ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

وضعیت بازار سرمایه در سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟

0
یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

وضعیت بازار سرمایه در سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟

سعید خدایی می‌گوید: به نظر می‌رسد در سال ۱۳۹۸، سال سختی را برای کل اقتصاد داشته باشیم. اگر تنش‌های سیاسی کمتر و کمتر شود، می‌توان به بهبود بازار سهام در سال جدید امیدوار بود. در بهار سال ۱۳۹۸، به نظر می‌رسد ثبات خاصی را در بازار سهام داشته باشیم که گاها منفی یا مثبت خواهد بود.

سعید خدایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی بازار سهام در سال ۱۳۹۷ پرداخت و درباره پیش‌بینی بازار سهام در سال ۱۳۹۸ گفت: برای ترسیم چشم‌انداز بازار سهام در سال ۱۳۹۸، بهتر است روند بازار را در سال ۱۳۹۷ بررسی کرد تا مشخص شود که کدام عامل در سال جدید نسبت به دیگر عوامل ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد و به تبع آن، حرکت بازار سهام به کدام سمت‌و‌سو خواهد بود.

وی ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۷، به دلیل اتفاقاتی از جمله رشد قیمت دلار و متغیرهای دیگر اقتصادی، بازار سهام روند ثابتی را در پیش گرفته بود تا با تحلیل این اتفاقات بتواند روند اقتصادی سال را پیش‌بینی و در راستای آن حرکت کند.

خدایی افزود: پس از آرامش نسبی بازار سهام در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۷، شاهد روند بسیار پرقدرت صعودی شاخص بورس بودیم. پس از افزایش قیمت دلار، به تبع آن تمام بازارهای مالی رشد مطلوبی را تجربه کردند و این روند متعاقبا به بورس و بازار سرمایه نیز رسید که این بازدهی را در حال حاضر در افزایش قیمت سهام اکثر نمادها می‌توان مشاهده کرد.

ازار سهام در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۷، یک روند خنثی در پیش گرفت که گاهی مثبت و گاهی منفی بود. بورس در این دوره معقول‌ترین روند را در سال ۱۳۹۷ داشته است.

این کارشناس عنوان کرد: روندی که پس از رشد پرقدرت شاخص شکل گرفت، روند نزولی و منفی با فشار فروش‌های زیاد بود. روند به شدت نزولی شاخص بورس در اوایل پاییز سال ۱۳۹۷ به این جهت شکل گرفت که گزارش‌های که از عملکرد شرکت‌های بورسی منتشر می‌شد بسیار دلگرم‌کننده نبود و انتظاراتی که سهامداران از فروش، درآمد و حاشیه سود شرکت‌ها داشتند اتفاق نیفتاده بود. همچنین قیمت ارز و دلار نیز به ثبات رسیده بود.

وی گفت: بازار سهام در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۷، یک روند خنثی در پیش گرفت که گاهی مثبت و گاهی منفی بود. بورس در این دوره معقول‌ترین روند را در سال ۱۳۹۷ داشته است.

خدایی درباره چشم‌انداز بورس در سال ۱۳۹۸ گفت: عواملی که ممکن است بازار سهام را در سال جدید تحت تاثیر قرار دهد، به دو دسته اقتصادی و سیاسی تقسیم می‌شود. عوامل اقتصادی شامل تورم، نرخ ارز و عملکرد واقعی صنایع و عوامل سیاسی هم می‌تواند شامل تحریم‌ها، فشارهای خارجی و مسائل دیگر داخلی باشد.

او اضافه کرد: در خصوص تورم می‌تواند گفت، شرایط موجود نشان دهنده یک تورم بالا در سال ۱۳۹۸ است. در اقتصاد به صورت تئوریک، تورم با سرمایه‌گذاری و رونق بازارهای مالی رابطه عکس دارد، اما در بازار سهام کشور، تورم با یک فاصله و گپ زمانی قیمت سهام را متورم کرده و گاها موجب رشد بازار سهام شده است. پس عامل تورم را می‌توان به عنوان یک عامل افزایش دهنده قیمت سهام در سال آینده ببینیم.

این کارشناس بورسی ادامه داد: عامل دیگر تاثیرگذار در روند بازار، نرخ ارز است. نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر بازار سهام ما دارد و با اینکه عملکرد تیم آخر بانک مرکزی نسبت به تیم‌های قبلی بهتره بوده، اما به نظر می‌رسد به علت عدم تغییر در شرایط پیش رو، نرخ ارز ناخودآگاه افزایش یابد اما نه به میزان جهش قیمتی که در سال ۱۳۹۷ با خود به همراه داشت. در مجموع رشد قیمت دلار را خواهیم داشت و این می‌تواند روند بازار سهام  را با شیب کم و ملایم، افزایشی کند.

در ماه‌های ابتدایی سال جدید، بازهم بازار سهام منتظر می‌ماند تا با رصد اتفاقات، روند حرکت خود را تعیین کند. به همین جهت در بهار سال ۱۳۹۸، به نظر می‌رسد ثبات خاصی را در بازار سهام داشته باشیم که گاها منفی و یا مثبت خواهد بود.

وی همچنین عنوان کرد: عملکرد واقعی شرکت‌های بورسی نیز قطعا روند بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شرکت‌های بورسی در سال ۱۳۹۸ با فضای نامطمئن و با تردیدی همراه خواهند بود. از یک سو تورم بالا و از سوی دیگر رکود بازارها را در سطح اقتصاد خواهیم داشت که به نظر می‌رسد فضای تولید و فروش بسیاری از شرکت‌های بورسی و غیربورسی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

خدایی با اشاره به عوامل سیاسی تاثیرگذار بر بازار سهام گفت: بسته بودن راه‌های انتقال پول در ایران، می‌تواند بسیاری از شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهد و بر عملکرد آن‌ها تاثیر بگذارد و این عاملی بسیار منفی برای بازار سهام محسوب می‌شود، اما تجربه نشان داده در بازارهای مالی ایران، عامل تورم و نرخ ارز نسبت به عوامل دیگر، بسیار تاثیرگذارتر بوده است. هرقدر کشمکش‌ و مسائل سیاسی با هماهمنگی و تدبیر کمتر شود، تاثیر مثبتی بر روی کل اقتصاد و فضای بازار سرمایه و سهام خواهد داشت.

او در پایان تاکید کرد: در مجموع به نظر می‌رسد در سال ۱۳۹۸، سال سختی را برای کل اقتصاد داشته باشیم. اگر تنش‌های سیاسی کمتر و کمتر شود، می‌توان به بهبود بازار سهام در سال جدید امیدوار بود. اما در ماه‌های ابتدایی سال جدید، بازهم بازار سهام منتظر می‌ماند تا با رصد اتفاقات، روند حرکت خود را تعیین کند. به همین جهت در بهار سال ۱۳۹۸، به نظر می‌رسد ثبات خاصی را در بازار سهام داشته باشیم که گاها منفی و یا مثبت خواهد بود.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار