ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

روش‌های متفاوت اقتصاددانان برای پیش‌بینی رکود اقتصادی:

0
اکونومیست بررسی کرد:

روش‌های متفاوت اقتصاددانان برای پیش‌بینی رکود اقتصادی.

تقریبا با در نظر گرفتن هر شاخصی، حال این روزهای اقتصاد آمریکا خوب است. با این حال، گزارش‌ها و یادداشت‌های بسیاری نیز در مورد وقوع رکود در این کشور منتشر می‌شود. اکونومیست در گزارشی به معرفی روش‌های متفاوتی که اقتصاددانان برای پیش‌بینی رکود اقتصادی استفاده می‌کنند، پرداخته است.

تقریبا با در نظر گرفتن هر شاخصی، حال این روزهای اقتصاد آمریکا خوب است. رشد تولید ناخالص داخلی پایدار است، نرخ بیکاری به کمترین سطح ۵۰ سال گذشته رسیده و بازار سهام از سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، با وجود همه اخبار مثبت اقتصادی، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی که در مورد وال‌استریت و احتمال وقوع رکود منتشر می‌شود هم کم نیست. اما این اتفاق دقیقا چه زمانی رخ خواهد داد؟

عمدتا زمانی که رکود اقتصادی در جریان است، سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران اقدامات چندانی نمی‌توانند انجام دهند. بیشتر اوقات آمار و ارقام اقتصادی ماه‌ها پس از وقوع رکود منتشر می‌شود.

کلودیا سَم (Claudia Sahm)، اقتصاددان در فدرال‌رزرو، به روش جدیدی برای پیش‌بینی زمان وقوع رکود اقتصادی رسیده است.

او در گزارش خود استدلال می‌کند، زمانی که متوسط نرخ بیکاری در سه ماه، حداقل ۰٫۵ درصد بالاتر از حداقل نرخ بیکاری در طول ۱۲ ماه باشد، یعنی رکود رخ داده است.

با مروری بر تمام‌ رکودهایی که از سال ۱۹۷۰ تاکنون در آمریکا رخ داده، به نظر می‌رسد این اندازه‌گیریِ بسیار ساده، کاملا صحیح است. بهترین مثال‌ها هم با در نظر گرفتن این شاخص، ژانویه سال ۲۰۰۸ و انفجار حباب دات‌کام است.

امروز اما شرایط به مراتب کمتر هولناک است.

با توجه به نرخ بیکاری که ۰٫۰۷ درصد کمتر از حداقل آن در طول یک سال گذشته است، این اقتصاددان فدرال‌رزرو پیش‌بینی می‌کند که احتمال وقوع رکود در سال آینده میلادی تنها ۱۰ درصد است.

شاخص این اقتصاددان که مبتنی بر نرخ بیکاری است شباهت‌های بسیاری با دیگر شاخص‌های محبوب برای اندازه‌گیری زمان رکود اقتصادی دارد.

شیب منحنی بازده که نرخ بهره اوراق قرضه را در بلندمدت و کوتاه‌مدت ترسیم می‌کند، مدت‌های طولانی است که به عنوان روشی قابل اعتماد برای سنجش سلامت اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که سرمایه‌گذاران در مورد اقتصاد کشور خوش‌بین هستند و انتظار رشد اقتصادی بالاتر و افزایش نرخ بهره را دارند، این منحنی دارای شیب عمیق‌تری است. برعکس در زمان پیش‌بینی رکود اقتصادی، منحنی بازده مسطح می‌شود.

نشریه اکونومیست هم شاخصی در این زمینه دارد که بر اساس تعداد دفعاتی که نشریات و روزنامه‌ها از کلمه «رکود» استفاده می‌کنند، به پیش‌بینی زمان وقوع رکود اقتصادی می‌پردازد. عمدتا در دوران رکود، استفاده از این واژه از سوی معامله‌گران و روزنامه‌نگاران اقتصادی بیشتر می‌شود.

با این حال به عقیده نویسنده گزارش اکونومیست، شاخص کلودیا سَم، از مزایایی در مقایسه با دیگر شاخص‌ها برخوردار است.

از آنجا که در دوران رکود اقتصادی برای انجام اقدامات دیگر دیر شده، پیش‌بینی زمان وقوع آن بسیار مفیدتر است.

با توجه به رکود سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ در آمریکا، با استفاده از شاخص منحنی بازده، یک‌سال زودتر می‌توان وقوع رکود را پیش‌بینی کرد. شاخص اکونومیست، یعنی استفاده از کلمه «رکود» تقریبا در همان زمان رکود را تشخیص می‌دهد.

شاخص کلودیا سم اما چند ماه زودتر در مورد وقوع رکود هشدار می‌دهد.

بر اساس شاخص منحنی، رکود اقتصادی در آمریکا قریب‌الوقوع است. نشریات و روزنامه‌های ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری از سال۲۰۱۲  تاکنون از واژه «رکود» استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد، شاخص این اقتصاددان فدرال‌رزرو به زودی مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار