ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

افسانه اقتصاد بازار آزاد:

0

تهران- ایرنا- اقتصاد بازار آزاد که بر مبنای تولید و توزیع کالاها و خدمات با مکانیسم بازارهای آزاد صورت می‌گیرد، همانند شعار دموکراسی در سیاست خارجی امریکا فریبی بیش نیست.

سعید عابدپور در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشته است: دولت امریکا با شعارهایی چون بسط دموکراسی، صیانت از حقوق بشر و حمایت از اقتصاد بازار، این شعارها را بی‌محتوا کرده و از این شعارها برای فشار سیاسی و اقتصادی بر کشورهای غیرهمسو استفاده می‌کند. استفاده از تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای مخالف سلطه امریکا امری بدیهی در سیاست خارجی این کشور است، تا جایی که افکار عمومی و رسانه‌های غربی به این موضوع متاسفانه به‌طور عادی نگاه می‌کنند. امریکا با تحریم‌ها و فشارها مانع کارکرد اقتصاد بازار در سطح بین‌المللی می‌شود.

نظریه‌پردازان نئولیبرال و افرادی چون جورج سوروس و آنا ماری اسلوتر، نظریه رقابت آزاد کشورها و شرکت‌های بزرگ چندملیتی را تبلیغ می‌کنند و بازار آزاد بین‌المللی به عنوان بازار ایده‌آل تبلیغ می‌شود. اساس این نظریه مبتنی بر این است که شرکت‌ها و موسسات مالی غربی کالاها و تولیدات بهتری را نسبت به دیگران در بازار جهانی عرضه می‌کنند و ایجاد چنین بازاری به نفع سلطه شرکت‌های غربی خواهد بود. در واقع اقدام امریکا این است که اصل اقتصاد بازار آزاد را که اساس تعامل اقتصادی برابر در دنیای معاصر است، تبدیل به ایدئولوژی نئولیبرال می‌کند و ترامپ و دستگاه سیاست خارجی امریکا حفظ این ایدئولوژی را در پیکار با دیگران جست‌وجو می‌کنند.

وقتی صحبت از نفت ایران، گاز روسیه و تکنولوژی چینی است، امریکا در راس دنیای غرب اقتصاد بازار آزاد را فراموش می‌کند و به سیاست‌های فشار و تحریم روی می‌آورد. تحریم نفت ایران توسط امریکا، اقدامی مخالف قوانین اقتصاد بازار آزاد است. دولت امریکا به تحریم یک‌جانبه فروش نفت ایران دست می‌زند و هر کشور دیگری را از معامله نفتی با ایران منع می‌کند.

این مانند تحریم فروش شکر در کوبا بعد از سرنگونی ژنرال باتیستا و روی کار آمدن نظام سوسیالیستی در این کشور در سال ۱۹۵۹ میلادی یا تحریم‌های همه‌جانبه علیه ونزوئلاست؛ تحریم‌هایی که به قول پمپئو با هدف ناراضی کردن مردم صورت می‌گیرد، این تحریم‌ها در جهت همان اصل برتری و سلطه دنیای غربی است که امریکا رهبری آن را برعهده دارد.

طرح جریان شمالی ۲ روسیه که هدف از آن انتقال ارزان‌قیمت گاز سیبری به اروپاست، عامل مهم تحریم‌های غرب علیه روسیه است. اجرایی شدن این طرح از سال آینده میلادی آغاز می‌شود. عملیات لوله‌گذاری در کشورهای اروپایی در حال انجام است ولی امریکا مخالف گاز روسیه است و از کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهد تا گاز امریکا را بخرند. یعنی کشورهای اروپایی گاز امریکا را از طریق اقیانوس اطلس به قیمت گران وارد کرده و جایگزین گاز ارزان‌تر روسیه می‌کنند. امریکا برای این اقدام، از ابزار حقوق بشر و دموکراسی استفاده و تحریم گاز روسیه را به دلیل سیاست‌های ضد حقوق بشری روسیه عنوان می‌کند.

فشار بر شرکت هوآوی چین، نمونه دیگری از سیاست‌های ضداقتصاد بازار امریکاست. هوآوی بزرگ‌ترین رقیب اپل بلکه بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان است. تلفن‌های همراه این شرکت دارای مزیت‌های متعددی هستند. از جمله اینکه باتری‌های‌شان طول عمر بیشتری دارند، دوربین آنها نیز بهتر است و بدنه‌شان مقاوم‌تر از سایر تلفن‌هاست. تلفن‌های هوآوی در کشورهای جهان سوم به خاطر قیمت کمتر و مرغوبیت بهتر استفاده بیشتری دارد و این موجب کاهش درآمدهای آیفون، تلفن‌های همراه ساخت کارخانه اپل شده است.

امریکا می‌گوید تلفن‌های هوشمند شرکت‌های چینی تهدیدی علیه امنیت ملی کشورشان هستند و این شرکت‌ها با ارتش و دولت چین ارتباط دارند . این اتهام امریکا مضحک است. شرکت‌های امریکایی چون اپل، ورژن، تی‌ان‌تی و غیره همکاری با سرویس‌های جاسوسی و امنیتی امریکا دارند ولی تلفن‌های امریکایی تهدیدی علیه امنیت‌های ملی سایر کشورها نیستند و تلفن‌های هوآوی و سایر شرکت‌های چینی تهدید به شمار می‌روند؟

رقابت اقتصادی در سطح بین‌المللی یک ضرورت برای تولید ثروت ملی، تبادل تکنولوژی و استفاده از کالاهای ارزان و باکیفیت است. چنین سیستمی در فرهنگ سیاسی امریکا تنها در صورت حفظ سلطه این کشور می‌تواند، فعالیت کند. امریکا با تبهکاری اقتصادی علیه کشورهای مستقل درصدد توقف روند تاریخ است.

*منبع: روزنامه اعتماد،

http://www.irna.ir/fa/News/83305659

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار