ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

هفت راهکار مبارزه با فساد اقتصادی :

0

دبیرکل جامعه‌ حسابداران رسمی بر لزوم راه‌اندازی جنبش ملی پاسخ‌گویی و شفافیت تأکید کرد و گفت : شفافیت و حساب‌خواهی باید به مطالبه ملی تبدیل شود و کلیه آحاد ملت آن را به صورت فراگیر درخواست کنند.

به گزارش افکارنیوز،  سید محمد علوی دبیر کل جامعه حسابداران رسمی ایران در مراسم روز حسابدار که دیروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: حرفه حسابداری به‌عنوان یک نظام اطلاعاتی ابزاری مؤثر در مبارزه با فساد است. اگر این حرفه نادیده گرفته شود صرفاً با مفسد مبارزه می‌شود و این مبارزه اثربخشی و کارایی ندارد چون مفسد معلول شرایط فسادزا و مدام در حال تکثیر و تغییر است.

وی افزود: باید نظام اطلاعاتی ایجاد شود و از این طریق با فساد مبارزه شود قابلیت اصلی حرفه حسابداری و حسابرسی ریل گذاری در راستای مبارزه با فساد است.

دبیرکل جامعه‌ حسابداران رسمی ایران با بیان اینکه اثربخشی و کارایی حسابرسی شرط و شروطی دارد و مستلزم پیش‌نیازهایی است، عنوان کرد: حسابرسی مستقل شرط لازم برای کاهش فساد است ولی شرط کافی نیست و در صورت تحقق عوامل برشمرده به اهداف معین در مبارزه با فساد و تحقق شفافیت می‌‎رسیم.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود عوامل زمینه‌ساز مبارزه با فساد را برشمرد و گفت: عامل نخست ظرفیت‌سازی فراگیر، یعنی گسترش ضریب نفوذ حسابرسی در کشور است. در حال حاضر طبق اعلام مرجع ثبت شرکت‌ها حدود ۶۵۰ هزار شخصیت حقوقی فعال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰هزار اظهار نامه مالیاتی در سال به سازمان امور مالیاتی کشورتسلیم می‌شود. اما هم‌اکنون چیزی کم‌تر از ۵ درصد آن‌ها حسابرسی می‌شود. از منظر استانداردهای بین‌المللی در زمینه  شفافیت و پاسخگویی، این نسبت شاخص قابل‌قبولی نیست.

دبیرکل جامعه‌ حسابداران رسمی عامل دیگر را راه‌اندازی جنبش ملی پاسخ‌گویی و شفافیت دانست و تأکید کرد : شفافیت و حساب‌خواهی بایدبه مطالبه ملی تبدیل شود و کلیه آحاد ملت آن را به صورت فراگیر درخواست کنند.

دیگر عامل مبارزه موفقیت‌آمیز با فساد از نظر علوی، وجود همگرایی بین نهادهای با مأموریت مشابه است.

وی توضیح داد: نهادهای نظارتی باید با یکدیگر همگرا باشند یعنی به جای تقابل پشتوانه یکدیگر باشند . نهادهایی مثل سازمان بورس، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید با نهاد قانونی حرفه حسابرسی هم‎‌راستا باشند.

به گفته علوی چهارمین عامل در عوامل ضد فساد ، وجود ساختارهای اقتصادی شفاف، پاسخگو و الکترونیک محور است. فعالیت تمامی نهادهای اقتصادی، بورس‌های اوراق بهادار و کالاها و فعالیت‌های اقتصادی باید در یک اتاق شیشه‌ای بدون استثا و وجود خطوط قرمز انجام شود.

علوی عامل دیگر مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت را برقراری ساختارهای حرفه‌ای کارآمد دانست و افزود: این موضوع به گونه ای است که ساختاری متناسب با اهداف و وظایف نهادهای حرفه‌ای است که علاوه بر عناوین و اسامی نهادهای حرفه‌ای، رسوم متداول حرفه‌ای و جهانی نیز در کشور حاکم شود.

وی ادامه داد:پیاده‌سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری بخش عمومی ششمین عاملی است که با اجرای آن، یعنی با به‌کارگیری معیارهای باکیفیت جهانی می‌توانیم با فساد مبارزه کنیم و شفاف و پاسخ‌گو باشیم.

این مقام مسئول یادآور شد: هفتمین عامل و عامل بسیار مهم نهایی، تکمیل و تقویت زنجیره نظارت مالی است. باید در پازل نظارت مالی، حسابرسی مستقل آخرین قطعه‌ای باشد که جاگذاری می‌شود.

قطعات اولیه این پازل شامل برقراری نظام راهبری شرکتی، برقراری و تقویت واحد حسابرسی داخلی و تصویب و اجرای قوانین و مقررات مبارزه با فساد و پول‌شویی است.

وی تأکید کرد: در غیاب عناصر اصلی پازل نظارت مالی ، اتکای صرف بر حسابرسی مستقل بدون دیگر عوامل تقویت‌کننده نظارت مالی، به وضعیت فعلی حسابرسی می‌رسیم .

علوی با بیان اینکه روز حسابدار به پیشنهاد و ابتکار فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) به عنوان یک نهاد بین المللی حرفه حسابداری تعیین شده افزود: این انتخاب دو پیام اصلی شامل وحدت و انسجام درون حرفه‌‎ای را در بر دارد و سپس ایجاد بسترهایی برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های حرفه حسابداری و حسابرسی را تاکید می‌کند.

منبع : https://www.afkarnews.com

 

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار