ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کدام پول دیجیتالی برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

0
به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود صدها ارز دیجیتالی متنوع، کمتر موردی همچون بیت کوین و اتریوم دارای محبوبیت است. در یکی از مطالب پیشین به بررسی مفهوم ماینینگ یا استخراج بیت‌کوین پرداختیم تا به یکی از اساسی‌ترین و متداول‌ترین سوالات درباره این حوزه پاسخ داده باشیم. در این مطلب، به مقایسه بیت کوین و اتریوم خواهیم

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود صدها ارز دیجیتالی متنوع، کمتر موردی همچون بیت کوین و اتریوم دارای محبوبیت است.

در یکی از مطالب پیشین به بررسی مفهوم ماینینگ یا استخراج بیت‌کوین پرداختیم تا به یکی از اساسی‌ترین و متداول‌ترین سوالات درباره این حوزه پاسخ داده باشیم. در این مطلب، به مقایسه بیت کوین و اتریوم خواهیم پرداخت.

مقایسه بیت‌کوین و اتریوم

این مقایسه به چند بخش مختلف تقسیم شده است. این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

• هدف

• تاریخچه قیمت

• استخراج (ماینینگ)

مقایسه بیت‌کوین و اتریوم از نظر هدف

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو ارز دیجیتالی را باید هدفی دانست که در ابتدا، به خلق آن‌ها منجر شده است. به عبارتی هر یک از آن‌ها در ابتدا یک پروژه‌ بودند و به منظور برطرف کردن یک نیاز مشخص مطرح شدند. برخی کاربران تصور می‌کنند هدف هر دو پول دیجیتال بیت کوین و اتریوم یکسان است، اما این موضوع صحت ندارد. واقعیت را در ادامه درک خواهید کرد. با ویرلن همراه باشید:

بیت کوین

بیت کوین بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ ابداع شد. در آن زمان، باور مردم به بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری به کمترین میزان خود در طول تاریخ رسیده بود. یک برنامه‌نویس نامشخص همراه با ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) تابع هش ارز کریپتوگرافیک و کلید عمومی ارز رمزنگاری شده را به منظور خلق بیت کوین ایجاد کرد.

از زمان تولد بیت کوین، هدف آن تا امروز هرگز تغییر نکرده است. از همان ابتدا قرار بود بیت کوین تبدیل به یک سیستم بانکی جهانی نامتمرکز شده و به کاربران، کنترل کاملی برای مدیریت دارائی‌های خود ارائه کند. اگرچه بیت کوین فاقد مقیاس‌پذیری کافی برای تبدیل شدن به یک سیستم مالی متداول است، اما می‌توان از آن به عنوان یک منبع پولی تمام دیجیتال بهره برد.

بد نیست بدانید منظور از نامتمرکز بودن این سیستم پولی، قرارگیری اطلاعات مربوط به تمامی تراکنش‌ها در تمامی نودها است. به همین دلیل چیزی تحت عنوان سرور به عنوان موجودیتی متمرکز وجود ندارد تا بلکه همه اطلاعات فقط روی آن ذخیره شوند.

اتریوم

اتریوم فقط یک سیستم پرداخت پولی نیست. موسس این ارز دیجیتالی، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) عقیده دارد ظرفیت بلاک چین بسیار بیشتر از آن چیزی است که اغلب کاربران تصور می‌کنند، به همین دلیل می‌توان فراتر از یک سیستم مالی ساده از آن بهره برد. این موسس معتقد است توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌هایی بر بستر بلاک چین توسعه داده و از قابلیت‌های آن استفاده کنند. ایجاد قراردادهای هوشمند و اجرای آن‌ها بر بستر شبکه پولی اتریوم، نحوه بهره بردن توسعه‌دهندگان از قابلیت‌های بلاک چین محسوب می‌شود.

قرارداد هوشمند (Smart Contract) یک کد کامپیوتری است که در شبکه بلاک چین اجرا شده و حاوی یک سری قوانین است. مشترکان تحت این قوانین با یکدیگر برای برقراری تعامل به توافق می‌رسند. یک سری ویژگی مهم درباره تعامل‌های بر پایه قرارداد هوشمند وجود دارد:

• مشترکان قرارداد هوشمند می‌توانند بدون نیاز به یک واسطه و فرد سوم، به صورت مستقیم با یکدیگر تعامل برقرار کنند.

• هر قدم در قرارداد هوشمند تنها بعد از اجرای کامل مرحله قبلی آن قابل پیشروی به جلو خواهد بود.

• قرارداد هوشمند به عنوان یک نقشه برای اپلیکیشن نامتمرکز (DApp) عمل می‌کند.

• تمامی محتواها و داده داخل یک DApp تنها متعلق به یک موجودیت خاص نیست.

روی هم رفته می‌توان گفت اگرچه بیت کوین از اتریوم محبوب‌تر و گران‌تر است، اما اتریوم دنیایی به مراتب بزرگتر داشته و فراتر از یک سیستم مالی صرفا مورد استفاده برای دریافت و پرداخت‌های دیجیتالی می‌توان از آن بهره برد.

مقایسه بیت کوین و اتریوم از نظر تاریخچه قیمت

ارزش هر یک از دو ارز دیجیتالی نام برده طی گذر زمان دستخوش تغییر و تحولات زیادی قرار گرفته است. در ادامه به بررسی تاریخچه قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

بیت کوین

چارت بالا، ارزش بیت کوین از زمان پیدایش آن تا امروز را نشان می‌دهد.

ارزش این پول در دسامبر سال ۲۰۱۷ به بیشترین میزان تا امروز رسید. طی یک بازه زمانی کوتاه حدود دو هفته‌ای، ارزش هر بیت کوین به یکباره از ۱۰ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار رسید. بعد از چند روز قرارگیری روی این سقف، طی حدود پنجاه روی قیمت هر بیت کوین از بیشترین میزان در طول تاریخ به حدود ۷ هزار دلار رسید.

خوشبختانه اکنون قیمت بیت کوین به ثبات رسیده و نوسانات ناگهانی در آن دیده نمی‌شود. بطوریکه حتی امروز در اروپا برخی خدمات مانند دیجیتال مارکتینگ با استفاده از بلاک‌چین و بیت‌کوین انجام می‌شود.

چارت بالا قیمت ماهیانه هر واحد پولی بیت کوین را نشان می‌دهد. بین ماه می ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۹، قیمت این پول دیجیتالی وضعیتی صعودی داشت. قیمت کنونی آن برابر ۱۰۷۰۰ دلار است.

اتریوم


ارزش هر اتریوم طی تنها یک هفته (در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸) از ۷۵۰ دلار به ۱۳۰۰ دلار رسید. این افزایش قیمت ناگهانی، با ریزش ناگهانی قیمت‌ها نیز همراه شد. ارزش کنونی هر اتریوم حدود ۲۲۰ دلار است.

مقایسه بیت کوین و اتریوم از نظر استخراج

هر دو ارز دیجیتالی نام برده از مکانیزم اجماع POW (گواهی اثبات کار – Proof Of Work) استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید POW در واقع یک الگوریتم اجماع اورجینال در شبکه بلاک چین است. قرار است به زودی تغییراتی اساسی در شبکه اتریوم صورت گرفته و POW در آن جایگزین POS شود.

POW در بیت کوین و اتریوم

ایده اصلی در الگوریتم نام برده این است که ماینرها باید با استفاده از توان محاسباتی خود، یک سری معما و مسئله پیچیده را حل کنند. ماینری که موفق به انجام این کار شود، یک بلاک جدید به بلاک چین اضافه کرده و به خاطر خدمتش، جایزه دریافت خواهد کرد. در بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 به منظور ماینینگ استفاده می‌شود. این فرآیند به صورت زیر دنبال می‌شود:

• یک رشته تصادفی به نام “Nonce” به هش بلاک قبلی الحاق می‌شود.

• برآیند رشته از دل تابع هش عبور می‌کند.

• اگر هش شرایط شبکه را دارا باشد، بلاک مربوط به آن به بلاک چین اضافه خواهد شد. در غیر این صورت رویه تا زمان کسب نتیجه دلخواه تکرار خواهد شد.

درباره الگوریتم POW دو نکته بسیار مهم وجود دارد:

• فرآیند دریافت نتیجه دلخواه بعد از بررسی داشتن شرایط مورد نیاز شبکه، باید بسیار پیچیده و سخت و نیازمند منابع پردازشی بالایی باشد. به همین دلیل کامپیوترها یا همان ماینرهای مورد استفاده در شبکه ارزهای دیجیتالی، اغلب گران قیمت و دارای سخت افزارهای بسیار بالارده‌ای هستند.

• در آن سو، فرآیند بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک ماینر برای استخراج یک بلاک آسان است.

کاربران دارنده ماینرها از مدت‌ها پیش دریافتند به وسیله اتصال به یکدیگر و یکپارچه کردن توان پردازشی سیستم‌های کامپیوتری خود می‌توانند از طریق تشکیل یک استخر، به وسیله پردازش موازی توان ماینینگ خود را افزایش بدهند. در پردازش موازی، دستورالعمل‌های برنامه بین چندین پردازنده تقسیم می‌شود. این همان ایده پشت ماینینگ پول‌ها (استخرهای ماینینگ) است. امروز یافتن یک بلاک به منظور حل کردن و دریافت هدیه مربوط به آن کار بسیار دشواری بوده و نیازمند توان پردازشی بسیار بسیار بالایی است، به همین دلیل یک ماینر بدون عضویت در یک استخر، شانسی برای دریافت بلاک و سپس حل آن نخواهد داشت.

یکی دیگر از نکات مهم درباره POW به عنوان قوت قلب شبکه پولی بیت کوین و اتریوم، امنیتی است که برای سیستم به ارمغان می‌آورد. از آن جایی که ماینینگ در زنجیره بیت کوین بسیار گران قیمت است، ماینرها انگیزه‌ای برای عملکرد علیه شبکه به منظور بهم ریختن آن ندارند، چرا که نتیجه‌ای به جز اتلاف توان پردازشی آن‌ها نخواهد داشت. بدون شک الگوریتم POW دارای یک سری ایراد نیز هست:

• سرعت پایینی دارد.

• به متمرکز بودن گرای دارد.

• انرژی بسیار زیادی تلف می‌کند.

درست به همین دلایل در پروژه‌های خلق ارزهای رمزنگاری شده جدید، سازندگان در پی دستیابی به یک الگوریتم اجماع جایگزین برای POW همچون POS هستند.

آینده اتریوم با POS

در حال حاضر، در شبکه اتریوم برای ماینینگ از مکانیزم اجماع POW استفاده می‌شود، اما قرار است به زودی این شبکه به وسیله استفاده از پروتکل کسپر (Casper Protocol) به مکانیزم POS مهاجرت کند. در این مکانیزم، تمام فرآیند ماینینگ مجازی شده و ماینرها با تاییدکننده‌ها جایگزین خواهند شد. مکانیزم نام برده به شکل زیر کار می‌کند:

• تاییدکننده‌ها مقداری از سکه‌های خود را قفل می‌کنند.

• بعد از آن، فرآیند تایید کردن بلاک‌ها آغاز خواهد شد. وقتی تاییدکننده‌ها بلاکی با امکان افزودن آن به زنجیره (بلاک چین) پیدا کردند، به وسیله قرار دادن یک شرط روی آن به تاییدش خواهند پرداخت.

• اگر بلاک در نهایت به بلاک قبلی الحاق شود، تاییدکننده جایزه مربوط به خدمت ارائه شده را دریافت خواهد کرد.

مکانیز POS به طور واضح سبک‌تر از POW بوده و فشار آن چنان زیادی روی ماینرها وارد نخواهد کرد. بحث مربوط به مکانیز POS و POW در شبکه بلاک چین بسیار مفصل بوده و از حوصله این مطلب خارج است. به همین دلیل در مطالبی جداگانه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

منبع : VIRLAN

https://tejaratnews.com/startup

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار