ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

آیفکس چیست؟

0

آیفکس شاخص تغییرات قیمت و بازده نقدی فرابورس بوده که فرمول شاخص کل آن همانند شاخص بورس اوراق بهادار است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آیفکس به عنوان شاخص تغییرات قیمت و بازده نقدی فرابورس در ایران شناخته میشود.

محاسبه شاخص قیمت و بازده نقدی (شاخص کل) فرابورس ایران با ورود اولین شرکت پذیرفته شده در صنعت محصولات کانی غیر فلزی (شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار – نماد کمرجان) در روز ششم مهرماه سال ۱۳۸۸ با عدد پایه ۱۰۰ آغاز شد.

فرمول شاخص کل شرکت فرابورس (آیفکس) همانند شاخص قیمت و بازده نقدی شرکت بورس اوراق بهادار است.

لازم به ذکر است که شاخص کل (قیمت و بازده نقدی) فرابورس ایران، همه شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول و دوم این شرکت را در بر می‌گیرد و در صورتی که نماد شرکت بسته شود یا برای مدتی معامله نشود، قیمت آخرین معامله آن در شاخص لحاظ می‌شود؛ بنابراین تعداد سهام منتشره شرکت‌ها معیار وزن دهی در شاخص مزبور است که این امر منجر به تاثیر بیشتر شرکت‌های بزرگ در شاخص می‌شود.

از طرف دیگر این شاخص نمایانگر روند عمومی قیمت در میان شرکت‌های مورد بررسی است و از تغییرات قیمت نیز متاثر می‌شود.

 این در حالی است که بازده نقدی پرداختی شرکت‌ها (DPS)، باعث تعدیل پایه شاخص فوق می‌شود و به نوعی بازده نقدی پرداختی شرکت‌ها در شاخص لحاظ می‌شود.
منبع:میزان
https://www.yjc.ir/fa/news/6078125

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار