ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

غول تورم سال ۹۸ به شیشه بازمی‌گردد؟

0

تورم در سالی که گذشت قدرت نمایی سنگینی در اقتصاد ایران داشت .

به گزارش خبرآنلاین، بررسی آمارهای ارائه شده از سوی مرکز امار ایران نشان می دهد ماه به ماه تورم رشد بالاتری را نسبت به قبل تجربه کرد و وضعیت بدان جا رسید که از پس ۵ سال بار دیگر تورم به مهمترین اتفاق روز در جامعه ایران بدل شد. کنترل تورم حالا مهمترین برنامه اقتصادی دولت تلقی می شد و خواسته عمومی نیز همین بود. افزایش شدید قیمت ارز که به کاهش قدرت خرید منجر شد، مهمترین عامل یا محرک اتفاقات رخ داده در این عرصه تلقی می شد. در سالی که گذشت افزایش قیمت مسکن نزدیک به صدر در صد، خودرو بیش از صد و پنجاه، طلا و سکه بیش از صد و پنجاه و ارز نزدیک به دویست درصد و طلا نیز بیش از صد و پنجاه درصد را تجربه کرده است.

به هم ریختگی بازارهای سرمایه گذاری در ایران اما وضعیت بغرنجی را پدید آورد و همین امر سبب شد تلاش برای تبدیل پول به کالا خود به موج افزایش قیمت‌ها در ایران دامن بزند.

داستان تلخ تورم اما بیش از شش دهه است که با سرنوشت اقتصاد ایران گره خورده است و از یک سو وابستگی به درآمد نفت و از سوی دیگر عدم استقلال بانک مرکزی و البته خلق پول عوامل مهم رشد تورم در ایران محسبو می شوند.

 تورم در کدام ماه رکورد شکست؟
غول تورم این گونه از خواب بیدار می شود. با کمترین نرخ در فروردین کار خود را آغاز می کند و با بالاترین نرخ در اسفند به کار خود پایان می دهد.

تعطیلات نوروز نیز به کمین گاه بر نمی‌گردد. خود را با قدرت نمایی در بازار کالاهای مصرفی چون میوه و شیرینی و آجیل نشان می‌دهد تا در بزنگاه پایان تعطیلات حمله به بازارهای مختلف را از سر گیرد. اما دلیل بازگشت تورم در ابعاد و مقیاس اعلام شده چه بود؟

بسیاری تشدید تحریم های امریکا را عامل اصلی می‌دانند این در حالی است که برخی نیز به بهمن نقدینگی اشاره می‌کنند و می‌گویند طبیعی است که با این حجم افزایش نقدینگی در عین نبود رشد کافی اقتصاد چنین اتفاقی رخ دهد و دیر یا زود تورم از راه می رسید.

تورم در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۶ افزایشی ۵.۴ درصدی را نشان می دهد. تورم دوازده ماهه نیز در ماه منتهی به فروردین ۹۷ برابر با ۸.۳ درصد بود. این در حالی است که اردیبهشت نرخ تورم ۹۷ نسبت به اردیبهشت ۹۶ به ۶.۶ درصد رسید.

نرخ تورم هر ماه نسبت به ماه قبل قدم به قدم افزایش یافت تا اینکه اسفند ماه تورم ۹۷ نسبت به تورم ۹۶ رشدی برابر با ۵۲.۷ درصد را به ثبت رساند.  نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ماه نیز ۲۸.۱ درصد اعلام شد.

تورم سال آینده به کدام سو می رود؟
بسیاری از کارشناسان معتقدند غول تورم سال ۱۳۹۸ به شیشه باز نخواهد گشت. تورم همچنان روندی افزایشی را البته با شدت کمتر تجربه خواهد کرد. دلیل این وضعیت نیز رکود در برخی بازارهاست. این چنین است، سالی که تورم ۹۷ جای خود را به رکود تورمی ۹۸ می دهد. برآوردها نشان می دهد تداوم روند پیشین بی تردید موجبات افزایش ترم را فراهم می اورد اما تورم این بار جایگاه خود را تغییر می دهد و بازارهای تازه ای را نشانه خواهد گرفت.

منبع : https://www.khabaronline.ir/news/1243006تورم

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار