ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا ارزانی دلار، کالاها را ارزان نکرد؟

0

امروز (‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۸) روزنامه ابتکار نوشته است که این روزها که نرخ ارز کاهش یافته اما شاهد نزولی شدن قیمت‌ها در بازارهای مختلف نیستیم، علت چیست؟ همچنین روزنامه اطلاعات از پرداخت مرحله دوم وام ۲۰ میلیونی ازدواج به فرزندان بازنشستگان کشوری خبر داد. روزنامه دنیای اقتصاد هم با تیتر «برندگان و بازندگان تورم» نوشته است که عباس آخوندی طی یادداشتی مطرح کرده که تورم، پدیده‌ای است که تا مغز استخوان گروه‌های کم‌درآمد و متوسط را می‌سوزاند و هر روز آنها را فقیرتر می‌سازد و جریان ثروت را به نفع گروه‌های پردرآمد سوق می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز (‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۸) روزنامه ابتکار نوشته است که این روزها که نرخ ارز کاهش یافته اما شاهد نزولی شدن قیمت‌ها در بازارهای مختلف نیستیم، علت چیست؟ همچنین روزنامه اطلاعات از پرداخت مرحله دوم وام ۲۰ میلیونی ازدواج به فرزندان بازنشستگان کشوری خبر داد. روزنامه دنیای اقتصاد هم با تیتر «برندگان و بازندگان تورم» نوشته است که عباس آخوندی طی یادداشتی مطرح کرده که تورم، پدیده‌ای است که تا مغز استخوان گروه‌های کم‌درآمد و متوسط را می‌سوزاند و هر روز آنها را فقیرتر می‌سازد و جریان ثروت را به نفع گروه‌های پردرآمد سوق می‌دهد.

بازی یکطرفه قیمت‌ها

روزنامه ابتکار با تیتر «بازی یکطرفه قیمت‌ها» نوشته است که یکی از اتفاق‏‌های مهم در عرصه اقتصادی کشور؛ نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت کالا و محصولات مختلف در بازار بود.

به عبارتی دیگر، نوسان قیمت دلار سبب گران شدن کالاها در بازارهای مختلف اقتصادی شد. اما در این روزها که نرخ ارز کاهش یافته است، شاهد نزولی شدن قیمت‌ها در بازارهای مختلف نبودیم. عده‌ای دلیل عدم کاهش قیمت در بازارهای مختلف پس از ارزان شدن ارز را عدم یک نظارت صحیح می‌دانند.

این روزنامه نوشته است: این‌روزها بازار ارز رغبتی برای افزایش قیمت ندارد و اگر بخواهیم وضعیت را با ماه‌های گذشته مقایسه کنیم خواهیم دید که این بازار عملا به کما رفته است.
اما در این میان پرسشی مهم مطرح می‌شود و آن‌هم این است که چرا قیمت کالاهای اساسی همپای نرخ ارز کاهش قیمت را تجربه نکرده است؟

عده‌ای از صاحب‏نظران می‌گویند قیمت کالاها با افزایش قیمت ارز بالا می‌رود اما با کاهش قیمت ارز پایین برنمی‌گردد.

عده‌ای دیگر معتقدند که منطق حاکم بر بازار، بر این اصل است که اصولا قیمت‌ها پس از بالا رفتن برای کاهش انعطاف نداشته و به سختی و با رَوَندی کُند به سمت قیمت‌های قبل می‌رود. بنابراین حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان لازم است تا فروشندگان اجناسی را که با قیمت بالا خریداری کرده و به فروش رسانده‌اند راضی به کاهش قیمت باشند.

در این میان برخی از فروشندگان هم در شرایط آرامش بازار ارز استدلال‌هایی را برای کاهش ندادن قیمت‌ها بیان می‌کنند. استدلال فروشندگان برای تغییر ندادن قیمت‌ها پس از کاهش نرخ دلار معمولا این است که کالا را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند و اگر با قیمت کمتر بفروشند، ضرر می‌کنند.

این درحالی است که عده‌ای از مصرف‌کنندگان نیز معتقدند که دو نهاد نظارتی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار به‏عنوان نهادهاى اصلى برای کنترل قیمت‌ها، باید عدم کاهش قیمت در پی کاهش نرخ ارز را بررسی کنند و باید تلاش بیشتری برای نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها از سوی این دو نهاد وجود داشته باشد.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار