ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ویژگی‌های حق شفعه:

0
با تعریف حق شفعه در یادداشت قبل آشنایی مختصری پیدا کردید. در این مطلب با ویژگی‌های حقوقی حق شفعه آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

 حق شفعه حق مالی است
دلیل مالی بودن این حق از آن جهت است که به وسیله‏‌ی این حق می‌‏توان مالی را به دست آورد. یعنی شخص ب می‏‌تواند با پرداخت مبلغ مشخصی پول به شخص ج مال را از آن خود کند. فلسفه‏‌ی حق شفعه ایجاد حس امنیت در میان شریکان و دفع کردن شریک ناخواسته و احتمالی است.
حق شفعه قابل اسقاط (صرف‌نظر‌کردن و چشم‌پوشی) است
صاحب حق شفعه (شفیع) می‌‏تواند از این حق استفاده کند یا از آن صرف‌نظر نماید. در صورتی که از این حق صرف‌نظر کند امکان بازگشت مجدد این حق وجود ندارد.
 حق شفعه حق عینی است
منظور از حق عینی حقی است که فردی مستقیما به یک مال پیدا می‌‏کند؛ چرا که وقتی ج ملک را از الف می‏‌خرد مستقیما برای شخص ب (شفیع) نسبت به آن مال فروخته شده حق ایجاد می‏‌شود. در این حالت لازم است ب در دادگاه دعوی مطرح کند تا ملک را از آن خود کند. طرح دعوی توسط ب نشان‌دهنده‏‌ی آمادگی او برای اعمال حق شفعه است. در صورت اثبات شرایط اعمال حق شفعه دادگاه مالکیت شفیع نسبت به قسمت فروخته شده را اعلام می‏‌کند.

 حق شفعه غیرقابل انتقال است
به این معنا که حق شفعه در مثالی که ابتدای بحث ذکر شد، تنها برای ب ایجاد می‏‌شود ب نمی‏‌تواند این حق خودش را به دیگری منتقل کند. تنها راه انتقال حق شفعه از شخص ب به دیگری در حالتی است که ب فوت کند و این حق او به ارث برسد. در این حالت وراث ب حق شفعه خواهند داشت. لازم به ذکر است در حالتی که وراث متعدد باشند یا باید همه‏‌ی آن‏ها از اعمال حق شفعه صرف‌نظر کنند یا نسبت به همه‏‌ی قسمت‏‌هایی که مورد معامله قرارگرفته، این حق را اجرا نمایند. (این‌طور نیست که هر یک از ورثه مستقلا نسبت به سهم خودش اختیار حق شفعه داشته باشد).
 حق شفعه فوری است
اعمال حق شفعه فوری است. چون در صورتی که شفیع فورا اراده‏ی خودش را اعلام نکند این‌طور برداشت می‏‌شود که وی قصد صرف‌نظر کردن از حق شفعه‏‌ی خویش را دارد. در مورد مفهوم فوری بودن، لازم به توصیح است که این فوری بودن کاملا عرفی است و به عادت مردم جامعه بستگی دارد. شفیع از تاریخ مطلع شدن از وقوع قرارداد میان الف و ج فورا باید اراده‏‌ی خودش را در اعمال حق شفعه، اعمال کند. همواره شفیع نسبت به وقوع قرارداد ناآگاه فرض می‏‌شود. هر کسی مدعی است که شفیع از وقوع قرارداد خبر داشته است باید این ادعای خود را اثبات کند.
در خصوص اجرای حق شفعه مطابق قانون، امکان جزء‌جزء کردن اجرای حق شفعه وجود ندارد. صاحب حق یا باید از آن صرف‌نظر کند یا نسبت به تمام ملک مورد نظر آن را اجرا نماید.
دعوی اعمال حق شفعه در دادگاه محل وقوع ملک صورت می‏‌گیرد مثلا اگر ملک در شهر سنندج قراردارد، دادگاه سنندج صالح به رسیدگی دعوی حق شفعه است. این دعوی بر علیه خریدار (ج) و فروشنده (الف) اقامه می‏‌شود و دعوی بر خریدار به تنهایی کافی نیست. برای اعمال حق شفعه ابتدا لازم است شفیع همان مبلغی که “ج” برای خرید ملک به خریدار پرداخته در صندوق دادگستری بپردازد یا به صندوق ثبت بسپارد و سپس اقدام به اعمال این حق نماید.

منبع : http://mahdad.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار