ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مشکل اقتصاد فقط نرخ ارز نیست:

0

دوانی: مشکل اقتصاد فقط نرخ ارز نیست.

سیاست‌های ارزی به عنوان یک مسکن کوتاه‌مدت عمل می‌کند.

اقتصاد > اقتصاد کلان – یک کارشناس اقتصادی معتقد است: تحریم و مسایل ارزی با وجود اثرگذاری آنان به عنوان مشکل اصلی کشور تلقی نمی‌شود، بلکه نابسامانی، ‌بی‌خردی اقتصادی و رانت‌خواری، اساس مشکلات کشور هستند و تا زمانی که رانت‌خواری به هر شکل موجود است، اقتصاد وارد چرخه رقابت نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،این روزها حال اقتصاد و بازار آن‌چنان به‌هم ریخته است که حتی طرح جدید ارزی دولت هم آن‌چنان نتوانست موجب کاهش قیمت‌ها و رونق بازار شود.

در ماه‌های اخیر بالا رفتن لحظه‌های قیمت ارز و به ویژه دلار سبب شد تا در نهایت دولت چند سیاست ارزی را برای آرامش بازار اتخاذ کند. سیاست‌های ارزی جدید نیز هفته گذشته ابلاغ و اجرایی شد، اما با این وجود دلار هنوز خیال ندارد از قله قیمت حدود ۱۰ هزار تومان پایین آید.

به نظر می‌رسد موج سواران و سوداگران از هر تلاشی برای به هم ریختن بازار فروگذار نیستند؛ این در شرایطی است که کشور در جنگ اقتصادی به سر می برد.

غلامحسین دوانی، یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره سیاست‌های جدید ارزی دولت و بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که سیاست‌های ارزی جدید چه تاثیری در بازار خواهد داشت؟‌ می‌گوید: به نظر بنده سیاست‌های ارزی به عنوان یک مسکن کوتاه‌مدت است، اما مشکل تولید و بیکاری را حل نخواهد کرد.

غلامحسین دوانی

وی می‌افزاید: در واقع شاید بهتر باشد در همه نظام‌ها افرادی که خود را اقتصاد‌خوانده می‌دانند و مسبب مشکلات نظام اقتصادی شده‌اند،‌ بازخواست شوند تا معلوم شود این آقایان در پس افزایش قیمت ارز چه سهمی داشته‌اند؟

وی بیان می‌کند: نمی‌توان پذیرفت که روزنامه و یا رسانه‌ای بیش از ۱۰‌سال مدام،‌ موضوع قیمت آزاد ارز را مطرح کرده و هیچ‌گونه گشایشی هم در اقتصاد نشده باشد. اقتصاد کشور از دیدگاه تولید، به مشکل خورده و مشکل آن صرفا ارز نیست.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: فساد نهادینه تمامی تصمیمات اقتصادی را بدون اثر می‌سازد؛ در حالی‌که گفته می‌شود حجم قاچاق به مراتب بیش از گذشته شده است. چگونه انتظار داریم تولید نابه‌سامان شکل گیرد.

این اقتصاددان درباره مشکلات اساسی کشور می‌گوید: ‌به نظر من تحریم و مسایل ارزی با وجود اثرگذاری آنان به عنوان مشکل اصلی کشور تلقی نمی‌شود، بلکه نابسامانی، ‌بی‌خردی اقتصادی و رانت‌خواری، اساس مشکلات کشور هستند و تا زمانی که رانت‌خواری به هر شکل موجود است، اقتصاد وارد چرخه رقابت نخواهد شد.

خروج سرمایه‌های خرد از کشور
در سال‌های اخیر میزان مهاجرت ایرانیان به کشورهای همسایه نظیر گرجستان و ترکیه بیش از پیش شده و این موضوع در درازمدت می‌تواند منجر به خروج سرمایه‌های خرد شود. دوانی در این باره عنوان می‌کند: سیاست‌های نادرست سیاسی و اقتصادی، ضربات بسیار سهمگینی بر سرمایه انسانی کشور وارد کرده؛ به طوری که با وجود افت همه شاخص‌های کلیدی، شاخص مهاجرت نیروی انسانی کارآمد ایرانی در جهان رتبه نخست شده است. سیل مهاجرت و یا حتی اندیشه مهاجرت خانوارها را فرا گرفته است. برای نمونه حضور ایرانیان در گرجستان و ترکیه به عنوان پایگاه‌های مهاجرت اخیر هستند.

وی درباره مورد استقبال قرار نگرفتن پیشنهاداتی برای وارد کردن طلا و ارز به بازار از سوی مردم، توضیح می‌دهد:‌ وقتی در کشوری بی‌اعتمادی استوار باشد، بدیهی است که به دلیل عدم اعتماد به سیاست‌ها و با توجه به ریزش دارایی‌ها، مردم درصدد برمی‌آیند دارایی‌های در حال سقوط خود را با دارایی‌هایی که مطمئن‌تر است، عوض کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد:‌ برای نمونه چند سال گذشته آقای نارا، ‌نخست‌وزیر هند فراخوان داد تا خانوارها طلاهای خود را به دولت بسپارند و در قبال آن یک پته یا رسید دریافت کنند و چنانچه نیاز داشته باشند، در زمان نیاز این طلاها با درصد قابل ملاحظه‌ای سود به آنها برگشت داده شود.‌ رسانه‌های دنیا صف‌های طویلی را در این مورد نشان دادند، اما این امر در ایران محقق نخواهد شد، زیرا وقتی مردم می‌شنوند طلا به مس تبدیل شده، اطمینان نمی‌کنند تا ارز و طلای خود را به دولت بسپارند.

منبع : https://www.khabaronline.ir/(X(1)S(xxwtg11nvqpzxdmbm0cjfb4y))/detail/796484/Economy/macroeconomics

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار