ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا ارائه تسهیلات بانکی به بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی، دردی را دوا نمی‌کند؟

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کمیت و کیفیت ارائه تسهیلات بانکی، موضوعی است که با لحاظ کردن هدفمندی و ساماندهی هر چه بیشتر، امکان حصول دستاورد‌های بیشتر در این بخش فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع تسهیلات بانکی به یکی از چالش برانگیز‌ترین موارد در نظام بانکی کشور تبدیل شده است.

اخذ وام و تسهیلاتِ کم بهره، ضرورتی است که در شرایط فعلی و موجود حاکم بر اقتصاد کشور، می‌تواند رفع کننده بسیاری از معضلات و مشکلات جاری حوزه اقتصادی باشد.

با عنایت به مشکل کمبود نقدینگی بسیاری از واحد‌های تولیدی، کم نیستند کارشناسانی که اعطا و ارائه تسهیلات کم بهره را یکی از راهکار‌های اصولی برای مهار و کنترل بسیاری از مشکلات مرتبط با کمبود نقدینگی کسبه، اصناف، تولیدکنندگان و غیره عنوان می‌کنند.

احمد بازوبندی، یکی از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: بدون تردید نفس و اصل ارائه تسهیلات بانکی، سازنده و قابل تقدیر است و قطعا ارائه تسهیلات بانکی به واحد‌ها و مراکز تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی به مثابه خونی تازه در رگ‌های فعالان این عرصه‌ها و مراکز و مجموعه‌های تولید و خدماتی خواهد بود، اما تحقق این امر و دستیابی به موفقیت‌های ملموس و پایدار، صرفا با اعطای تسهیلات مرتفع نخواهد شد.

وی افزود: به واقع سازنده بودن ارائه تسهیلات بانکی، مستلزم رعایت پیش نیاز‌هایی خاص به خود خواهد بود در غیر اینصورت نه تنها این طرح‌ها به سر منزل مقصود نخواهد رسید بلکه به عاملی برای پیچیده‌تر شدن مشکلات و معضلات مالی و اقتصادی بنگا‌های اقتصادی و بانک‌ها تبدیل می‌شود.

بازوبندی در ادامه بیان کرد: معوقات بانکی، مصداق و نمونه‌ای بارز از نارسایی‌های ایجاد شده در مسیر ارائه تسهیلات بانکی است و به تبع در چنین شرایطی باید ساز وکار‌های مقتضی و تضمین شده برای بازگشت تسهیلات از متقاضیان و افرادی که مشمول این طرح می‌شوند به نحو مطلوب و نافذتری لحاظ گردد.

وی افزود: یکی دیگر از الزاماتِ موفقیت طرح‌های مبتنی بر ارائه تسهیلات بانکی، به نظارت بر نحوه هزینه کرد وام‌های اشاره شده باز می‌گرد که یقینا با در نظر گرفتن این دو مولفه، تا حدود بسیاری ضریب موفقیت طرح مذکور تقویت خواهد شد و قطعا در دراز مدت در اعطای وام به واحد‌ها و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی، مشکلات کمتری ظهور و بروز پیدا می‌کند.

بازوبندی گفت: ارزیابی و بررسی کارآمدی و بازدهی بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی از دیگر ضروریاتی است که می‌باید در ارتباط با ارائه تسهیلات بانکی از سوی بانک‌ها، با دقت نظر هر چه بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

این فعال در عرصه تولیدی گفت: به هر ترتیب منابع و تسهیلات برای برای ایجاد رونق و تحول و جان بخشیدن به بنگاه‌ها مد نظر قرار می‌گیرد، بنابراین می‌باید ساز وکاری لحاظ شود تا به مدد آن، بنگاه‌هایی در این قالب و دایره تسهیلات دهی قرار گیرند که از کارآمدی و بازدهی مناسب برخوردار باشند و به تعبیر دیگر در اولویت گذاری‌ها باید دقت نظر و تدبیر لازم منظور گردد.

وی افزود: موضوع بعدی به نگاه تخصصی به ارائه تسهیلات باز می‌گردد و با عنایت به تخصصی بودن بانک ها، می‌طلبد ارائه این تسهیلات بصورتی مشخص و در عرصه‌های تخصصی بانک‌ها عملیاتی شود.


بیشتر بخوانید: نقش شرایط اقتصادی در بالا رفتن تب دریافت وام/ ارائه تسهیلات به شرکت‌های کاغذی! 


سود بالای تسهیلات بانکی، مصداق از چاله به چاه افتادن فعالان تولیدی

یکی از چالش‌های پیش روی فعالان عرصه تولیدی و صنعتی به سود بالای تسهیلات بانکی معطوف می‌شود، عارضه‌ای که در شرایط رکود اقتصادی باعث بدهکارتر شدن تولیدکنندگان و صنعتگران متقاضی تسهیلات می‌شود.

احمد رستمی، یکی از فعالان عرصه تولیدی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش حائز اهمیت رونق اقتصادی در بازپرداخت تسهیلات و وام‌های اخذ شده گفت: طبیعتاً وقتی سایه کسادی بر بازار سنگینی می‌کند، شرایط برای بازپرداخت وام ها، سخت می‌شود و این موضوع نظام بانکی و نظام تولیدی را توامان با یکدیگر دچار چالش خواهد کرد که البته در این میان، ضرر، زیان و خسارت بنگاه‌های تولیدی به مراتب بیشتر از بانک‌ها خواهد بود.

وی افزود: انتظار می‌رود، متولیان نظام بانکی کشور، متناسب با شرایط اقتصادیِ جامعه به تعیین سود مبادرت ورزند و در شرایط فعلی، سود ۱۸ درصدی و حتی ۱۵ درصدی نیز، تقویت کننده و دوام و قوام بخش حوزه تولیدی کشور نخواهد بود.

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرایط اقتصادی و تولیدی کشور و تسهیلات وضع شده بانکی گفت: به زعم بنده، میزان سود ۱۸ درصدی که شواری پول و اعتبار برای مشتریان بانک‌ها تعریف کرده برای یک فعال اقتصادی نوپا، سنگین است و این در شرایطی است که همین میزان نرخ تعیین شده نیز از سوی بانک‌ها رعایت و اعمال نمی‌شود (و به انحای مختلف برخی بانک‌ها به اخذ سود‌های هر چه بیشتر مبادرت می‌ورزند)

وی افزود: عدم توجه کافی به برخورد با بانک‌های خاطی، زمینه را برای دریافت سود‌های کمرشکن از مردم، (توسط بانک‌ها) فراهم کرده و اگرچه بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی، سود تسهیلاتی خود را ۱۸ درصد اعلام می‌کنند، اما در مقام عمل، این سود‌ها تا ۲۵ درصد اعمال می‌شود.

لارگانی گفت: همین شرایط باعث شده تا فعالان اقتصادی، حتی المقدور از اخذ تسهیلات اجتناب کنند و به واقع تا اجبار حکم نکند، فعالان عرصه تولیدی و اقتصادی به اخذ وام و تسهیلات بانکی مبادرت نمی‌ورزند.

وی ضمن انتقاد از نظام بانکی به دلیل عدم هزینه کَردِ مناسب سپرده‌های دریافتی تصریح کرد: بانک‌ها به جای اینکه سپرده‌های موجود را در چرخش تولید کشور هزینه کنند به خرید اموال و دارایی اقدام می‌کنند.

امید آن می‌رود، با توجه به نقش تعیین کننده بانک‌ها در فراز و فرود‌های اقتصادی کشور، با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، مناسبات میان بانک‌ها و واحد‌های تولیدی و اقتصادی کشور به نحوی شایسته بهبود یابد که با تحقق این امر بخش قابل توجهی از نارسایی‌های موجود مرتفع خواهد شد و به تبع، در چنین شرایطی، روند توسعه اقتصادی کشور، با سرعت و شتاب فزاینده تری همراه خواهد شد.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/6753536

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار