ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مدیران دو تابعیتی مجری طرح‌های دشمنان ایران شده‌اند:

0

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

مدیران دو تابعیتی مجری طرح‌های دشمنان ایران شده‌اند.

نوسان ساعتی قیمت‌ها طی روزهای اخیر این ابهام را به وجود آورده است که نزدیک شدن اجرای فاز اول تحریم‌های ثانویه آمریکا عاملی است درحالی که برخی از کارشناسان معتقدند این جنگ روانی را مدیران دوتابعیتی در کشور ایجاد کرده‌اند.

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالفضل حجازی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در این زمینه معتقد است مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور هیچ ارتباطی به تحریم‌های یکجانبه آمریکا ندارد و تنها نتیجه همراهی گروهی خاص داخل کشور با سیاست‌های خصمانه دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است. وی درپاسخ به سئوال‌های جام جم آنلاین اینگونه پاسخ داده است.

• گروهی براین باورند که جهت بهبود شرایط اقتصادی ایران باید مستقیم با آمریکا وارد مذاکره بشویم، آیا شما این نظر را تایید می‌کنید؟

اجازه دهید پاسخ شما را اینگونه بدهم و به آن دسته از افراد که چنین دیدگاهی دارند یادآوری کنم که هنوز دستاورد مذاکرات طولانی مدت هسته‌ای را به کشورهای ۱+۵ فراموش نکرده‌ایم. چه اتفاقی برای اقتصاد ایران افتاد؟ آیا همه چیز آنطور که قرار بود ، انجام شد؟ مگر نه اینکه قرار بود تحریم‌های بانکی برطرف شود؟ آیا چنین اتفاقی افتاد؟ خوب حالا سئوال اینجاست که بازهم باید با چنین کشوری که اصولا به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست و همه چیز را در منافع خود خلاصه کرده، مذاکره کنیم؟ قطعا پاسخ منفی است. من واقعا نمی‌دانم به چه منظوری این افراد تاکید به مذاکره دارند.

• دلیل اصلی مشکلات اقتصادی امروز واقعا چیست؟
این یک جنگ روانی است که آمریکا و سایر دشمنان انقلاب اسلامی کشور براساس اطلاعاتی که در اختیار دارند طراحی کرده‌اند و متاسفانه گروهی هم از مدیران داخل کشور اجرای آن را خواسته یا ناخواسته برعهده گرفته‌اند. این مشکلات هیچ ریشه خارجی ندارد بلکه همه مشکلات از همین مدیران است و نکته قابل توجه اینجاست که بیشتر آنها دو تابعیتی هستند.

• منظور از اطلاعاتی که آمریکا از آنها برای تحریم استفاده کرده چیست؟
ببینید برخی اطلاعات اقتصادی که اصولا براساس سامانه‌های بین المللی قابل دسترس همگان است، اما اصلی‌ترین اطلاعاتی که امروز آمریکا از آنها علیه اقتصاد کشورمان استفاده می‌کند حاصل رفت و آمد چند ماهه هیات‌های تجاری مختلف به بهانه مذاکرات و عقد قرار داد است. این هیات‌ها با این رویکرد که می‌خواهند شرایط اقتصادی ایران را بررسی کنند توانستند اطلاعات بخش‌‌های مختلف اقتصاد کشورمان را به دست آورند و آن را در اختیار آمریکا قرار دادند تا این کشور هم با توجه به نقاط ضعف ما ، دوباره تحریم وضع کند. به عنوان مثال اکنون اطلاعات تمام قطعه‌سازان ما در اختیار خارجی‌هاست و اکنون می‌بینیم خودروسازی ما را تحریم کردند. به این دلیل که می‌دانند این صنعت ضربه پذیر است.

• در بخشی از پاسخ قبلی به مدیران دو تابعیتی اشاره کردید نقش این افراد در چالش‌های فعلی را چطور ارزیابی کرده‌اید؟
براساس اطلاعات و آماری که سازمان‌های ذی‌صلاح داخلی ارایه کرده‌اند بسیاری از مدیران میانه و بعضا ارشد وزارتخانه‌ها امروز دو تابعیتی هستند و خانواده‌های آنها خارج از ایران زندگی می‌کنند؛ خوب حالا شما بمن بگویید این مدیران می‌توانند در راستای منافع اقتصادی ایران تصمیم‌گیری کنند؟ من اعتقاد دارم تا زمانی که مدیران دو تابعیتی قدرت را در اختیار دارند هیچ تحولی در اقتصاد ایران ایجاد نمی‌شود. عملکرد این مدیران باعث بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت شده و در بسیاری از موارد همین نکته باعث شکست سیاست‌های اقتصادی دولت می‌شود. پس اگر بگوییم مدیران دو تابعیتی مجری طرح مشکلات اقتصادی آمریکا داخل مرزهای ایران هستند دور از واقعیت سخن نگفته‌ایم.

• پس تاکید دارید مشکل اصلی اقتصاد ایران مدیریتی است و هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد؟
بله ، دقیقا؛ به همین دلیل دوستانی که معتقدند باید با آمریکا مذاکره کنیم پاسخ دهند باید سر چه چیزی با آمریکا مذاکره کنیم؟ درباره مدیران داخلی کشورمان؟ باید این مدیران را از صندلی خود جدا کنیم و به جای آنها جوانان تحصیلکرده که اتفاقا با استفاده از اطلاعات روز می‌توانند مقابل کارشکنی آمریکا ایستادگی کنند را بکارگیریم. بسیاری از جوانان ما در بالاترین سطوح توانمندی مدیریتی دارند ولی به آنها اجازه ابراز وجود نمی‌دهند، چون منافع خودشان به خطر خواهد افتاد. البته باید بگویم برخی از وزرا هم صادقانه وارد میدان نشدند. تخلفات اقتصادی اخیر از کجا نشات گرفته است؟

• نابسامانی نرخ ارز و سکه در بازار را هم ناشی از سوء‌مدیریت همین گروه می‌دانید؟
بله؛ وزارت اطلاعات و مجموعه‌های امنیتی کشور اعلام کردند اتاق فکری در کشورهای همسایه با پول یک گروه افراد خاص داخلی ایجاد شده که این گروه مشغول برنامه‌ریزی برای ایجاد نابسامانی ارز و سکه هستند و تبعات آن را در شرایط فعلی می‌بینیم.

• چندی پیش رئیس جمهور با سفرای ایران در خارج از کشور دیدار داشتند، شما جایگاه سفرا را در مدیریت شرایط چه می‌دانید؟
براین باورم که وزارت امور خارجه همانند دور اول مذاکرات هسته‌ای دقیق و قدرتمند عمل نکرده است. وزارتخارجه و سفیران این وزارتخانه باید با استفاده از هر امکانی که دارند کارشکنی ترامپ علیه یک تفاهم نامه بین المللی که در سازمان ملل هم تایید شده را مطرح کنند تا همگان بدانند با چه شخصی روبرو هستیم و جامعه جهانی در مقابل آن قرار گیرند. این فرایند می‌تواند کمک شایانی به عدم همراهی دیگران با سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

• برسیم به توانمندی داخلی کشور برای مدیریت اوضاع، شما معتقدید ایران توانایی مدیریت شرایط را دارد؟
بله، اما اجازه دهید برای شما مثالی بزنم، دوران دفاع مقدس را بسیاری از مردم به خاطر دارند که ایران با توجه به امکانات محدودی که در آن دوره داشت چطور مدیریت کرد و صنایع کشور همچنان به تولید و تامین نیازهای داخلی کشور مشغول بودند. – البته مشکلاتی بود اما به هرحال اقتصاد کار می‌کرد بی‌ آنکه به کمک خارجی توجه داشته باشیم – خوب حالا سئوال اینجاست از آن دوره تا امروز که توانمندی‌های بسیاری در بخش‌های مختلف مثل صنایع، فناوری، پزشکی، نظامی، تخصص دانشگاهی و نیروی ماهر را در اختیار داریم، نمی‌توانیم مشکلات را مدیریت کنیم؟ من اعتقاد دارم اگر فقط یک سال مدیریت کنیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

• مشخصا می‌پرسم شما اعتقادی به مذاکره با آمریکا یا هر کشوردیگر ندارید؟
مذاکره همیشه خوب است ، ولی نه در نقطه ضعف ، نه در نقطه‌ای که ما پایبند به اصول بین المللی بوده‌ایم ولی طرف مقابل هیچ توجهی به شرایط بین المللی نکرده و منافع ملی ما را زیرپا گذاشته است. در چنین شرایطی مذاکره با آمریکا یعنی تسلیم به این کشور، دقیقا همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند. یعنی تمام تجارب ۴ دهه گذشته در بخش‌های مختلف را یکباره از بین ببریم. کدام ایرانی چنین شرایطی را قبول می‌کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که آن دولت‌هایی که با آمریکا مذاکره کردند امروز کجا هستند؟ یا اینکه مردم آن کشورها چه شرایطی دارند؟ خروجی مذاکره با آمریکا در آن کشورها چه بوده است که ما هم بخواهیم همانطور عمل کنیم.

• برخی معتقدند شرکت‌های دولتی عامل مشکلات تولید کشور هستند، شما با این نکته موافق هستید؟
دقیقا؛ متاسفانه شرکت‌های دولتی و شبه دولتی هم مسیر با دشمن حرکت می‌کنند کارخانجاتی که قیمت مواد اولیه آنها هیچ ارتباطی به دلار ندارد، قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. این یعنی خیانت به اقتصاد و تولید ایران. قوه قضاییه باید در این زمینه ورود کند. به عنوان مثال در کشور چه اتفاقی افتاده که فولاد تولیدی ایران که سنگ آهن داخلی، گاز ارزان، برق ارزان و نیروی کار ارزان در اختیار دارد، طی چند ماه تجربه افزایش قیمت سه برابری را داشته؟ به نظر شما این دامن زدن به مشکلات نیست؟ نکته اینجاست که فولاد تقریبا ۷۰ درصد مواد اولیه صنایع پایین دستی را تامین می‌کند و به دنبال چنین سیاستی از سوی تولید کنندگان فولاد که عمدتا دولتی هستند بسیاری از صنایع را با چالش جدی بقاء روبرو کرده و روند تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری کارگران گسترش یافته است. البته تنها بخشی از چالش است.

• منظور شما از اینکه بخشی از چالش شرکت‌های دولتی هستند، چیست؟
منظور بنده سیستم بانکی است که اصولا به فکر تولید و حمایت از تولید کشورمان نیست. این نوع سیاست‌گذاری هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد، امروز گروهی اعلام می‌کنند تحریم بانکی مشکلات را ایجاد کرده ولی از خودشان نمی‌پرسند بسیاری از کارنجات مشکل نقدینگی به ریال دارند آیا ریال هم تحریم شده و ما خبر نداریم؟ بارها علمای دینی ما اعلام کردند که بانک‌ها دچار مشکلاتی هستند که اسلامی اداره نمی‌شوند، چه کسی توجه کرد. درحالی که دیدیم با حجم انبوهی از فناوری و نظارت روز به روز اختلاس‌های بانکی بیشتر و بیشتر شد درست زمانی که یک تولید کننده برای چند صد میلیون تومان کل زندگی خود را گروه گذاشته بود.

• به نظر شما دولت برای مقابله کارشکنی آمریکا آمادگی لازم را در بخش خصوصی ایجاد کرده است؟
خیر، همانطور که می‌دانید آمریکا مدت‌ها قبل اعلام کرده بود از برجام خارج خواهد شد که طبیعتا موانعی ایجاد می‌شد و لازم بود برای مقابله با این شوک آمادگی لازم را ایجاد می‌کردیم. ولی هیچ اقدامی از سوی دولت برای آمادگی صنعتگران صورت نگرفت فقط در رسانه‌ها اعلام شد برای هر شرایطی آماده هستیم که دیدیم نتیجه این آمادگی چه بود. حداقل لازم بود با تشکل‌‌های قانونی تولید کنندگان جلساتی گذاشته می‌شد و با همفکری زمینه مدیریت شرایط را ایجاد می‌کردند نه اینکه وقتی شوک به اقتصاد وارد شد تازه به دنبال راهکار باشیم. بازهم تکرار می‌کنم مشکلات اصلی اقتصاد ما داخلی است و هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد.

• حجم بالای تقاضا در بخش‌های مختلف اقتصادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شفاف اعلام می‌کنیم این نیاز واقعی جامعه ما نیست. بلکه نشانه‌ای دقیق و غیرقابل انکار از بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت است. فراموش نکرده‌ایم دوسال پیش را که خودروسازان با ارایه شرایط اقساطی و با کمک بانک مرکزی محصولاتشان را فروختند، حالا چه تحولی در بازار و تقاضای ایران ایجاد شده که قیمت‌ها ساعتی افزایش می‌یابند و هرچه خودرو پیش‌فروش می‌شود بازهم بازار تشنه است؟ مردم به دلیل نگرانی از کاهش ارزش سرمایه‌هایشان خریدهای غیرضرور انجام می‌دهند و همین نکته نوسان و تنش در بازار ایجاد کرده است.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

منبع : http://jamejamonline.ir/online/3387660757662402291

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار