ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بانک‌ها در سال جدید چه وضعیتی خواهند داشت؟

0
تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بانک‌ها در سال جدید چه وضعیتی خواهند داشت؟

با وجود اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۷ بر سیستم بانکی کشور گذشته، کارشناسان بحران جدی را برای سیستم بانکی در سال ۱۳۹۸ متصور نشدند اما آیا بانک‌ها در سال ۱۳۹۸ در جذب سرمایه موفق می‌شوند و از حجم بدهی سیستم بانکی به بانک مرکزی کم می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال ۱۳۹۷ به علت وجود تحریم‌ها در وهله اول بازارهای طلا و ارز و در وهله بعد بورس مرکز توجه سرمایه‌گذاران بود، در این بین بانک‌ها با نگرانی کمبود سرمایه مواجه شدند.

در سال ۱۳۹۷ بر سیستم بانکی کشور چه گذشت؟

از اتفاقاتی که در سیستم بانکی کشور در سال ۱۳۹۷ افتاد این بود که بانک مرکزی نرخ سود روزشمار را به منظور حفظ سرمایه در بانک حذف کرد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان امور بانکی مانند کامران ندری، حیدر مستخدمین حسینی و اصغر ابوالحسنی این اقدام بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کردند.

سیستم بانکی در اسفند ماه شاهد سررسید شدن گواهی سپرده شدند. این گواهی سپرده‌ در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ به صورت یک ساله با سود ۲۰ درصد فروخته شد. این گواهی سپرده در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در سیستم بانکی سررسید شدند. بانک مرکزی این گواهی سپرده‌ها را با سود ۱۸ درصد تمدید کرد ولی پس از پایان دوره ۱۰ روزه تمدید بانک مرکزی هیچ گزارش دقیقی از حجم تمدید شده‌ها منتشر نکرده است.

این احتمال وجود دارد که بخشی از این گواهی سپرده‌ها از بانک‌ها بیرون رفته باشد اما گزارشی دقیقی از حجم این مبلغ تمدید شده و نشده در دست نیست.

حجم این گواهی سپرده‌ها در سال ۱۳۹۶ نیز مشخص نشد و ابهامات در خصوص میزان آن به نحوی بود که برخی از منابع خبری و کارشناسان حجم ۲۸۸ هزار میلیارد تومانی را تخمین زدند.

کراشناسانی مثل پویا ناظران و میثم رادپور نسبت به سررسید این حجم از گواهی سپرده هشدار داده بودند.

ناظران نسبت به تبعات تورمی این گواهی سپرده ابراز نگرانی کرد و احتمال افزایش قیمت دلار را در اسفند ماه (زمان سررسید گواهی سپرده) پیش‌بینی کرد.

وی بهترین اقدام بانک مرکزی برای مقابله با این بحران را در صیانت از ذخایر ارزی صیانت کشور حتی اگر به قیمت افزایش نرخ ارز تمام شود، عنوان کرد.

قیمت دلار در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به بهمن ماه دچار نوسان شد و در کانال ۱۳ هزار تومان نوسان داشت.

آینده سیستم بانکی در سال ۱۳۹۸ در نگاه کارشناسان

حیدر مستخدمین حسینی اعتقاد دارد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای بانک‌ها در سال ۱۳۹۸ در نظر گرفت این است که در سطح کلان منابع بانک‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و فقط جابه‌جایی سپرده‌ها اتفاق می‌‌افتد.

وی معتقد است: با وضعیت رکودی که در اقتصاد وجود دارد پازپرداخت تسهیلات در سال ۱۳۹۸ با تاخیر صورت می‌گیرد و در نتیجه منابع کافی برای دادن تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار نمی‌گیرد.

مستخدمین حسینی وظیفه دولت در سال ۱۳۹۸ را چنین بیان کرد: دولت باید اقتصاد را از رکود خارج کند و به سمت رونق پیش ببرد، این که برخی می‌گویند در شرایط تحریم این امکان وجود ندارد درست نیست زیرا تجربه تحریم‌های قبلی و کشورهایی که تحریم شده‌اند نشان می‌دهد امکان رونق اقتصادی در شرایط تحریمی وجود دارد.

کامران ندری، کارشناس امور بانکی وضعیت بانک‌ها را در سال ۱۳۹۸ چنین ارزیابی کرد که بانک‌ها در سال ۱۳۹۸ مشکل دارند اما این احتمال که دچار بحران بانکی شوند خیلی کم است.

وی عنوان کرد: قاعدتا اگر بانک مرکزی بخواهد سیاست پولی فعالی داشته باشد، نرخ سود به مدیریت انتظارات تورمی خیلی کمک می‌کند، حتی می‌تواند روی بازار ارز و سایر بازارها نیز اثرگذار باشد. متاسفانه تا به حال بانک مرکزی از این ابزار استفاده نکرده است. تلاش بر این است که بانک مرکزی را متقاعد کنند که ‌می‌شود از این ابزار استفاده بهتری هم کرد. منتهی مقابله در برابر تغییر و ایده جدید در همه‌ی دستگاه‌های اجرایی ما وجود دارد.

ندری معتقد است: نغییرات، تحولات و اصلاحات به کندی اتفاق می‌افتد. لذا با توجه به فاکتورهایی که در سیستم بانکی اتفاق افتاده این احتمال بسیار ضعیف است که در سال ۱۳۹۸ تغییر خاصی صورت بگیرد. حتی اگر نرخ سود بانکی به ۲۰ درصد هم برسد، سپرده‌های بلندمدت رشد زیادی ندارد و این اتفاق برای اقتصاد خوب نیست.

اصغر ابوالحسنی معاون پیشین امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد در دولت دهم هم گفت: اگر در سال ۱۳۹۸ ثباتی که بانک مرکزی در پیش گرفته در بخش ارز وجود داشته باشد، طبیعتا وقتی نرخ ارز باثبات شود، سکه هم تا حد زیادی با ثبات خواهد شد و مجددا پول‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت و شبه‌پول می‌روند. بنابراین از این بابت می‌تواند نگرانی وجود نخواهد داشت که البته این منوط به این است که در بازارهای موازی بازار پول، ثبات حفظ شود.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار