ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سوءاستفاده کارفرمایان از سکوت قانون کار درمورد کارگران :

0

بسیاری از کارفرمایان به بهانه اینکه در قانون اشاره به کارگران روزمزد نشده است، این کارگران را همواره از حق و حقوق خود محروم می کنند.

به گزارش مشرق، با افزایش قیمت اقلام خوراکی، مسکن،پوشاک، بهداشت این روزها تأمین معاش برای همه مردم به ویژه برای کارگران بسیار سخت شده است. اما این شرایط برای کارگران روزمزد که هیچ قانونی برایشان وجود ندارد دشوار تر است، چرا که نه خبری از قرار است نه بیمه درمان یو بیمه بیکاری. این کارگران بدون داشتن کوچکترین پشتوانه مجبورند برای کسب درآمد حلال کار کنند.

در شرایطی که رکود در بازار حاکم می شود امنیت شغلی آنها به شدت  تهدید می شود و تا جایی که برخی از آنها قادر به تأمین زندگی روزمره خود نیستند، در چنین شرایط با کمتراز درآمد عرفی خود فعالیت می کنند.

کلمه کارگران روزمزد در هیچ کجای قانون کار نیامده است اما این موضوع به معنی این نیست که این کارگران هیچ حق و حقوق قانونی ندارند، اینکه برخی از کارفرمایان به راحتی می توانند از این خلأ قانونی سوءاستفاده کنند به معنی این است که کارگران روزمزد و قراردادی از حق و حقوق خود اطلاعی ندارند.

طبق ماده یک قانون کار، «کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می‌باشند.»

همچنین، بر اساس ماده ۲ قانون کار، «کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.» محتوای این دو ماده قانونی، در مجموع نشان می‌دهد که کارگران روزمزد نیز مشمول حمایت‌های قانون کار هستند؛ بنابراین، نمی‌توان آنها را از حقوقی که قانون برای کارگران در نظر گرفته است، محروم دانست.

از سوی دیگر، طبق بند «الف» ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی، «افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند»، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند و باید از مزایای «بیمه اجباری» استفاده کنند.

بنابر این کارگران روزمزد هم باید از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند.اما کارگران روزمزد از قانون آگاهی ندارند و به دلیل ترس از نداشتن امنیت شغلی گاهی با کمتر از حق و حقوق خود مشغول فعالیت می  شوند. یکی از موضوعاتی که در اکثر موارد به ضرر کارگران می شود، دستمزد کارگران روزمزد در روز جمعه است. مطابق ماده ۶۲ قانون کار «روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد.» حال آن‌که کارگران روزمزد، به دلایل شرایط قراردادشان، نمی‌توانند مدعی استفاده از مزد در چنین روزی باشند. طبق تبصره این ماده، «کارگرانی که به هر عنوان، به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه ۴۰ درصد اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.»

اما کارفرمایان در این بخش با بهانه هایی از جمله اینکه کارگران روزمزد مشمول قرارداد کار نمی شوند، مزد کامل به کارگران پرداخت نمی کنند.کارگران روزمزد، اغلب به علت شرایط حرفه‌ای، ناآگاهی از قوانین مربوط به روابط کار، گرفتاری‌ها و بحران‌های مالی و نداشتن امنیت شغلی، قادر به پی‌گیری خواسته‌ها و حقوق خود نیستند.

بسیاری از آنها، با دریافت مزد روزانه، عملاً از مزایایی مانند سنوات، عیدی، حق اولاد، بن کارگری و حق مسکن محروم می‌شوند. حال آن‌که بر اساس قانون، نمی‌توان آنها را از هیچ یک از این مزایا محروم کرد و کارفرما مکلف است بابت کار روزانه آنها، دست‌کم حق اولاد و عیدی و پاداش را، بر مبنای تعداد روزهای کارکرد کارگر محاسبه و به وی پرداخت کند. اما معمولاً چنین کاری انجام نمی‌شود.

در حالی که طبق قانون تأمین اجتماعی «افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند»، مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند و باید از مزایای «بیمه اجباری» استفاده کنند. بنابراین، کارفرما به بهانه روزمزد بودن کارگر، نمی‌تواند از پرداخت حق بیمه وی و رد کردن نام او درفهرست ماهانه، مطابق با روزهای کارکردش، خودداری کند و در صورت در پیش گرفتن چنین رویکردی، متخلف محسوب می‌شود.

*کارگران روزمزد در روز تعطیل قانونا باید حقوق دریافت کنند

اما مشاهده می کنیم کارفرمایان حق بیمه کارگران رومزد را به دلایل مختلف پرداخت نمی کنند.عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران گفت: کارگرانی که به صورت روزمزد هستند، نوع قرارداد آن‌ها روزمزد است و در بحث پرداخت حقوق باید ۳۰ روز حقوق به آن‌ها بر اساس قانون کار پرداخت شود.

محمدرضا راهداری‌زاده ،عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران با اشاره به حقوق کارگران روزمزد، اظهار کرد: کارگرانی که به صورت روزمزد در ادارات، شرکت‌ها و یا کارخانه‌ها کار می‌کنند، در صورتی که تعطیلات از طرف دستگاه‌های دولتی یا نظارتی اعلام شود، قانونا باید حقوق آن روز تعطیلی را دریافت کنند.

وی افزود: حقوق کارگران روزمزد در روزهای تعطیل باید به صورت کامل به آن‌ها پرداخت شود زیرا این مساله در قانون کار آمده و باید رعایت شود.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران گفت: تعطیلات رسمی و همچنین روزهای جمعه جزیی از کار است و حقوق کارگران باید در روزهای تعطیل و با حضورشان بر سر کار به آن‌ها پرداخت شود. کارگرانی که به صورت روزمزد هستند، نوع قرارداد آن‌ها روزمزد است و در بحث پرداخت حقوق باید ۳۰ روز حقوق به آن‌ها بر اساس قانون کار پرداخت شود.

راهداری زاده با بیان این‌که سه نوع قرارداد موقت، معین و دائم با کارگران منعقد می‌شود، عنوان کرد: کارگران با هر نوع قرارداد هنگامی که در روزهای تعطیل به سر کار حاضر می‌شوند باید علاوه بر حقوق، اضافه کار نیز دریافت کنند.

منبع: تسنیم

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار