح کرد: اکنون که خروج سرمایه کنترل شده، اگر کنترل تورم هم انجام گیرد؛ ثبات بازار ارز ادامه می یابد اقتصاد کشور روبه بهبود می رود و از رکود خارج می شود.

وی تاکید کرد: بازار ارز دیگر سودآور نیست کم و بیش ثبات دارد. نرخ تورم یک سال پیش رو مهم است، اگر تورم نقطه به نقطه تا آخر سال همین روند کاهشی داشته باشد، نرخ تورم سالیانه کشور از عدد ۳۰درصد خیلی کمتر می شود.

رحمانی درخصوص استفاده از ارز ملی در تجارت خارجی گفت: در نهایت هیچ کشوری به طور کامل نمی تواند از ارز ملی خود در مبادلات استفاده کند و باید مبادله کالا به کالا انجام دهد چراکه زمانی با ارز یک کشور مبادله ای انجام می گیرد که دو کشور یا بیشتر از آن استفاده کنند.

کاهش بیش از این نرخ ارز به صادرات لطمه می زند
ندری کارشناس پولی و بانکی در این خصوص اظهار کرد: بازار به ثبات قابل قبولی رسیده، تاثیر مسائل روانی به حداقل رسیده سفته بازی کم شده و تقاضای ارز تحت کنترل است؛ ارز صادراتی هم تا حد زیادی به بازار بر می گردد.

وی افزود: برای چندماه آینده نگرانی جدی در بازار ارز نیست حتی امکان کاهش به کانال ۱۰ هزار تومان هم وجود دارد.

ندی گفت: اینکه چه نرخ ارزی مناسب است بستگی به وضعیت تولید، میزان تورم و رشد اقتصادی دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بازار ارز را نمی توان رها کرد باید مدیریت شود. ثبات بازار مهم است. در جاهایی که نمی توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت حداقل باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد.

وی افزود: ثبات ایجاد شده مناسب است اگر نرخ ارز از این میزان کمتر شود ممکن است به صادرات ضرر بزند. نرخ ۱۱ هزار تومانی دلار با شرایط فعلی سازگاری دارد.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی تاکید کرد: پایین آوردن نرخ ارز با توجه به صدماتی که ممکن است به صادرات غیرنفتی بزند، در شرایط کنونی به صلاح نیست.

وی افزود: در این شرایط محدودیت های واردات اجتناب ناپذیر است و تلاش برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به درستی انجام گرفته است. بازگشت ارز صادراتی مطلوب نیست اما یکی از کارهای خوب بانک مرکزی این بود که اجازه داد نرخ ارز در سامانه نیما افزایش یابد تا انگیزه بازگشت ارز صادرات برای صادرکنندگان بیشتر شود.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی تصریح کرد: ما هنوز تورم بالا را داریم و تورم مزیت صادراتی ما را کاهش می دهد.

وی در خصوص بازار متشکل ارزی گفت: حیطه فعالیت این بازار در حوزه اسکناس ارز است که مشکل جدی در مورد تامین ارز اسکناس نداریم. اگر صرافی ها قبول کنند وارد بازار شوند و خرید و فروش در این ساز و کاز مشخص انجام شود، مشکلی بابت راه اندازی بازار متشکل ارزی وجود ندارد.

ندری درباره اینکه گفته می شود صحبت های رئیس کل بانک مرکزی باعث ایجاد جو روانی در بازار ارز شده است اظهار کرد: سیگنال های رئیس بانک مرکزی تنها بحث روانی نبوده است. سفر به کشورهای منطقه و گشایش هایی که در نقل و انتقالات ارز ایجاد شد، تاثیر واقعی بر بازار ارز گذاشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر نرخ بالای رشد نقدینگی نگران کننده است. نگرانی های در مورد کسری بودجه داریم که می تواند سبب شود نرخ رشد نقدینگی بالاتر رود. این ۲ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور، دارایی عده ای است در بهترین حالت منفی ۱۰ درصد برای آنها سود دارد.

ندری افزود: بانک مرکزی باید تمرکز خود را روی کنترل نقدینگی بگذارد همچنین بحث تقاضا برای نقدینگی هم مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود، اگر مردم بخواهند نقدینگی در اختیار خود را سریع به بازارهای دیگر ببرند باز هم تلاطم در اقتصاد کشور ایجاد می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

http://www.akhbarbank.com/news/71044

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار