ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://eghtesadi1.ir ، http://eghtesadiiran.ir ونیز http://eghtesadiiran.com قابل مشاهده می باشد. مدیرومسئول سایت اقتصادی ایران: محمدرضا عادلی مسبب کودهی
About

تفاوت برند و نشان تجاری چیست؟

0

مقدمه در باره برند و نشان تجاری.

یکی از مشکلات اساسی ارتباطی میان شرکت‌ها و مشتریان نبود زبان مشترک است . وجود یک زبان مشترک همیشه می‌تواند راهگشا باشد و باعث خروج مشتریان ازسردرگمی شود . در کشور ما واژه‌های بسیاری درحوزه بازاریابی به اشتباه استفاده می‌شود و دربرخی موارد شرکت‌ها ومدیران برای استفاده ازابتدایی‌ترین واژه‌ها بامشکل مواجهند . واژه‌هایی مانند برند و نام تجاری با اینکه از پرکاربردترین واژه‌های این حوزه (برند و نشان تجاری) هستند ، ولی دربرخی موارد به جای هم در زبان بازاریابی داخل کشور استفاده می‌شوند .با ما در برند و نشان تجاری همراه باشید .

در خصوص تفاوت برند و نام تجاری باید گفت که یک برند ترکیبی ازخواص و ویژگی‌های ملموس و ناملموس است که درقالب یک علامت تجاری به بازارمعرفی می‌شود و اگر به درستی مدیریت شود ، می‌تواند دارای ارزش و نفوذ باشد. برند تنها یک نام نیست بلکه مجموعه‌ای ازعوامل مختلف درنهایت به شکل‌گیری یک برند می‌انجامد. وعده در خصوص کیفیت محصول ، خدمات پس از فروش ، برخورد فروشنده و یا اپراتور مرکز تماس ، بسته‌بندی ، تبلیغات و غیره همگی ازجمله این عوامل هستند .

علامت تجاری و  نشان تجاری چیست؟

علامت تجاری و  نشان تجاری یک آرم مشخص است که اجناس  نشان تجاری و خدمات به خصوص که توسط شخص یا تشکیلات خاصی تولید و فراهم شده اند را متمایز می کند . منشأ آن به زمان باستان بر می گردد ؛ وقتی که صنعت گران امضاها یا علائم خود را روی آثار هنری و کاربردی خود چاپ می کردند . در طی سالها این علامت ها جای خود را به سیستم امروزی ثبت و حفاظت آرم تجاری دادند. این نظام به مصرف کنندگان کمک در  نشان تجاری می کند که از کالاها و خدماتی که ماهیت و کیفیت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شده اند ، بهره بگیرند.

براساس تعاریف علمی تاثیر برند و نشان تجاری.

براساس تعاریف علمی و کارشناسی تاثیر برند و نشان تجاری ، تفاوت برند و نشان تجاری مانند تفاوت زمین و آسمان است . بنابراین این دو کاملا با یکدیگرمتفاوت بوده و نمی‌توان آنها را در یک ردیف قرار داد . نشان تجاری درواقع خود یکی از عوامل پدید‌آورندهبرند تجاری است و برای برندسازی به نشان تجاری تاثیر برند و نشان تجاری نیاز داریم .

به عبارت صریح‌تر برند به تنهایی یک پدیده کلان است و علامت تجاری یکی از عناصر برندسازی است . به این صورت که می‌گوییم علامت تجاری یا نام تجاری همه مربوط به برند است و خود برند در یک تعریف ساده عبارت است از هر چیزی که به نحوی بتواند شناساندن خود به دیگران و شناخته شدن ما توسط دیگران باشد . از این‌رو یک عامل تاثیر برند و نشان تجاری ارتباطی است که هم باعث تشخیص و تمیز یک موضوع و هم باعث معرفی دقیق در تاثیر برند و نشان تجاری آن می‌شود .

نام تجاری و برند.

اما نام تجاری (Trade Names & marks) نام‌های بازرگانی و برند ، اسامی شرکتی ، نام برند ، نام یک قطعه موسیقی ، یک طرح و … دریک حوزه کسب وکارخاص هستندکه شرکت تحت آن عنوان فعالیت می‌کند و قانون نیز  (اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات و..)  از آن نام‌ها و طرح‌های ثبت شده در برابر استفاده برند دیگران حمایت می‌کند. برای مثال برند پپسی یک نام بازرگانی یا نام تجاری است که توسط شرکت پپسی کو ثبت شده است و قانون از آن در برابر استفاده غیر‌مجاز و بی‌اجازه دیگران حمایت می‌کند .

هدف از آرم تجاری برند یا نشان تجاری چیست؟

آرم تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ، صاحب اثر را محافظت در برند یا نشان تجاری می کند . مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد . محافظت در برند یا نشان تجاری آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه برند یا نشان تجاری را دارند ، تأیید می شود .

از دیدگاه وسیع تر ، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها ، در سطح جهانی سرمایه گذاری می کنند و این ابتکار را ترویج می دهند . حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش های رقبای غیرمنصف ، مثل متقلبان ، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند . این نظام، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند .

حال در مورد فرق این دو باید بگویم ، فرق برند و نام تجاری مانند فرق یک فرد مشهور و یک چهره جهانی با یک فرد معمولی جامعه است یا یک کودک تازه به دنیا آمده با یک انسان کامل . نام تجاری تنها یک نام ، تصویر ، طرح و…است بدون هیچ حس ، وعده ، تداعیات و مفهوم دیگر . این نام در دفاتر ثبت برای محافظت قانونی توسط یک شرکت یا شخص ثبت می‌شود ولی اینکه از آن پس این نام ، طرح ، لوگو و… چه وعده‌ای به مصرف کنندگانش می‌دهد، چه تداعیاتی در ذهن آن ثبت می‌کند و… آن را وارد حوزه برند شدن و برند بودن می‌کند .

مثال ثبت برند و نشان تجاری.

برای مثال در ثبت برند و نشان تجاری اگر آن فرد مشهور به سختکوشی و خلاقیت شناخته شود، یکسری صفات به اونسبت داده می‌شود یعنی اسم این فرد مشهور باخود باری را حمل می‌کند چون این فرد حضوری مستمر با مشخصات و صفاتی مستمر داشته ، مردم با آورده شدن اسم وی آن تداعیات به ذهنشان در  ثبت برند و نشان تجاری متبادر می‌شود ، اما با شنیدن اسم یک فرد معمولی موضوع خاصی به ذهنمان متبادر نمی‌شود . حال راه رسیدن از یک نام تجاری به یک برند این است که تمام مراحلی را که آن فرد مشهور طی کرده ، فرد معمولی نیز طی کند . در واقع نام تجاری صرفا لحظه تولد فرد درثبت برند و نشان تجاری معمولی است، درحالی که واژه برند مفاهیم وسیع‌تری را درحوزه مارکتینگ و برندسازی دربرمی‌گیرد .

دانش و مهارت های تفاوت برند و نشان تجاری.

تفاوت برند با نام تجاری تفاوت برند و نشان تجاری همانند برند و نشان تجاری تمایز بین یک چهره جهانی و مشهور با فردی عادی از جامعه است . یک فرد معمولی تداعی گر حس , وعده, فلسفه کاری و صفات ویژه در ذهن برند و نشان تجاری نخواهد بود .

مثلاً دکتر محمود حسابی , پروفسور مجید سمیعی متخصص تفاوت برند و نشان تجاری و … برندهای شخصی (Personal brand ) در زمینه دانش و علوم پزشکی بوده و یا اصغر فرهادی , عزت الله انتظامی, سوسن تسلیمی , عباس کیارستمی , عادل فردوسی پور ، علی دایی نمونه هایی از برندهای شخصی در حوزه هنرهای نمایشی ، تجسمی و ورزشی محسوب برند و نشان تجاری می شوند .

اما صفاتی که همراه با این افراد به ذهن تداعی می گردد شهرت , سخت کوشی , خلاقیت و غیره می باشد. در حالی که نام تجاری در دفاتر قانونی , محلی و یا جهانی ثبت می گردد درست مثل آنکه شخصی شناسنامه بگیرد .حال اگر این اسم, علامت و لوگو تداعی گر صفات و وعده ها به مصرف کنندگان و یا مخاطبین در تفاوت برند و نشان تجاری در برند و نشان تجاری باشد , می توان اذعان نمود که وارد حوزه تفاوت برند و نشان تجاری شده است .

منبع : https://irantableegh.org/brand-and-brand-difference

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد جامعه ای شاداب وبا رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم برای همگان بویژه بازدید کنندگان این سایت اقتصادی سلامتی ونیکبختی آرزو می نمایم. با تشکر مدیر و مسئول سایت اقتصادی ایران: محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

استفاده ازمطالب پایگاه خبری - تحلیلی - آموزشی سایت اقتصادی ایران با ذکرمنبع بلامانع است. مدیرومسئول سایت اقتصادی ایران: محمدرضا عادلی مسبب کودهی