ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بازنشستگان کشور همچنان قربانی عدم اجرای “همسان‌سازی حقوق”:

0

اجرای “همسان‌سازی حقوق بازنشستگان” که در برنامه ششم توسعه تاکید شده بارها به‌دلیل بار مالی آن از سوی دولت به فراموشی سپرده شده در حالیکه در شرایط امروز اقتصادی کشور، ادامه زندگی بازنشستگان با حقوق‌های فعلی بسیار سخت و نفس‌گیر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مسئله “همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی” در طی سال‌های گذشته مطرح شده است و هر وزیری که بر مسند وزارت رفاه نشسته، در این زمینه اظهاراتی را مطرح کرده، اظهاراتی که چندان اقدام عملیاتی برای آن دیده نمی‌شود.

مدیران تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری نیز زمانی که مسئولیت این دو سازمان را بر عهده داشته‌اند تلاش‌های را داشته اند اما این تلاش بدون حمایت مالی و البته نمایندگان مجلس تا به امروز راه به جای نبرده است.

در دو دولت تدبیر امید نیز بارها به این موضوع اشاره شده است و وزیر وقت وزارتخانه رفاه نیز بر این موضوع تاکید داشته اما در این زمینه باز هم اقدام خاصی صورت نگرفته است در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید بازنشستگان، این سوال مطرح می‌شود که آیا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام می‌شود یا اینکه این گروه از جامعه همچنان باید هزینه‌های زیادی را برای زندگی بپردازند.

جمشید تقی‌زاده؛ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ۲۵ شهریور ماه امسال درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این صندوق  گفته بود: در سال ۹۸ با توجه به شرایط کنونی کشور حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این منظور نیاز است.

تقی‌زاده با بیان اینکه برای اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات از سوی دولت و مجلس وجود دارد، تصریح کرده بود: اعتباراتی که تاکنون به این امر اختصاص یافته، حدود ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در ۲ سال اخیر است که برای همسان‌سازی حقوق و بهبود معیشت بازنشستگان است؛ به همین دلیل برای همسان‌سازی حقوق در بودجه ۹۸ حداقل به تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگان به مسائلی چون درمان، بیمه تکمیلی، سفر و مسائل رفاهی بازنشستگان تحت پوشش توجه دارد، گفته بود: برای بودجه سال آینده، صندوق بازنشستگی کشوری حتما باید اتفاق جدید و بزرگی بی‌افتد و ما به عنوان مسئولان صندوق باید حضور و اثرگذاری پررنگ‌تری در فرایند بودجه‌نویسی سال ۹۸ داشته باشیم.

اما محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ۷ آبان در این باره گفته بود: ۳۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی نیاز داریم و باید در چند مرحله به سمت تحقق آن پیش برویم.

پیگیری‌های حاکی از آنست که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دو سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی در سال آینده نیز تحقق نمی‌یابد و همین مسئله مورد انتقاد بازنشستگان و کانون‌های فعال آن قرار گرفته است.

احمدی پنجکی؛ دبیرکانون بازنشستگان استان تهران  درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه ششم توسعه قرار بود همسان‌سازی حقوق اجرایی شود در حالی‌که هم‌اکنون در سال دوم آن هستیم اما خبری از همسان‌سازی نیست و باید هر چه زودتر تکلیف این موضوع را مشخص کنند چرا که در ماه‌های پایانی سال که شورای عالی کار برای حقوق و دستمزد تصمیم‌گیری می‌کند، باید تکلیف همسان‌سازی‌ها نیز مشخص شده باشد.

به گفته دبیر کانون بازنشستگان استان تهران، افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها در سال آینده با توجه به نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی بازنشستگان، اصلاً کافی نیست و ما خواستار افزایش بیشتری هستیم که البته افزایش ۲۰ درصدی، مشکل ما را حل نمی‌کند و خواستار این هستیم که به جای افزایش‌ها، قیمت‌ها متعادل شود چرا که یک بازنشسته نمی‌تواند با حقوقی که دارد، هم مشکل درمان، معیشت و … را حل کند و هم گوشت ۱۰۰ هزار تومانی بخرد!

اما محمدحسن‌ زدا؛ سرپرست سازمان تأمین اجتماعی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفته است:  در این زمینه با کانون‌های بازنشستگان مشورت کرده‌ایم و به مدل مشخصی رسیده‌ایم که اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ امیدواریم اعتبار مورد نیاز در بودجه سال آینده کشور گنجانده شود.

با این شرایط و با توجه به اینکه شرایط مالی کشور به دلیل سوء تدبیر چندان مناسب نیست و از سوی دیگر، بدهی زیادی به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی تحمیل شده است، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۸ چندان افق روشنی ندارد اما این مسئله باید در دستور کار جدی مسئولان در سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی قرار داشته باشد.

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/11/05/1930191

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار