ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بروشور چیست؟

0

بروشور کتابچه ای چند صفحه ای یا اگر دقیق بخواهیم بگوییم چند لتی است که برای آموزش استفاده از کالا و خدمات از طرف تولید کنندگان و یا کسانی که میخواهند جنسی را به مشتری معرفی کنند تولید و چاپ می شود. طراحی بروشور اغلب بر روی راهنمایی بهتر مشتری برای استفاده از کالا مانور میدهد و چاپ بروشور اغلب جنبه تبلیغاتی خیلی کمتری نسبت به چاپ کاتالوگ می توان داشته باشد.البته بروشور و کاتالوگ و تفاوت های بروشور و کاتالوگ را در جای دیگر مورد بررسی قرار دادیم که درلینک زیر می توانید آن را مشاهده کنید.

قطع متداول بروشورها A4

بروشور یک یا چندین برگ به هم پیوسته است . چاپ بروشور از رسانه های چاپی به شمار می رود . طراحی بروشور معمولا برای اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مشتری و مخاطبان استفاده میشود . بروشور شامل توضیحات جامع و مفصل نسبت به کالا و خدمات مورد نظر هستند. قطع متداول بروشورها A4 است که به صورتهای مختلف تا میخورد و صفحات آن بر روی یکدیگر تاشده و اصطلاحاً به این صفحات کوچکتر و تاخورده روی یکی در بروشور تبلیغاتی،  لت بروشور تبلیغاتی می گویند. لت تبلیغاتی بروشور به دو صورت متداول است . بروشور تبلیغاتی اغلب به نام های چاپ بروشور آکاردئونی و چاپ بروشور شکمی یا چاپ بروشور تودلی توسط مشتریان بیان می شوند و این تفاوت اسمی اغلب به خاطر حالت لت های رو بروشور و لت های پشت بروشور (به هر صفحه که بعد از تا خوردن از دیگر صفحه جدا می شود یک لت می گویند) می باشد. پیشنهاد می شود برای هر خط تا نیم سانت از هر طرف خط تا موارد و المان های مهم را قرار ندهید  تا در موقع خط تا مشکلی برای المان هایتان بوجود نیاید.

بروشور-چیست-؟

در بعضی اوقات بروشور بیشتر به جنبه تبلیغاتی یک محصول می پردازد و در بعضی اوقات بروشور فقط جنبه معرفی کالارا دارد. بروشورها اغلب بجای اینکه به جنبه فنی یک محصول بپردازند به جنبه تبلیغاتی و از جمله آن توضیج در مورد محصول و عالی بودن آن می پردازند . در بروشور از تاریخچه شرکت گفته می شود و محصولاتی که قبل از این توسط شرکت ارائه شده است و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است سخن می گویند . در بروشور بیشتر هدف فروش است.

بروشور اغلب با متن ها و موضوعاتی در مورد یک کالا شروع می شود و با استفاده از عکس ها و المان های گرافیکی تکمیل و تکمیل تر می شود. پیشنهاد می شود برای طراحی یک کاتالوگ خوب حتما از عکس و متن و المان های گرافیکی به یک میزان مشخص استفاده شود تا تاثیرات یکسانی برای مخاطب داشته باشد و توازن کار به هم نخورد.
بروشورها از اندازه های مشخصی برخوردار نیستند و قابلیت انعطاف در اندازه را دارند . به همین خاطر طراح میتواند با استفاده از ایده خود یک بروشور خوب طراحی کرده و از هر اندازه عکس و متنی درون ان بهره ببرد هر چه این اندازه بزرگتر باشد دسته طراح بروشور هم برای استفاده از متن و المان و عکس بازتر است و میتواند از انواع خط تا و برش برای آن استفاده کند.

انواع بروشورها

انواع بروشورها

بروشور تک برگی : این بروشور معمولا در یک برگ که ممکن است اندازه های مختلفی داشته باشد گاهی یک رو و گاهی دو رو چاپ میشود و به این بروشور تک لتی گفته میشود .

چاپ بروشور دولتی : این بروشور از دو برگ (لت) پیوسته تشکیل میشود که به آن بروشور دولتی میگویند. این بروشور نیز در اندازه های مختلف چاپ میشود .

بروشور تبلیغاتی کتابی : این بروشور با بیش از ۲۱ صفحه و صحافی بروشور تبلیغاتی و دارای ته چسب و در اندازه های کوچک و متوسط و بزرگ چاپ بروشور تبلیغاتی انجام می شود و معمولا با جلد شومیزی و گلاسه پوشیده شده. زیرا بعضی از آنها حتی یک بار هم مطالعه نمیشود، به همین دلیل کمتر هزینه میشود . که معمولا در لوازم خانگی و طریقه استفاده آن را به عنوان رایج ترین نوع این بروشورها در جامعه دیده میشود که طریقه راه اندازی وسیله و جزئیات هر قطعه را به طول کامل توضیح داده. اطلاعات یک بروشور میتواند اقتصادی ، تجاری ، صنعتی ، اجتماعی ، سیاسی ، حزبی و یا فرهنگی و هنری باشد . همچنین در تنظیم یک بروشور تبلیغاتی اعم از بروشور تبلیغاتی تک برگ ، بروشور تبلیغاتی آکاردئونی و یا دیگر اشکال خالقانه بایستی به موضوع مخاطب، امکانات و کاربرد آن توجه شود . زیرا اطلاعات ارائه شده در بروشورها ، کلی ،جامع و مشروح هستند که با مطالعه آنها میتوان اهداف، روشها ، عملکرد و سمت و سوی موضوع بروشور را فهمید .

بیشتر بخوانید : تفاوت بین کاتالوگ ها و بروشورها در چیست؟

مراحل تولید یک بروشور

مراحل تولید یک بروشور

  • در قدم اول ایده و نظر طراح گرافیک نسبت به آنچه که میخواهد به بیننده ارائه کند و فکر و ایده طراح در اولویت است که این فکر و نظر با در نظر گرفتن نوع محصول ، نوع موسسه و مخاطبین محصول متفاوت خواهد بود .
  • سپس یک اتود اولیه زده شده و کاستی های کار را مد نظر قرار داده که البته بهتر است در این اتود جای قرار گرفتن تصاویر و متن ها با تکه های کاغذ و روزنامه پر شود تا نقص کار بهتر نمایان شود و همچنین کی نمای کلی از کار داشته باشیم.
  • سپس با در نظر گرفتن قطع کاغذی که قرار است بروشور در محیط آن جای گیرد شروع به طراحی و صفحه آرایی کرده ( که این کار اغلب با نرم افزارهای کامپیوتری راحت تر انجام میگیرد مانند Freehounel و Corel Draw و همچنین محل تا خوردن کاغذ نیز از ابتدا باید کاملا و دقیق مشخص شود زیرا اندکی کم توجهی در مشخص کردن محل تا بروشور کل کار را به مشتی کاغذ باطله تبدیل میکند.
  • پس از تایید مراحل حال به مرحله اجرای نهایی بروشور می پردازیم که عبارتست از : حروفچینی ، تهیه تصاویر مورد نیاز ،تهیه و یا طراحی نشان ها و سر کلیشه ها و آرایش این مجموعه در صفحات مربوطه.

بروشور از نظر طراحی و چاپ

بروشورها از نظر طراحی و چاپ به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • بروشورهای لتی : بروشورهای لتی به بروشورهایی می گویند که دارای چند صفحه هستند و این صفحات پس از تا زدن به لت تبدیل می شوند. بروشرهای لتی بصورت رو یه هم تا شده که می تواند زیگزاگ و ساده هم قلمداد شود مورد کاربرد هستند . این گونه بروشور ها را آکاردئونی هم می گویند که به این صورت است که یک صفحه A4 را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و برای هر قسمت طراحی مخصوص به خورد را انجام می دهیم . یک صفحه را بعنوان صفحه اصلی قرار داده که بر روی آن اسم شرکت درج می شود و در قسمتی دیگر که صفحه آخر هم هست شماره و آدرس قرار می گیرد . در صفحه ای دیگر شروع به مقدمه نویسی می کنیم و ۳ صفحه داخلی که کنار هم قرار میگیرند یک طرح کلی که نوشته هایش بصورت ترتیبی از صفحه ۱ شروع میشود و تا آخر ۳ صفحه پایان می یابد. نوع خط تا در طراحی این گونه بروشورها بسیار مهم هستند.
  • بروشور فرمی : بروشورهای که بصورت کتابچه هستند و دارای صفحات زیادی هستند و ما مجبوریم آنها را به وسیله چسب گرم و منگنه صحافی کنیم بروشورهای فرمی نامیده می شوند. در بروشور های فرمی نسبت به بروشورهای لتی تعداد صفحات بیشتری را شاهد خواهیم بود و برای صحافی هم باید از چسب گرم و منگنه استفاده شود.بروشرهای فرمی به دلیل استفاده از صفحات زیاد قابلیت استفاده عکس ها و متن های زیادی هم دارند . بیشتر این بروشورها را با کاتالوگ ها مقایسه می کنند . در صفحه جلد آن ها از اسم شرکت استفاده میشود و در صفحه آخر نشانی و تلفن استفاده می شود . در ضمن در این نوع بروشور میتوان بطور کامل در مورد کالا و جزییات آن شرح داد.
  • بروشور اسلیپ کیس : این بروشورها  را بعنوان پوشه استفاده می کنند و در بعضی اوقات به آنها فولدر هم می گویند. این فولدرها بعنوان پوشه عمل کرده و برای گذاشتن ورقه های جدا جدا در کنار هم مورد استفاده قرار میگیرند .در چاپ این این بروشورها از کاغذهای گلاسه و ایندلبرد ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم استفاده می شود که مقاومت بیشتر و ماندگاری بالاتری دارند. برای ساخت این بروشورها پس از چاپ بروشور بر روی جلد آنها لایه ای از سلفون کشیده می شود.این سلفون باعث مقاومت بیشتر این فولدرها می شود و برای استفاده بهتر از این فولدر ها پس از تهیه قالب و تیغ جایی را برای گذاشتن کارت ویزیت و سی دی می توان تعبیه کرد.
  • پامفلت و یا لیفلت : پامفلت و لیفلت اغلب از بروشورهایی هستند که در تولید آنها از کاغذهای با گراماژ پایین استفاده می شود. بصورتی که از پامفلت برای استفاده از دفترچه های راهنمای کالا بیشتر استفاده میشود و در آن از کاغذهای تحریر ۸۰ گرم یا پایین تر استفاده می شود. لیفلت ها هم اغلب برای بروشورهایی که در جعبه های دارو استفاده می شود کاربرد دارد.اغلب این دو نوع بروشور بصورت تک رنگ و مشکی بکار میروند و بیشتر اوقات اصلا جنبه تبلیغاتی نداشته و فقط برای آموزش بکار میروند.

بروشور با تعداد صفحات بالا

وقتی طراح بروشور عکسی را در بروشور قرار می دهد باید مقداراهمیت آن عکس در بروشور را بداند . مثلا برای عکس های با اهمیت بیشتر باید اندازه بزرگتری را در بروشور به آن ها اختصاص دهد . البته کیفیت عکس هم بسیار مهم است و در بعضی اوقات نباید برای عکس های با کیفیت پایین فضای زیادی را قرار داد.
استفاده از رنگ ها در طراحی بروشور از اهمیت بالایی برخوردار است . استفاده درست و بجا از هر رنگ باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان و خوانندگان بروشور میشود. البته استفاده نابجا از رنگ ها می تواند مخاطب را خسته کند و او بروشور را مطالعه نکرده دور بیندازد . پس پیشنهاد می شود در انتخاب رنگ ها در بروشور دقت لازم را به عمل آورید. برای بروشورهای با تعداد صفحات بالا پیشنهاد می شود حتما از شماره صفحه استفاده شود . به ترتیب اولویت صفحات چیدمان شده  و شماره صفحه بخورند. پیشنهاد میشود در انتخاب فونت صفحات هم نهایت دقت را به عمل آورید چون بزرگی فونت هم عاملی برای استفاده نکردن مشتریان از بروشور است.

منبع : https://behrangdesign.ir/brochure

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار