ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

وضعیت بانک‌ها در سال آینده چه خواهد شد؟

0
تجارت‌نیوز در گفتگو با یک کارشناس بانکی برررسی کرد:

وضعیت بانک‌ها در سال آینده چه خواهد شد؟

پیش‌بینی برخی از کارشناسان مبنی بر این است که بانک‌ها در سال آینده با مشکلاتی از جمله کمبود سپرده‌های بلندمدت مواجه خواهند شد. چقدر این پیش‌بینی‌ها جدی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی نرخ سود روزشمار را از ابتدای بهمن ماه سال جاری حذف کرد و به جای آن سپرده‌های عادی با سود ماه‌شمار محاسبه می‌شوند. از سوی دیگر نرخ سود بلندمدت بانک‌ها ۱۵ درصد است.

کامران ندری، کارشناس امور بانکی در خصوص وضعیت بانک‌ها در سال آینده با توجه به مصوبه‌‌ها و شرایطی که در سال جاری گذرانده‌اند، گفت: بانک‌ها در سال آینده مشکل دارند اما این احتمال که دچار بحران بانکی شوند خیلی کم است. قاعدتا اگر بانک مرکزی بخواهد سیاست پولی فعالی داشته باشد، نرخ سود به مدیریت انتظارات تورمی خیلی کمک می‌کند، حتی می‌تواند روی بازار ارز و سایر بازارها نیز اثرگذار باشد. متاسفانه تا به حال بانک مرکزی از این ابزار استفاده نکرده است. تلاش بر این است که بانک مرکزی را متقاعد کنند که ‌می‌شود از این ابزار استفاده بهتری هم کرد. منتهی مقابله در برابر تغییر و ایده جدید در همه‌ی دستگاه‌های اجرایی ما وجود دارد.

ندری معتقد است: نغییرات، تحولات و اصلاحات به کندی اتفاق می‌افتد. لذا با توجه به فاکتورهایی که در سیستم بانکی اتفاق افتاده این احتمال بسیار ضعیف است که در سال آینده تغییر خاصی صورت بگیرد. مشکل ما این است که سیستم ما متناسب با شرایط به‌روز نمی‌شود. هنوز یک سیاست پولی فعالی را از سوی بانک مرکزی شاهد نبودیم.

برخی افراد در سال گذشته با تبدیل سرمایه‌های خود به گواهی‌سپرده، در بازپرداخت آن فقط ۲۰ درصد سود دریافت کردند. اما سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های خود را به بازارهای طلا و ارز و حتی خودرو بردند سود چند صد درصدی به دست آوردند. با توجه به تجربه‌ای که گواهی سپرده به سرمایه‌گذاران داده، وضعیت سپرده‌های بانکی در سال آینده چه خواهد شد؟

ندری به این سوال چنین پاسخ داد، از آن جایی که نرخ رشد سپرده‌های بلندمدت بسیار کم باشد. خیلی بعید است در سال آینده این نرخ سود آنقدر جذابیت داشته باشد که سرمایه‌گذاران به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها بکشاند.

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی باید در رابطه با نرخ سود سیاست فعال‌تری را اتخاذ کند اما با مقاومت‌هایی از ناحیه سایر دستگاه‌ها مواجه هستیم. یکی از معضلات اقتصاد ما این است که همه در کار همدیگر دخالت می‌کنند و فشار می‌آورند. لذا دستگاه‌ها نمی‌توانند مستقلا تصمیم‌گیری کنند و برنامه‌های خود را دنبال کنند.

وی افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را حتی تا رقم ۲۰ درصد نیز برای سرمایه‌گذاری جذاب نداست و گفت: حتی اگر نرخ سود بانکی در سال آینده به ۲۰ درصد هم برسد، سپرده‌های بلندمدت رشد زیادی ندارد و این اتفاق برای اقتصاد خوب نیست.

این کارشناس بانکی معتقد است که اگر رشد نقدینگی ناشی از رشد بالای سپرده بلندمدت باشد، روی تورم تاثیر ندارد. برعکس اگر سپرده‌های دیداری، کوتاه‌مدت، اسکناس مسکوک و پایه‌پولی رشد بالایی داشته باشد، خطرناک است و می‌تواند روی تورم اثر بگذارد.

وی در خصوص این موضوع که اگر نرخ سود بانکی را به عهده‌ خود بانک‌ها گذاشته شود تا با توجه به نیازها و میزان دارایی و بدهی، هر بانک خودش تصمیم بگیرد که چه نرخ سودی به تسهیلات و سپرده‌ها اختصاص دهد گفت: این که تعیین نرخ سود به عهده‌ بانک‌ها گذاشته شود حرف درستی است به شرطی که بانک مرکزی بتواند نرخ سود کوتاه‌مدت را در بازار بین بانکی هدایت کند. وقتی نرخ سود بانکی تعیین و هدایت شود بقیه نرخ‌های سود خودشان را نرخ سود کوتاه‌مدت تعدیل می‌کند. منظور از سیاست پولی فعال همنین است که بانک مرکزی باید نرخ بازدهی ذخایر خود را یا قیمت ذخایر خودش را در کوتاه‌مدت هدف‌گذاری و تعیین کند. نرخ سود بانکی باید در خود بانک‌ها و بازار پول تعیین شود.

منبع : https://tejaratnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار