ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

به خودمان رحم کنیم/ چرا احتکار؟!

0

درحالی که مردم مدتی است با اخبار گرانی‌ها روزشان را شب می‌کنند،‌برخی از کسبه و تولیدکننده‌ها با احتکار موادغذایی و کالاهای مورد نیاز مردم بر این آشفته‌بازار دامن می‌زنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تشدید نوسانات اقتصادی در ماه ‌های اخیر موجب شده تا گذران زندگی برای برخی از مردم سخت‌تر از قبل شود؛ فعالان اقتصادی ریشه این وضعیت را در سیاست‌های غلط دولت می‌دانند و برخی دیگر معتقدند انتشار اخبار ناامیدکننده موجب شده تا برخی بازاری‌ها هم ناخواسته وارد میدان دشمن شوند.

مدت‌هاست که دولتی‌ها می گویند: الان در جنگ اقتصادی هستیم و توپخانه مجازی دشمن، اقتصاد ایران را نشانه گرفته است؛ تحریم‌های اقتصادی و جریان سازی روانی در بازار ارز و خودرو و سایر بازارهای مهم اقتصادی نشانه‌های مهم این جنگ اقتصادی است.

طبعاً در شرایط جنگی ما هم باید مقابل دشمن جبهه تشکیل دهیم و از کشورمان و اقتصاد خودمان دفاع کنیم؛ اما این دفاع به چه نحوی باید انجام شود؟ مهمترین پاسخ به این سوال این است که مردم باهم متحد باشند و مانع از تحقق اهداف دشمن شوند.

اتفاقی که مدتی است در اقتصاد ایران رخ داده به هیچ عنوان بعلت تحریم‌ها نبوده است بلکه جو روانی در بازارهای اقتصادی که ناشی از جریانات سیاسی است موجب شده تا این آشفته بازار اقتصادی را در ماه‌های اخیر داشته باشیم.

بعنوان نمونه اشاره ای خواهیم داشت به همین چند روز قبل که در بازار ارز عده ای تلاش داشتند از جریانات سیاسی سوءاستفاده کرده و با برهم زدن آرامش بازار قیمت دلار را بالا ببرند.

دشمن با استفاده از شبکه‌های مجازی، تلاش کرد بر طبل جنگ بکوبد و مدام این شایعه را تقویت کند که بزودی بین ایران و امریکا جنگ می شود و … با این ترفند موجب شد تا دلار از مرز ۱۵ هزار تومان هم فراتر برود ولی این قیمت‌ها خیلی دوام نیاوردند و بلافاصله دلار به کانال ۱۴ هزار تومان سقوط کرد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، التهاب بازار ارز در هفته اخیر هیچ منشاء اقتصادی نداشت و صرفاً به دلیل جو روانی بازار برای مدت کوتاهی با نوسان همراه شد.

در بازار خودرو هم عده ای مدام در تلاش هستند تا با قیمت‌های کاذب بر التهاب این بخش دامن بزنند و قیمت‌ خودرو را غیرواقعی تر از آنچه هم اکنون است، جلوه دهند. در این بازار علاوه بر کانال‌های تلگرامی، سایت‌های قیمت گذاری خودرو نیز نقش اساسی در تشدید نوسانات قیمتی خودروها داشتند.

در بازار طلا و سکه نیز دلال‌ها با حضور همیشگی خود در صحنه اجازه آرامش به این بخش را نمی دهند و با قیمت‌های غیرواقعی تلاش می کنند سکه نجومی تر شود ولی مقاوت طلا و سکه به دلیل همسو بودن با ارز داخلی و طلای جهانی موجب شده تا حباب سکه در حد ۵۰۰ هزار تومان باقی بماند.

قیمت های نجومی در بازار مسکن و اجاره نیز موضوع مهم دیگری است که ماه‌هاست در اقتصاد کشورمان رخ نمایی می کند بی آنکه دلیل منطقی برای این گرانی‌های سرسام آور اعلام شود. همه می دانیم که این گرانی ها فقط به خاطر گرانی مصالح و … نیست؛ در این بخش هم جو روانی موجب شده تا التهاب مسکن بیشتر از قبل شود.

اما موضوع مهمتر در حوزه کالاهای اساسی و مواد غذایی است؛ در یکی دو هفته اخیر همه با خبر شدیم که قیمت تن ماهی، ماکارانی، شکر و خرما افزایش چشم گیری در بازار داشته است.

مسئولان مربوطه علت افزایش قیمت تن ماهی و ماکارانی را افزایش قیمت مواد اولیه این محصولات اعلام کرده‌اند؛ ماکارانی با وجود اینکه افزایش چندبرابری قیمت داشته ولی بازهم به ندرت در بازار یافت می ‌شود.

مشاهده میدانی خبرنگار تسنیم از چند فروشگاه نشان داد که ماکارانی باوجود افزایش قیمت در بین فروشگاه ها به سختی پیدا می شود؛ برخی از مغازه‌ها و فروشگاه ها که این محصول را می فروشند البته محدودیت در توزیع را در دستور کار قرار داده اند.

مسئول یکی از فروشگاه‌ها با اعلام اینکه هر مشتری فقط می تواند یک بسته ماکارانی خریداری کند، گفت: باوجود اینکه قیمت ماکارانی افزایش یافته ولی چون عرضه ی آن خیلی کم شده، نمی توان به هر مشتری بیشتر از یک بسته بفروشیم چرا که فعلاً در بازار ماکارانی کم است.

اظهارات این شهروند تهرانی این سوال را در ذهن ما ایجاد کرد که چرا کارخانجات تولیدی ماکارانی با وجود افزایش قیمت عرضه ی این محصول در بازار را قطره چکانی کرده‌اند؟ شاید کارخانجات می فروشند ولی واسطه‌ها در بازار با احتکار این قبیل محصولات می خواهند به التهاب بازار دامن بزنند!

خواهش عاجزانه ما از این آقایان این است که در جنگ اقتصادی به مردم خودمان رحم کنیم و در زمین دشمن نایستیم! خیلی از گرانی هایی که این روزها ذهن مردم را درگیر کرده هیچ ریشه اقتصادی ندارد بلکه صرفاً ناشی از سودجویی گروهی است که مقابل مردم ایستاده اند.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/02/29/2014428

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار