ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بسته‌های حمایتی و تشویقی در راهند…:

0

پس از نوسانات ارزی که در اقتصاد کشور مشاهده شد، دولت دو بسته جدید ارزی اعلام کرد که تا حدودی افسار افزایش نرخ ارز را کشید. اینک خبرهای رسیده گویای تدوین پنج بسته حمایتی برای مردم و تولیدکنندگان است؛ گویا این بسته‌های حمایتی فراتر از آنچه ماه‌های قبل اجرا شده‌اند، در نظر گرفته شده که البته هنوز جزئیات و زمان اجرای آن اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، امروز اخبار اقتصادی بر محوریت بسته‌های تشویقی در بخش آب و برق و همچنین بسته‌های حمایتی برای تولید و مردم قرار گرفت. همچنین خبر خوشی برای پرستاران جویای کار در خارج از کشور اعلام شد. اما در خبرهایی دیگر علل گرانی خودرو و گوشت مرغ از زوایای جدید مورد بررسی قرار گرفت و نشانه‌های نه چندان خوبی از بورس و بازار سرمایه به گوش رسید.

پنج بسته حمایتی از مردم و تولید به زودی اعلام می‌شود

رئیس برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت با توجه به نوسانات ارزی پنج بسته حمایتی از مردم  تدوین کرده که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

به گفته نوبخت، یک بسته برای همه مردم است به این صورت که حداقل ۲۵ قلم کالاهای اساسی و روزمره مردم که در سبد زندگی آنان قرار دارد، با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد و بخش دیگر به طور خاص برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه یعنی پنج دهک از جامعه را شامل می‌شود.

بسته‌های تشویقی برای مشترکان خوش‌مصرف آب و برق

در خبر مهم دیگری، وزیر نیرو از تدوین بسته‌های تشویقی برای مشترکان خوش مصرف خبر داد که طبق آن می‌خواهند آب و برق مشترکان کم مصرف را معادل مبلغی که صرفه‌جویی شده پرداخت کنند.

اردکانیان مصرف‌کنندگان آب و برق را در حال حاضر سه دسته دانست؛ دسته اول مشترکان خوش مصرف هستند که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و ۷۰ درصد مشترکان برق و ۷۵ درصد مشترکان آب در این گروه قرار دارند. گروه دوم صرفه‌جو هستند و کمتر از گروه اول مصرف می‌کنند و در نهایت گروه سوم  با وجود اینکه بخش کمی از مصرف کنندگان را شامل می‌شود ولی حجم مصرف بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌اند و وزارت نیرو در تلاش است با برنامه مذکور این افراد را به سمت خوش مصرفی سوق بدهیم.

آلمان و انگلیس طالب نیروی کار ایران شدند

و اما خبر جالبی که امروز در حوزه اشتغال مطرح شد، ‌ انعقاد قرارداد اعزام نیروی کار ایرانی به انگلستان و آلمان در رشته‌های عمران، مکانیک و الکترونیک، پرستاری و کامپیوتر است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی اعلام کرده به دلیل نیاز شدید انگلیس به مشاغلی همچون پرستاری، در مرحله نخست برای ۱۰۰ پرستار صلاحیت دار، فرصت شغلی فراهم شده است اما در مورد سایر مشاغل، مراحل اعزام مطابق ضوابط قانونی این کشور به شکل موردی و برای هر داوطلب با ارائه رزومه و بررسی موقعیتهای شغلی موجود صورت می‌گیرد.

براساس این خبر، پرستاران داوطلب باید حداقل سه سال تحصیلات دانشگاهی، یک سال سابقه کار و مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک با نمره ۷ یا مدرک OET با حداقل نمره B را داشته باشند و پس از هشت ماه تا یکسال می‌توانند مجوز کار در انگلیس را کسب کنند.

همچنین شرط پذیرش پرستاران در دوره‌های آموزشی متقاضی دیگر یعنی آلمان دارا بودن مدرک پایان دوره پیش دانشگاهی و دیپلم و تسلط به زبان آلمانی است و دوره‌های آن شامل فعالیت در رشته کمک پرستاری در آلمان پس از گذراندن ۲۴۰ ساعت دوره‌ آموزش تئوری در ایران، ۲۴۰ ساعت دوره آموزش بالینی در برلین و ۸۰ ساعت دوره توجیهی در برلین است و پس از آن به عنوان کمک پرستار در این کشور مشغول به کار شوند.

پول‌های سرگردان به بازار خودرو هجوم آورده‌اند

همچنین این روزها جهش ناگهانی و عجیب قیمت خودرو خریداران زیادی را پشت ویترین‌های لوکس نمایشگاه‌ها متوقف کرده است. این امر درپی نوسانات نرخ ارز صورت گرفته و همچنین خروج آمریکا از برجام و خروج شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا که پس از تصویب برجام در مسیر همکاری با خودروسازان ایرانی قرار گرفته بودند دسترسی شرکتهای ایرانی را به قطعت خودرو دشوار کرده است.

در این باره عضو هیئت علمی دانشگاه علامه عامل دیگری را در افزایش قیمت خودرو، به ویژه در چند هفته اخیر در بازار آزاد بیان می‌کند که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد.

به گفته امینی، هجوم پول‌های سرگردان به بازار خودرو به دنبال تشدید کنترل دولت بر بازار ارز و سکه عامل مهم رشد شدید قیمت خودرو در بازار آزاد است.

امینی تصریح کرد که تفاوت بالای قیمت کارخانه و بازار خودروها به انگیزه‌های دلالی و سفته‌بازی دامن زده و باعث شده گذشته از کسانی‌ که برای تامین نیاز مصرفی خود به دنبال خرید خودرو از کارخانه‌ها هستند نزدیک به ۱۰۰ درصد تقاضای خرید خودرو با اهداف سفته‌بازانه باشد.

“دان” هم عامل گرانی مرغ نیست!

و اما پس از خودرو، نوبت به گوشت مرغ می‌رسد. محصول پروتئینی که مدتی است افزایش قیمت را تجربه می‌کند؛ افزایش قیمتی که دلیل اصلی آن از سوی مرغداران گرانی نهاده‌های تولید مطرح می‌شود اما رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان افزایش قیمت نهاده‌های تولید را رد می‌کند و می‌گوید قیمت نهاده‌های تولید در یک ماه گذشته نهایتا پنج درصد افزایش قیمت داشته است که نمی‌تواند موجب افزایش ۲۳ درصدی قیمت گوشت مرغ  در یک ماه شود.

وی عامل اصلی افزایش قیمت را کاهش عرضه گوشت مرغ به دلیل گرمای شدید هوا در جنوب کشور، ناامیدی تولیدکنندگان از تامین صحیح، شفاف و به موقع نهاده‌های تولید، کاهش سرمایه‌گذاری، جو روانی منفی در تولید، بی اعتمادی به آینده کسب و کار و در نتیجه کاهش تمایل به پرورش مرغ از دلایل اصلی کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار می‌داند.

در این شرایط مشخص نیست علت افزایش قیمت گوشت مرغ به عنوان یک محصول استراتژیک چیست، چراکه قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای هر کیلوگرم گوشت مرغ از ۱۰ مرداد حداکثر ۸۱۷۵ تعیین شده است اما در بازار مصرف بیش از ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود و تا ۱۱ هزار تومان هم در روزهای اخیر قیمت داشت.

و اما سود باز هم نصیب سفته‌بازار شد…

طی روزهای اخیر شاخص بورس توانست تراز ۱۴۰ هزار واحدی را رد کند و بار دیگر به یک تراز تاریخی دست پیدا کند؛ اما رسیدن به این تراز تاریخی نشانه حال خوب بورس نیست، بلکه نشان از وضعیت کلی اقتصاد از جمله شرایط بازار ارز و نرخ دلار در سامانه نیما، سامانه سنا و بازار آزاد دارد، چراکه با افزایش نرخ ارز به طور طبیعی قیمت سهم ها در بورس افزایش می‌یابد و در نتیجه شاخص کل رشد می‌کند؛ بنابراین تنها عامل پر رنگ که این روزها باعث رشد قیمت‌ها و در نتیجه شاخص در بورس شده وضعیت نامطلوب در نرخ ارز است.

چراکه مدتی است که بازیگران بازار سهام دید بلند مدت به سرمایه گذاری را به کلی فراموش کرده‌اند؛ صف‌های خریدی که در اندک زمانی به صف‌های فروش بدل می‌شوند گویای این موضوع است. این اوضاع سبب شده سفته‌بازان حرفه‌ای که با دید کوتاه مدت وارد معاملات می‌شوند بتوانند سود خوبی به جیب بزنند.

پلمب انبارها یعنی رفتن به سمت قحطی

درپی انتشار اخبار توقیف و پلمب انبارها به جرم احتکار که بارها در رسانه‌ ملی پخش یا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرده که پلمب کردن انبارها از سوی دولت تنها حرکت به سمت قحطی را تسریع می‌کند.

به گفته میر محمد صادقی، راه حل تعیین نرخ مشخص و نظارت بر توزیع از سوی دولت است، چراکه پر بودن انبارها در شرایط کنونی کشور باعث افتخار است و حتما نشان‌دهنده احتکار نیست.

منبع : https://www.isna.ir/news/97060804166

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار