ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

عملیات بازار باز چیست؟

0
تعریف: عملیات بازار باز به زبان ساده عبارت است از یکی از ابزارهای پولی – البته باید در نظر داشت که خود پول یکی از مهمترین ابزارهای زندگی است –  که بانک مرکزی با استفاده از آن برای کنترل حجم پول اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار در بازار آزاد می‌کند و کلا کار بی‌خودی به نظر می‌رسد چراکه بانک مرکزی می‌تواند اصلا حجم پول را کنترل نکند و هرچه خواست اسکناس بدون پشتوانه منتشر کند تا تمام اقتصاد آسفالت شود. در این زمینه کارشناسان چیز خاصی نمی‌گویند.

انواع
عملیات بازار باز بسته: در این شیوه از عملیات ابتدا بانک مرکزی تمام پول‌هارو جمع می‌کند و  بازارها بطور کلی تعطیل و بسته می‌شوند و تمام اوراق بهادار به دولت می‌رسد، بعد دولت می‌آید و همان اوراق بهادار را به بازار می‌دهد و بازار باز می‌شود. کلا در این شیوه اتفاق خاصی پیش نمیاد و دولت هرچند وقت حال بازار را می‌گیرد.
عملیات بازار اسید بجای باز: در این مدل بانک مرکزی خیلی دلش می‌خواهد با بازار کل کل کند، اما بازار به اندازه‌ای قوی شده که دولت که هیچ گنده‌تر از او هم نمی‌تواند جلودارش شود، بخاطر همین بازار هرجور حال می‌کند با دولت برخورد می‌کند. مثلا دولت می‌گوید صادرات، در عوض بازار پر می‌شود از محصولات وارداتی و …

عملیات بازار باز در سایر کشورهای جهان
لیختن‌اشتاین: این کشور را اول گذاشتیم که نگویید همیشه اول با کشور چین شروع می‌کند.
ماداگاسکار: این کشور اعتقادی به بازار عملیات بازار باز ندارد، فقط می‌خواستیم نشان دهیم که چین حتی می‌تواند کشور دوم نباشد.
چین: در این کشور خبری از عملیات بازار باز نیست، اما در تمام بازارهای جهان به روی کالاهای چینی باز است.
آمریکا: این کشور بجای عملیات بازار باز، تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهد و بجای باز کردن در بازار بقیه کشورها را گل می‌گیرد.
جزایر کومور: این کشور در بازار عملیاتی انجام نمی‌دهد و کلا درهای بازارش به سوی کمک کشورهای دوست و برادر باز است.
یونان: اقتصاد این کشور تحمل چند میلیون یورو بدهی‌‌ را ندارد، اگر تحت عملیات بازار باز قرار بگیرد، جر و واجر می‌شود اقتصادش.
کره شمالی: این کشور هر زمان اون صلاح بداند عملیات بازار باز را با موفقیت انجام می‌دهد، حتی اگر موفق نبود، اون چند شوهرخاله و شوهرعمه را اعدام می‌کند تا عملیات موفقیت‌آمیز شود.
ایران: در ایران بیشتر از عملیات بازار باز، عملیات روانی بر روی بازارها انجام می‌شود و در نتیجه تمام عملیات‌های فیزیکی، شیمیایی، باز، بسته و حتی آمپول رشد اقتصادی که درد ندارد، بازهم قیمت‌ها گران می‌شود.

سعید قلیچی
منبع : http://tejaratonline.ir/fa/news/17199

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار