ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ضعف معیشت کارگران با نوسان نرخ ارز:

0
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با میزان:

ضعف معیشت کارگران با نوسان نرخ ارز/ سبد مصرفی خانوار‌ها کوچک شد .

خبرگزاری میزان- در صورتی که بعد از تغییرات قیمت ارز، سطح قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کند آنگاه خانوار توانایی کمتری برای خرید سبد مصرفی خود خواهد داشت و این به معنای کاهش رفاه است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، تغییرات قیمت ارز بر رفاه و سبد مصرفی خانوار‌ها به خصوص قشر متوسط و پایین جامعه کارگری تاثیر مستقیم دارد و در تغییرات قیمتی ارز از طریق تغییرات تورم سطح رفاهی خانوار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
در صورتی که بعد از تغییرات قیمت ارز، سطح قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کند آنگاه خانوار توانایی کمتری برای خرید سبد مصرفی خود خواهد داشت و این به معنای کاهش رفاه است.
البته این کاهش رفاه برای خانواده‌های مختلف یا به عبارت دقیق‌تر برای دهک‌های مختلف، متفاوت است و بسته به این سبد مصرفی خانوار چه کالا‌هایی را شامل می‌شود و همچنین این کالا‌ها چه سهمی از افزایش قیمت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، این اثر متفاوت خواهد بود.در این رابطه غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری میزان بیان کرد: وقتی که ارزش پول ملی کاهش یابد تمام کسانی که دارایی یا سپرده‌های پولی دارند، کسانی که مابه ازای فعالیت‌های اقتصادی پول می‌گیرند، کارمندان و کارگران و حقوق بگیران و کسانی که در بانک‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند، عموما از کاهش ارزش پول ملی صدمه می‌بینند، اما بیشترین تاثیر از کاهش ارزش پول ملی را طبقات کارگری می‌بینند.

وی در ادامه افزود: طبعا همه کالا‌ها و خدمات خود را در فواصل زمانی در آینده با این کاهش ارزش منطبق می‌کنند، وقتی تورم اتفاق می‌افتد و واضح یا آشکار خود را در قیمت‌ها نشان می‌دهد؛ کالا‌ها یا مشمول کم‌فروشی شده و حجم‌شان کم می‌شود یا ناقص به فروش می‌رود و اجزایی از کالا یا خدمات در آن قیمت دیده نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شرایط به وجود آمده فعلی تنها از سیاست‌گذاری‌ها نیست، بلکه تلفیقی از تحریم‌ها، دخالت‌های بیگانگان و فضای داخل کشور است، یعنی اگر سیاست‌های اقتصادی دولت در این زمینه دخالت مستقیم و موثر دارد، مسائل خارجی هم هست و دولت از افزایش نرخ ارز متضرر نمی‌شود، چون دارایی‌های ارزی خود را با قیمت جدید وارد بازار کرده و کسب درآمد می‌کند تا هزینه‌های خود را پوشش دهد.طاهری خاطر نشان کرد: به همان اندازه که عرضه کالا و خدمات کاهش می‌یابد، افزایش قیمت‌های غیرطبیعی را شاهد خواهیم بود و وقتی عرضه و تقاضا دچار عدم تعادل می‌شود، بازار‌های غیررسمی شکل می‌گیرد و افراد ناچار می‌شوند برای کالا‌های ضروری قیمت بیشتری بپردازند.

براساس این گزارش، نوسان نرخ ارز در بازار به طور مستقیم بر معیشت خانوار‌های سطح پایین جامعه به خصوص قشر کارگری تاثیرگذار خواهد بود و در این شرایط بهتر است دولت راهکاری برای ثبات نرخ ارز در نظر گیرد تا ان تاثیرات بر رفاه مردم مخصوصا عرضه و تقاضای کالا‌های ضروری به حداقل برسد.
منبع : http://www.mizanonline.com/fa/news/434648

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار