ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اگر رشد نقدینگی مهار نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

0
یک کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با اقتصاد۲۴ پاسخ می‌دهد؛

اگر رشد نقدینگی مهار نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

یک کارشناس حوزه پولی و بانکی گفت: رشد نقدینگی قطعا مسئله نگران‌کننده‌ای است که حتی برای بانک‌های کشور نیز مشکلاتی را به وجود آورده و این موجب شده اقتصاد ما با اخلال مواجه شود. اگر کشور نتواند این حجم از نقدینگی را مهار کند قطعا پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت.

اقتصاد۲۴– بر اساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی، نقدینگی در اقتصاد ایران در پایان آذر ماه سال گذشته به بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۲۲ درصد رشد داشته است. کنترل این حجم از نقدینگی و رشد آن از دید کارشناسان نگران‌کننده است.

کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفتگو با اقتصاد۲۴ به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص پیامدهای افزایش نقدینگی در اقتصاد می‌گوید: رشد نقدینگی در جامعه اتفاق مثبتی نبوده و تبعات و پیامدهای منفی می‌تواند برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و هیچ اتفاق مثبتی را با خود به همراه ندارد. در حال حاضر موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد مهار این نقدینگی است. درباره مهار این حجم از نقدینگی کشور باید برنامه‌هایی از سوی مسئولان مربوطه طراحی و اجرا شود. مهمترین ابزاری که برای مهار نقدینگی در حال حاضر در دسترس داریم، نرخ سود بانکی بوده که می‌توان از آن استفاده کرد.

ندری عنوان می‌کند: رشد نقدینگی قطعا مسئله نگران‌کننده‌ای است که حتی برای بانک‌های کشور نیز مشکلاتی را به وجود آورده است و این موجب شده اقتصاد ما با اخلال مواجه شود.

وی در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ به بررسی وضعیت بانک‌ها می‌پردازد و می‌گوید: بانک‌ها در بخش پرداخت سود به سپرده‌گذاران توان بالایی ندارند. حذف سود روزشمار تاحدودی به بهبود وضعیت بانک‌ها کمک کرد اما باید بدانیم که در هر صورت بانک‌ها نمی‌توانند با کار و فعالیت اقتصادی و واسطه‌گری‌های مالی نرخ سود سپرده فعلی را پرداخت کنند. این باعث می‌شود بین دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی یک شکاف ایجاد شود که انتهای آن به بحران بانکی ختم می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با نگاهی به وضعیت نابسامان تولیدکنندگان در شرایط فعلی می‌افزاید: از سوی دیگر در خصوص رابطه تولیدکنندگان با بانک‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد. بالا بودن نرخ سود بانکی باعث می‌شود که نرخ سود وام‌های بانکی هم بالا برود و همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکنندگان قادر نباشند سود بانکی تسهیلات گرفته شده را پرداخت کنند. این موضوع ابعاد مختلفی از بنگاه‌ را با چالش مواجه می‌کند. عدم توان پرداخت سود وام‌های بانکی فعالیت‌های جاری بنگاه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مسیر سرمایه‌گذاری را سخت می‌کند، به طوری که ما در سال‌های گذشته با نرخ رشد منفی در بخش سرمایه‌گذاری مواجه بوده‌ایم.

ندری با هشدار در خصوص عدم مهار نقدینگی، چشم‌انداز نامطلوبی را برای اقتصاد کشور ترسیم و تاکید می‌کند: اگر کشور نتواند این حجم از نقدینگی را مهار کند قطعا پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت. اگر این میزان از نقدینگی بخواهد به حرکت در بیاید همانند یک سیل اقتصاد کشور را تخریب خواهد کرد که در حال حاضر هم شاهد گوشه‌هایی از آن در بازارهای ارز، سکه، طلا و حتی مسکن هستیم و این می‌تواند آثار ویرانگر بیشتری را داشته باشد.

منبع : https://eghtesaad24.ir/news/90278

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار