ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کابوتاژ چیست؟

1

کابوتاژ یا کاپوتاژ (به انگلیسی: Cabotage) حمل و نقل کالا یا مسافران از یک نقطه در یک کشور به نقطه ای دیگر در همان کشور در شرایطی که اپراتور حمل و نقل از کشور دیگری باشد را کابوتاژ میگویند. در ابتدا مقررات کابوتاژ فقط برای حمل و نقل در امتداد مسیرهای ساحلی، یا بندر به بندر اعمال می شد. اما هم‌اکنون برای هوانوردی، خطوط ریلی و حمل و نقل جاده ای نیز استفاده می‌شود.

طبق مفاد قانون عبارت از: حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه‌های مرزی است و کالائی که از لحاظ نزدیکی راه یا رعایت صرفه تجارتی از یک نقطه به نقطه دیگر کشور با گذر از خاک کشور خارج حمل شود نیز مشمول مقررات کابوتاژ می‌شود و در این موارد هر گاه کالای کابوتاژی با وسایل نقلیه داخلی حمل شود وسیله نقلیه نیز تابع تشریفات کالای کابوتاژی خواهد بود.

اصطلاحا پروانه خروج موقت وسیله نقلیه را نیز کابوتاژ گویند.

کران بری یا کابوتاژ رویه ای است که کالای داخلی از یک گمرک مرزی به گمرک مرزی دیگری در قلمرو گمرکی از راه دریا یا رودخانه مرزی حمل می‌شود.[۱]

کاپوتاژ خودرو شخصی.

در این مورد کاپوتاژ در واقع گرفتن اجازه از گمرک برای خروج ماشین از کشور است. این مجوز یکساله صادر می‌شود و به‌صورت خود به خود باطل نمی‌شود و حتما قبل از یکسال باید به گمرک مراجعه کنید و کاپوتاژ را باطل کنید و در غیر اینصورت جریمه سنگینی خواهید داشت.

برای گرفتن برگه کاپوتاژ باید به یکی از شعب گمرک مراجعه نمایید. بهتر است ماشین خود را همراه داشته باشید زیرا برخی ماشین‌های گران قیمت و ‌لوکس و نیز ماشین‌های قدیمی توسط کارشناس گمرک مورد بازدید قرار می‌گیرند.

پس از ورود به گمرک به قسمت بیجک می‌روید و مدارک خودرو که شامل کارت سبز، سند کارخانه و‌ کارت ماشین بعلاوه کارت ملی است را به کارشناس مربوطه می‌دهید.

سپس آنها شما را به کارشناس بعدی ارجاع می‌دهند. کل پروسه بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد و در نهایت به شما یک برگه می‌دهند که برگه کاپوتاژ نام دارد.

برگه کاپوتاژ به نام مالک خودرو و ‌شخصی که خودرو را از مرز خارج می‌کند صادر می‌شود.[۲]

منبع : https://fa.wikipedia.org

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

Discussion۱ دیدگاه

  1. افراد زیادی هستند که به دلایل مختلفی چون برنامه‌های کاری یا تفریحی به سفر می‌روند. در بین مسافران، اشخاصی هستند که مسیر زمینی را برای سفر خود انتخاب کرده و ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی برای این کار استفاده کنند.
    این افراد باید برای رانندگی در خاک کشور دیگر نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند بدون مشکل از سفر خود لذت ببرند. یکی از واژه‌هایی که در این بین زیاد به گوشتان می‌خورد، کلمه‌ی «کاپوتاژ» یا Cabotage است. تلفظ درست این کلمه کابوتاژ است که در فارسی به صورت کاپوتاژ مصطلح است و ما نیز از شکل پرکاربرد آن استفاده خواهیم کرد.
    در این مطلب قصد داریم درباره‌ی کاپوتاژ خودرو و هر آنچه که باید پیرامون آن بدانید با شما صحبت کنیم.
    کاپوتاژ چیست؟
    به صورت کلی کاپوتاژ یعنی اینکه می‌توانید کالایی را از طریق مرزهای مختلف خاکی یا آبی از کشور مبدا به کشور مقصد منتقل کنید. این کالا ابتدا در خاک کشور خودتان تا مرز حمل شده و سپس با رعایت ضوابط مشخص وارد خاک کشور مبدا می‌شود.
    خودرو نیز جزو کالاها و وسایل نقلیه‌ای است که باید قوانین مربوط به تشریفات کاپوتاژ پیرامون آن رعایت شود. از این رو باید نکاتی را در این باره بدانید تا پیش از سفر خود بتوانید تمامی مقدمات را برای سفری لذت‌بخش و بدون مشکل فراهم کنید.
    کاپوتاژ خودرو چیست؟
    خودرو جزو کالاهای کاپوتاژ به شمار می‌رود و باید با قوانین و ضوابط آن آشنا باشید. برای کاپوتاز خودرو و اینکه بتوانید از خودروی شخصی خود در کشور دیگر استفاده کنید، باید پلاک و گواهی‌نامه‌ی بین المللی داشته باشید. کاپوتاژ خودرو در ایران برای یک سال صادر می‌شود و در این مدت می‌توانید بارها و بارها بدون پرداخت عوارض گمرکی مجدد خودروی خود را از مرز خارج کرده و دوباره وارد کشور کنید.
    بعد از یکسال و اتمام اعتبار برگه‌ی کاپوتاژ خودرو باید آن را باطل یا تمدید کنید. جالب است بدانید در صورت باطل نکردن برگه‌ی کاپوتاژ خودرو، مشمول جریمه خواهید شد.
    برای کاپوتاژ خودرو لازم است تا به یکی از مراکر گمرکی سر بزنید. از سوی دیگر از آنجایی که دریافت پلاک و گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی توسط سازمان ایرانگردی و جهانگردی انجام می‌شود، باید به آدرس تهران، خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی پلاک ۲ مراجعه کنید.
    برای کاپوتاژ خودرو باید مدارک آن را آماده داشته باشید و مراحلی را برای دریافت پلاک و گواهینامه‌ی بین‌المللی پشت سر بگذارید. فقط یادتان باشد اگر خودروی به نام شخص دیگری است، باید از او وکالتنامه‌ی محضری بگیرید.
    هر آنچه که باید درباره کاپوتاژ خودرو بدانید هر آنچه که باید درباره کاپوتاژ خودرو بدانید
    مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو:
    برگ سبز یا سند مالکیت خودرو
    سند یا برگه‌ی کمپانی
    کارت خودرو
    گواهی‌نامه‌ی معتبر
    بیمه‌نامه‌ی معتبر
    گذرنامه
    یک قطعه عکس ۴*۳ رنگی برای صدور گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی
    پرداخت هزینه‌های لازم
    هزینه‌های کاپوتاژ خودرو
    گواهینامه‌ی بین‌المللی یکساله: ۹۵ هزار تومان
    کارت بین‌المللی یکساله‌ خودرو: ۸۶ هزار تومان
    پلاک دائمی ترانزیت: ۲۸۸ هزار تومان
    کارت عضویت یکساله کانون ایرانگردی و جهانگردی: ۴۴ هزار تومان
    برچسب IR دائمی: ۴ هزار تومان
    برگه یکساله کاپوتاژ: ۱۷ هزار تومان
    هزینه پلاک و گواهینامه‌ی بین‌المللی: ۴۲۰ هزار تومان
    عوارض خروج از مرز برای هر نفر: ۲۵ هزار تومان
    نکاتی درباره‌ی کاپوتاژ خودرو.
    اگر قصد کاپوتاژ خودرو دارید باید نکاتی را در نظر داشته باشید که ندانستن آنها حتی بعد از کاپوتاژ ممکن است برای شما مشکل‌ساز شود.
    بعد از کاپوتاژ خودرو، وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را فقط از مرزهایی می‌توانید خارج کنید که در آنها گمرک وجود داشته و تشریفا کاپوتاژ انجام می‌شود.
    برخی کشورها مانند ترکیه نسبت به مدل، سال ساخت و نوع خودرو سخت‌گیر نیستند، اما برای برخی کشورها مدل و سال ساخت خودرو اهمیت دارد.
    در تمام سفر خود باید برگه‌ی کاپوتاژ خودرو همراه‌تان باشد و از ورود و خروج شما از مرزهای مجاز باشد.
    اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید و می‌خواهید خودروی خود را از مرز رد کنید، جای نگرانی وجود ندارد و با پشت سرگذاشتن مراحل بالا می‌تواند فرایند کاپوتاژ خودرو را انجام دهید.
    مراحل کاپوتاژ خودرو در محل‌های مشخص شده شاید در یک ساعت انجام شود. اما این مدت زمان منوط به کامل بودن مدارک و پرداخت به موقع هزینه‌های لازم است. در مورد دریافت بیمه نیز بهتر است از داخل ایران اقدام کنید تا هزینه‌های آن به مراتب پایین‌تر باشد.
    منبع : http://blog.sheypoor.com/everything-you-need-to-know-about-the-cabotage/

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار