ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کارت اعتباری مرابحه چیست؟

0

آشنایی با کارت اعتباری مرابحه:

در الگوی کارت اعتباری مرابحه، بانک ناشر پس از اعتبارسنجی مشتری متناسب با اعتبار وی، کارت اعتباری در اختیارش قرار می‌دهد و طبق قرارداد، دارنده کارت را وکیل در خرید به وسیله کارت برای بانک می‌کند.

به گزارش ایبِنا، به طور معمول در کارت‌های اعتباری، دارنده کارت با استفاده از اعتباری که بانک صادرکننده کارت برای وی درنظر می‌گیرد، اقدام به خرید کالاها و خدمات می‌کند و از محل همان اعتبار، قیمت آنها را به صورت نقدی می‌پردازد و نسبت به بانک صادرکننده کارت بدهکار می‌شود.

با توجه به ظرفیت‌های گسترده فقهی و حقوقی عقد مرابحه، می‌توان از این عقد برای پاسخگویی به بسیاری از نیازهای ذینفعان در بازارهای پول، سرمایه و بیمه استفاده کرد. در این میان، یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نیازهایی که می‌توان با استفاده از عقد مرابحه به آن پاسخ گفت طراحی کارت اعتباری در چارچوب اسلامی است.

ارکان موجود در طراحی کارت اعتباری بر اساس قرارداد مرابحه عبارتند از:

۱- بانک یا موسسه اعتباری ناشر کارت

۲- بانک یا موسسه اعتباری پذیرنده کارت

۳- دارنده کارت

۴- فروشگاه یا مرکز خدماتی

سازوکار عملیاتی کارت اعتباری مرابحه

در الگوی کارت اعتباری مرابحه، بانک ناشر پس از اعتبارسنجی مشتری متناسب با اعتبار وی، کارت اعتباری در اختیارش قرار می‌دهد و طبق قرارداد، دارنده کارت را وکیل در خرید به وسیله کارت برای بانک می‌کند و متعهد می‌شود تا سقف اعتبار، منابع لازم را برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز دارنده کارت بپردازد. زمانی‌که دارنده کارت در جایگاه وکیل بانک به خرید کالا اقدام می‌کند، کارت را در دستگاه پایانه فروش قرار می‌دهد که با این‌کار، بانک ناشر کارت، قیمت کالاها و خدمات را به فروشگاه پذیرنده کارت می‌پردازد و کالا را تملک می‌کند.

بانک ناشر کارت در جایگاه فروشگاه الکترونیکی اعتباری، کالاها و خدمات خریداری‌شده را به دارنده کارت به صورت نسیه در قالب بیع مرابحه برای مدت زمان معین و با نرخ سود مشخص می‌فروشد. در ادامه، دارنده کارت، کالاها و خدمات خریداری شده را تملک می‌کند و از فروشگاه تحویل می‌گیرد. بعد از آن دارنده کارت، بدهکار بانک ناشر خواهد بود و با گزینه‌های مختلف اقدام به پرداخت بدهی خود می‌کند.

انواع گزینه‌های موجود برای پرداخت بدهی عبارتند از:

– پرداخت در مهلت تنفس

– پرداخت به صورت اقساطی

– پرداخت دفعی در سررسید

– پرداخت بعد از سررسید

ویژگی‌های کارت اعتباری مرابحه

– قابلیت خرید اعتباری

– قابلیت پرداخت به روش‌های مختلف (اقساطی، دفعی و غیره)

– قابلیت طراحی برای سقف اعتباری بالاتر

منبع : http://www.ibena.ir/news/103293

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار