ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بررسی سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تورم:

0

در حالی ماهانه شاهد افزایش نرخ تورم در کشور به خصوص در مورد تامین کالای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم هستیم که رئیس کل بانک مرکزی خبر از مهار تورم و اعمال سیاست‌های لازم برای کنترل بازار داده است که گویا هنوز به ین سیاست‌ها جامع عمل پوشانده نشده تا تاثیر آن را در بازار شاهد باشیم.

به گزارش افکارنیوز،  نرخ تورم در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در حال افزایش است و در هر ماه شاهد اعلام نرخ بالاتری از ماه گذشته در خصوص شرایط تورمی از نقطه به نقطه گرفته تا سالانه از سوی مرکز آمار ایران هستیم.

این روند تورمی شرایط اقتصاد کشور حاکی از افزایش بی رویه قیمت کالا و خدمات در جامعه بوده که در این وضع قدرت خرید مردم حتی برای کالای اساسی به حداقل ممکن رسیده است.

نکته قابل توجه اینجاست که آخرین آمار اعلام شده نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران برای نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۰.۶ درصد در دی ماه بوده که این نرخ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۹.۶ درصد رشد داشته، به طوری که تورم نقطه به نقطه ۲.۲ درصد و سالانه ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

در عین حال که تورم در گروه “خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات” با افزایش ۲.۸ درصدی به ۵۷.۸ درصد و در گروه “کالاهای‎غیرخوراکی” با رشد ۱.۶ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسیده است.

به علاوه بررسی جریان تغییرات تورمی در گروه‌های عمده نشان می‌دهد که در بخش “خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات” بیشترین افزایش قیمت نسبت به آذرماه مربوط به گروه گوشت‌ها است؛ به گونه‌ای که در دی ماه شاخص قیمت‌ها برای “گوشت قرمز و سفید” تورم ۹.۸ درصد، “ماهی‌ها و صدفداران” ۳.۲ درصد و “گوشت قرمز و ماکیان” تا ۱۰.۸ درصد نسبت به آذرماه رشد دارد و در مجموع تورم در این کالا‌ها نسبت به دی‌ماه سال گذشته به ترتیب ۷۶.۵ درصد، ۸۲.۵ درصد و ۷۵.۶ درصد ثبت شده است.

این آمار در حالی از سوی مرجع اعلام آمار کشور اعلام شده که همتی رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در صفحه شخصی خود خبر از مهار تورم داد و تصریح کرد: تورم در شرایط کنونی اقتصاد دغدغه مهم کشور است. البته تورم در ایران کلا ریشه تاریخی داشته و عمدتا ناشی از نوع سیاست‌های اقتصادی و مبتنی بر تبدیل ریالی درآمد‌های نفتی کشور وتخصیص بخش مهمی از ارز‌های ناشی از آن به واردات غیر ضروری یا پروژه‌های غیر مولد بوده است.

وی در ادامه افزود: برکسی پوشیده نیست که مهار مستمر اسب سرکش تورم در گرو تعامل جدی سیاست‌های پولی و مالی و نیز دسترسی بانک مرکزی به ابزار‌های قوی و روزآمد است.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در کنار تلاش‌های ماه‌های اخیر برای خنثی سازی تاثیرات تحریم، ساماندهی بازار ارز و بهبود ارزش پول ملی، بانک مرکزی با تمام توان در پی طراحی، تصویب و بکارگیری ابزار‌های لازمی است که بتواند نرخ تورم را کنترل و قدرت خرید مردم را محافظت کند.

همتی گفت: ساماندهی اعتبارات بانکی، مدیریت قیمت پول با استفاده از عملیات بازار باز و کنترل نوسانات نرخ ارز، هر کدام قدم‌های جدی برای کنترل نرخ تورم است که بانک مرکزی براساس قواعد علم اقتصاد آن‌ها پیش می‌برد.

سیاست‌های اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی در حالی در سال جاری اجرایی شد که به جای مهار تورم شاهد افزایش نرخ تورم هستیم و در این شرایط انتظار می‌رفت شاهد برنامه بهتری از سوی دولتمردان برای پیش بینی روز‌های بعد از تحریم باشیم که در این شرایط تامین کالای اساسی و کنترل نرخ ارز، مهار تورم از اهم این برنامه‌ها باشد که متاسفانه نبود یک سیستم مدون برای کنترل شرایط بازار موجب شد تا شاهد افزایش افسار گسیخته نرخ تورم به علاوه قیمت ارز و عدم کنترل قیمت کالا‌های اساسی در بازار باشیم.

براساس این گزارش، حال باید جستجو کرد و دید رئیس کل بانک مرکزی به عنوان یکی از متولیان کنترل بازار از زمان انتصاب خود در این منصب چه سیاست مهمی برای شرایط اقتصادی از جمله مهار نرخ تورم در نظر گرفته است؟

منبع : https://www.afkarnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار