ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تفاوت برند و نشان تجاری چیست؟

0

مقدمه در باره برند و نشان تجاری.

یکی از مشکلات اساسی ارتباطی میان شرکت‌ها و مشتریان نبود زبان مشترک است . وجود یک زبان مشترک همیشه می‌تواند راهگشا باشد و باعث خروج مشتریان ازسردرگمی شود . در کشور ما واژه‌های بسیاری درحوزه بازاریابی به اشتباه استفاده می‌شود و دربرخی موارد شرکت‌ها ومدیران برای استفاده ازابتدایی‌ترین واژه‌ها بامشکل مواجهند . واژه‌هایی مانند برند و نام تجاری با اینکه از پرکاربردترین واژه‌های این حوزه (برند و نشان تجاری) هستند ، ولی دربرخی موارد به جای هم در زبان بازاریابی داخل کشور استفاده می‌شوند .با ما در برند و نشان تجاری همراه باشید .

در خصوص تفاوت برند و نام تجاری باید گفت که یک برند ترکیبی ازخواص و ویژگی‌های ملموس و ناملموس است که درقالب یک علامت تجاری به بازارمعرفی می‌شود و اگر به درستی مدیریت شود ، می‌تواند دارای ارزش و نفوذ باشد. برند تنها یک نام نیست بلکه مجموعه‌ای ازعوامل مختلف درنهایت به شکل‌گیری یک برند می‌انجامد. وعده در خصوص کیفیت محصول ، خدمات پس از فروش ، برخورد فروشنده و یا اپراتور مرکز تماس ، بسته‌بندی ، تبلیغات و غیره همگی ازجمله این عوامل هستند .

علامت تجاری و  نشان تجاری چیست؟

علامت تجاری و  نشان تجاری یک آرم مشخص است که اجناس  نشان تجاری و خدمات به خصوص که توسط شخص یا تشکیلات خاصی تولید و فراهم شده اند را متمایز می کند . منشأ آن به زمان باستان بر می گردد ؛ وقتی که صنعت گران امضاها یا علائم خود را روی آثار هنری و کاربردی خود چاپ می کردند . در طی سالها این علامت ها جای خود را به سیستم امروزی ثبت و حفاظت آرم تجاری دادند. این نظام به مصرف کنندگان کمک در  نشان تجاری می کند که از کالاها و خدماتی که ماهیت و کیفیت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شده اند ، بهره بگیرند.

براساس تعاریف علمی تاثیر برند و نشان تجاری.

براساس تعاریف علمی و کارشناسی تاثیر برند و نشان تجاری ، تفاوت برند و نشان تجاری مانند تفاوت زمین و آسمان است . بنابراین این دو کاملا با یکدیگرمتفاوت بوده و نمی‌توان آنها را در یک ردیف قرار داد . نشان تجاری درواقع خود یکی از عوامل پدید‌آورندهبرند تجاری است و برای برندسازی به نشان تجاری تاثیر برند و نشان تجاری نیاز داریم .

به عبارت صریح‌تر برند به تنهایی یک پدیده کلان است و علامت تجاری یکی از عناصر برندسازی است . به این صورت که می‌گوییم علامت تجاری یا نام تجاری همه مربوط به برند است و خود برند در یک تعریف ساده عبارت است از هر چیزی که به نحوی بتواند شناساندن خود به دیگران و شناخته شدن ما توسط دیگران باشد . از این‌رو یک عامل تاثیر برند و نشان تجاری ارتباطی است که هم باعث تشخیص و تمیز یک موضوع و هم باعث معرفی دقیق در تاثیر برند و نشان تجاری آن می‌شود .

نام تجاری و برند.

اما نام تجاری (Trade Names & marks) نام‌های بازرگانی و برند ، اسامی شرکتی ، نام برند ، نام یک قطعه موسیقی ، یک طرح و … دریک حوزه کسب وکارخاص هستندکه شرکت تحت آن عنوان فعالیت می‌کند و قانون نیز  (اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات و..)  از آن نام‌ها و طرح‌های ثبت شده در برابر استفاده برند دیگران حمایت می‌کند. برای مثال برند پپسی یک نام بازرگانی یا نام تجاری است که توسط شرکت پپسی کو ثبت شده است و قانون از آن در برابر استفاده غیر‌مجاز و بی‌اجازه دیگران حمایت می‌کند .

هدف از آرم تجاری برند یا نشان تجاری چیست؟

آرم تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ، صاحب اثر را محافظت در برند یا نشان تجاری می کند . مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد . محافظت در برند یا نشان تجاری آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه برند یا نشان تجاری را دارند ، تأیید می شود .

از دیدگاه وسیع تر ، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها ، در سطح جهانی سرمایه گذاری می کنند و این ابتکار را ترویج می دهند . حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش های رقبای غیرمنصف ، مثل متقلبان ، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند . این نظام، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند .

حال در مورد فرق این دو باید بگویم ، فرق برند و نام تجاری مانند فرق یک فرد مشهور و یک چهره جهانی با یک فرد معمولی جامعه است یا یک کودک تازه به دنیا آمده با یک انسان کامل . نام تجاری تنها یک نام ، تصویر ، طرح و…است بدون هیچ حس ، وعده ، تداعیات و مفهوم دیگر . این نام در دفاتر ثبت برای محافظت قانونی توسط یک شرکت یا شخص ثبت می‌شود ولی اینکه از آن پس این نام ، طرح ، لوگو و… چه وعده‌ای به مصرف کنندگانش می‌دهد، چه تداعیاتی در ذهن آن ثبت می‌کند و… آن را وارد حوزه برند شدن و برند بودن می‌کند .

مثال ثبت برند و نشان تجاری.

برای مثال در ثبت برند و نشان تجاری اگر آن فرد مشهور به سختکوشی و خلاقیت شناخته شود، یکسری صفات به اونسبت داده می‌شود یعنی اسم این فرد مشهور باخود باری را حمل می‌کند چون این فرد حضوری مستمر با مشخصات و صفاتی مستمر داشته ، مردم با آورده شدن اسم وی آن تداعیات به ذهنشان در  ثبت برند و نشان تجاری متبادر می‌شود ، اما با شنیدن اسم یک فرد معمولی موضوع خاصی به ذهنمان متبادر نمی‌شود . حال راه رسیدن از یک نام تجاری به یک برند این است که تمام مراحلی را که آن فرد مشهور طی کرده ، فرد معمولی نیز طی کند . در واقع نام تجاری صرفا لحظه تولد فرد درثبت برند و نشان تجاری معمولی است، درحالی که واژه برند مفاهیم وسیع‌تری را درحوزه مارکتینگ و برندسازی دربرمی‌گیرد .

دانش و مهارت های تفاوت برند و نشان تجاری.

تفاوت برند با نام تجاری تفاوت برند و نشان تجاری همانند برند و نشان تجاری تمایز بین یک چهره جهانی و مشهور با فردی عادی از جامعه است . یک فرد معمولی تداعی گر حس , وعده, فلسفه کاری و صفات ویژه در ذهن برند و نشان تجاری نخواهد بود .

مثلاً دکتر محمود حسابی , پروفسور مجید سمیعی متخصص تفاوت برند و نشان تجاری و … برندهای شخصی (Personal brand ) در زمینه دانش و علوم پزشکی بوده و یا اصغر فرهادی , عزت الله انتظامی, سوسن تسلیمی , عباس کیارستمی , عادل فردوسی پور ، علی دایی نمونه هایی از برندهای شخصی در حوزه هنرهای نمایشی ، تجسمی و ورزشی محسوب برند و نشان تجاری می شوند .

اما صفاتی که همراه با این افراد به ذهن تداعی می گردد شهرت , سخت کوشی , خلاقیت و غیره می باشد. در حالی که نام تجاری در دفاتر قانونی , محلی و یا جهانی ثبت می گردد درست مثل آنکه شخصی شناسنامه بگیرد .حال اگر این اسم, علامت و لوگو تداعی گر صفات و وعده ها به مصرف کنندگان و یا مخاطبین در تفاوت برند و نشان تجاری در برند و نشان تجاری باشد , می توان اذعان نمود که وارد حوزه تفاوت برند و نشان تجاری شده است .

منبع : https://irantableegh.org/brand-and-brand-difference

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار