ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قیمت کالاهای اساسی بالاتر رود دولت مجبور به استفاده از کوپن است:

0

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: اگر توزیع کالاهای اساسی در کشور دچار مشکل شود یا قیمت این کالاها در بازار به صورت لجام گسیخته افزایش یابد، دولت مجبور است از کوپن برای توزیع کالاهای اساسی استفاده کند.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص مشکلات یکسال اخیر دولت در توانایی تامین کالاهای اساسی و رشد قیمتی این کالاها علی‌رغم اختصاص بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی اظهار کرد: در بودجه سال ۹۸، مقرر شد ۱۴ میلیارد دلار شامل ارز ترجیحی و نیمایی، برای تامین کالاهای اساسی تخصیص داده شود و این کالاهای اساسی به گونه‌ای در شبکه‌های توزیع قرار گیرند که با قیمت مناسب در اختیار تمام مردم و مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود:‌ البته این اختیار به دولت داده شده تا برای توزیع کالاهای اساسی، از کالابرگ الکترونیک یا کارت الکترونیک استفاده کند تا مشکل کمبود کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و دارو به هیچ وجه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سال گذشته حتی دولت نیز اذعان داشت که علی‌رغم تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی، نتوانست قیمت این کالاها را در بازار کنترل کند و این کالاها با قیمت آزاد در بازار به دست مصرف‌کنندگان رسید. مثلاً در ماجرای کاغذ به تازگی مشخص شده است که سه گروه متخلف از ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی سوءاستفاده کرده‌اند؛ اول کسانی که ارز دولتی گرفته‌اند و همه این ارز دولتی را جای دیگری برده‌اند؛ عده‌ای دیگر با ارز تخصیصی، کاغذ وارد کرده‌اند ولی با قیمت آزاد در بازار فروخته‌اند و گروه سوم که بخشی از ارز دولتی تخصیص داده شده را کاغذ وارد کرده و در بازار آزاد فروخته‌اند و بخش دیگری از ارز تخصیصی را جای دیگری برده‌اند.

فولادگر اضافه کرد: در ماجرای گوشت هم کلاً دولت به این نتیجه رسید که با وجود آنکه ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای آن تخصیص داده بود، اصلا نتوانست قیمتش را کنترل کند لذا تصمیم گرفت کلاً بجای ارز ترجیحی، ارز نیمایی به گوشت اختصاص دهد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی به دلیل آنکه دولت در سال ۹۷ نتوانست علی‌رغم ابزارهایی که در اختیار داشت، قیمت‌ها را مهار کند، این اختیار را به دولت داد که از ظرفیت کالابرگ یا همان کوپن برای توزیع اقلام اساسی در سال ۹۸ استفاده کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر شرایط در همین حد باقی بماند، ممکن است دولت بتواند با همین شیوه، شرایط را کنترل کند ولی اگر توزیع کالاهای اساسی دچار مشکل شود یا قیمت این کالاها در بازار به صورت لجام گسیخته افزایش یابد، دولت مجبور است از کوپن برای توزیع کالاهای اساسی استفاده کند چراکه الان بسیاری از مردم مجبورند برای خرید کالاهای اساسی مورد نیازشان با قیمت عادلانه، ساعت‌ها در صف بایستند یا عضو شرکت تعاونی خاصی باشند.

بیشتر بخوانید

به گفته فولادگر مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند در حال آماده سازی زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیک و کارت الکترونیک هستند.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/03/06/2019427

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار