ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چگونه هزینه تولید را کاهش دهیم؟

0

تجهیزات و ادوات تولیدی یکی از مولفه‌های تعیین کننده ارتقای کمی و کیفی محصولات داخلی هستند.

به گزارش صبحانه،با مطالعه سیر و پیشرفت کشورهای توسعه یافته جهان و جوامعی که از حیث اقتصادی در زمره قدرت های بزرگ اقتصادی جهان قرار می گیرند،این واقعیت مسجل می شود که مولفه توجه به تولید در این جوامع به صورتی جدی در دستور کار قرار گرفته و این اصلی است که در ارتباط با کشورهایی همچون آلمان،فرانسه بلژیک،انگلستان،ایالات متحده،ژاپن،کره جنوبی و اقتصادهای نوظهوری همچون برزیل،آفریقای جنوبی و…نیز اجرایی و عملیاتی شده است.

بدون تردید عرضه کالای با کیفیت در جهان مستلزم مجموعه ای از الزامات جدی و حلقه های به هم پیوسته است که در صورت خلل در فرآیند این امر،تحقق تولید مطلوب ناممکن خواهد بود.

در این میان،تجهیزات و ادوات تولیدیِ باکیفیت،از نمونه ضروریاتی است که کم توجهی به آن باعث بروز معضلاتی جدی در امر تولید خواهد شد.

مصروف شدن انرژی بسیار،هزینه تمام شده بالا،پایین آمدن ضریب کمی تولید،تحت الشعاع قرار گرفتن کیفیت کالاهای تولیدی به دلیل فعالیت تجهیزات مستهلک،از اثرات و تبعات استفاده از دستگاه هایی است که در زنجیره تولید مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

به واقع با حصول توفیقات فوق،حمایت از کالای ایرانی به معنای واقعی کلمه محقق خواهد شد و در چنین شرایطی کمتر شاهد بروز شوک های قیمتی در فلان محصول ( با ظهور و بروز نوسانات نرخ ارز،تحریم و… ) خواهیم بود که البته دستیابی به چنین موفقیتی،مستلزم مولفه های تکمیلی و الزامات دیگری نیز است که در آینده ای نزدیک و در قالب گزارشی تفصیلی به آن پرداخته خواهد شد.

از لزوم حمایت دستگاه های ذی ربط تا ضرورت فاصله گرفتن از نگاه سنتیِ برخی تولیدکنندگان

محمد رضا افشار،یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در غرب استان تهران،با اشاره به ضرورت نوسازی تجهیزات و ادوات تولیدی در کارخانجات و واحدهای تولیدی کوچک،متوسط و بزرگ کشور،مطرح کرد:متاسفانه به دلیل استهلاک و هزینه نگهداریِ سنگین تجهیزات تولیدی در برخی از مراکز و کارخانجات شاهد هستیم محصول تولیدی از کیفیت لازم برخوردار نیست و این موضوع در نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

وی افزود:متاسفانه برخی همچنان نگاه سنتی خود را در بخش تولید حفظ کرده اند و اصرار می ورزند که همین رویه ادامه یابد.

افشار مطرح کرد:جالب اینجاست توجیه برخی از این افراد برای ادامه همین رویکرد به استفاده حداکثری از امکانات حداقلی موجود استوار است،که یکی از ارکان اصلی مورد تاکید قرار گرفته در سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود اما به عقیده بنده این تفسیر و رویه،برداشت نادرست از سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی است زیرا حداقل در ارتباط با تجهیزات و ادوات تولیدی چنین نگرشی هزینه بَر است و به زعم بنده نه تنها در راستای سیاست های مذکور(اقتصاد مقاومتی)نیست،بلکه در نقطه مقابل این استراتژی و نقشه راه جامعِ اقتصادی قرار دارد.

وی افزود:به عنوان نمونه،یکی از الزامات کاهش هزینه تمام شده محصولات تولیدی به افزایش تیراژ تولید معطوف می شود و به تبع در شرایطی که ادوات و تجهیزات تولیدیِ مستهلک توان بالا بردن ظرفیت تولید را ندارند ،چگونه می توان هزینه تمام شده را کاهش داد تا در فضای رقابتی به حصول توفیق در بازارهای خارجی و مقاصد صادراتی نائل شد.

این فعال در عرصه تولید لوازم و محصولات آشپرخانه بیان کرد:از دیگر سو،قدرت مانورِ دستگاه های فرسوده از حیث طراحی های نوین و جذاب نیز محدود است و تمامی موارد فوق باعث فرصت سوزی در بازارهای هدف خواهد شد،آنچنان که در طول سالیان گذشته به وفور شاهد چنین فرصت سوزی هایی بوده ایم.

افشار گفت:باید سیاست های اقتصاد مقاومتی به صورتی صحیح و منطقی برای تمامی اقشار جامعه و بخصوص تولیدکنندگان تبیین شود تا برخی با برداشت های غلط،گمان نکنند استفاده از یک کالای فرسوده و اصرار برای بهره گیری تولیدی از آن همگام با سیاست های مذکور است . یقینا نوسازی ادوات و تجهیزات صنعتی و تولیدی ضرورتی است که نباید آن را نادیده انگاشت آن هم در فضا و شرایطی که کشورهای تولیدکننده با رقابتی جدی و نفس گیر در صدد نفوذ و تسخیر هر چه بیشتر بازارهای تجاری خارجی و بین المللی هستند.

وی با اشاره به لزوم حمایت دستگاه های ذی ربط برای نوسازی تجهیزات و ادوات تولیدی گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کم سود به فعالان حوزه تولیدی و صنعتی با هدف به روز ساختن و نوسازی تجهیزات تولیدی از دیگر ضروریاتی است که قطعا با اجرایی شدن آن بسیاری از نارسایی ها و کاستی های موجود در این عرصه(تولید داخلی و تجهیزات مستهلک و فرسوده)مرتفع خواهد شد.

افشار گفت:حمایت از تولید داخلی مستلزم عزمی جدی است و نمی توان صرفا توپ را در زمین مردم انداخت تا با خرید مطلق کالای ایرانی،حمایت از تولید داخلی محقق شود و می طلبد دستگاه های ذی ربط و بانک ها با در نظرگرفتن وام ها و تسهیلات مطلوب در این عرصه،نقش شایسته تری را ایفاء کنند.

اتوماسیون و مکانیزاسیونِ تجهیزات و تولید،امری حائز اهمیت

سعید باستانی،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز ،با اشاره به عمر مفید تجهیزات و دستگاه های تولیدی مطرح کرد:ادوات صنعتی عمدتا از یک عمر مفیدی برخوردارند که پس از آن نیازمند نوسازی هستند و در واقع امر،تولیدات پیشرفته و صنعتی و میزان کیفیت آنها تابعی از کیفیت دستگاه های فعال تولیدی در بخش های صنعتی و تولیدی است که با توجه به این اصل و قاعده،نوسازی و پیشرفته بودن تجیهزات تولیدی امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

وی با اشاره به دو عنصر اتوماسیون و مکانیزاسیون گفت:در بسیاری از صنایع این دو مولفه با جدیت عملیاتی و اجرایی می شود و به واقع در کشورهای توسعه یافته جهان،توجهی عمیق و جدی به این دو مقوله لحاظ می شود.

کیفیت پایین ناشی از دستگاه ها و تجهیزات تولیدی فرسوده و مستهلک است

حمید گرمابی،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز ،با اشاره به افزایش هزینه های تولیدی به دلیل استفاده از دستگاه ها و تجهیزات تولیدیِ فرسوده ،اظهار کرد: یکی از موانع تولید مطلوب،با کیفیت و مشکلاتِ پیش روی توسعه صادراتی کشور،معطوف به این نقیصه می شود.

وی افزود:در منطقه ای که از حیث جغرافیایی ، جمهوری اسلامی ایران در آن قرار گرفته،حدود ۳۵۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می کنند که سهم ایران از چنین بازار و ظرفیتِ صادراتی ، تنها یک درصد است که در صورت مهیا شدن شرایط(با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود)قاعدتا می باید ۲۵ درصد از ظرفیت صادراتی موجود را در اختیار بگیریم.

امید آن می رود با در دستور کار قرار گرفتن نوسازی تجهیزات و ادوات تولیدی از سوی تولید کنندگان و حمایت هر چه بیشتر دولت در این خصوص،شاهد گشوده شدن فصلی نو،در عرصه تولیدی کشور باشیم که قطعا توفیقات این امر آنچنان ارزنده خواهد بود که کلیت اقتصاد کشور در ابعاد گوناگون از مواهب آن بهره مند خواهد شد.

منبع : http://sobhanehonline.com/fa/news/172443

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار