ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دلیل کاهش ارزش ریال چیست؟

0

آلبرت بغزیان، تحولات رخ داده در بازار ارز را در نهایت موجب ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی ارزیابی کرد.

به گزارش افکارنیوز، یک استاد دانشگاه تحولات رخ داده در بازار ارز را در نهایت موجب ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی ارزیابی کرد.

آلبرت بغزیان- عضو هیات علمی دانشگاه تهران- با تقسیم بندی دو گونه از موقعیت‌های کاهش ارزش پول ملی اظهار کرد: افزایش تورم در داخل کشور از یک سو می‌تواند باعث کاهش قدرت خرید و ارزش ریال شود و از سوی دیگر کم شدن نرخ تبادل بین ریال و دیگر ارز‌های خارجی می‌تواند در نهایت به کاهش ارزش پول ملی بینجامد.

وی ادامه داد: اینکه دولت سامانه‌ای را ایجاد کرده و از آن طریق دلار ۴۲۰۰ تومانی را به واردات اختصاص می‌دهد، اگر واقعا بتواند این تخصیص ارز را به کالا‌های اساسی و به نیازمندان واقعی آن برساند، مسلما ارزش پول ملی را هم می‌تواند حفظ کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تداوم شرایط فعلی می‌تواند به تدریج از بیرون باعث ایجاد تورم در اقتصاد شده و ارزش پول ملی را کاهش دهد، ادامه داد: اقداماتی که دولت در مورد انتشار لیست واردکنندگان انجام داد، اگر ادامه پیدا کند، می‌تواند تا حدودی باعث جلوگیری از افول ارزش پول ملی شود.

بغزیان با تاکید بر اینکه گاهی اوقات تورم در قیمت ارز‌های خارجی می‌تواند باعث کاهش ارزش پول ملی شود، به مدل دیگر کاهش ارزش پول ملی هم اشاره کرد و ادامه داد: گاهی اوقات افزایش در هزینه‌های مربوط به تولید در داخل کشور می‌تواند باعث ایجاد تورم و در نهایت کاهش ارزش پول ملی شود. با این حال به نظر می‌رسد در ایران کاهش ارزش پول ملی بیشتر از مدل اول یعنی تورم در ارز‌های خارجی ناشی می‌شود.

وی در نهایت با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت اظهار کرد: تغییرات در ترکیب تیم اقتصادی دولت می‌تواند باعث ایجاد امید و انگیزه در جامعه شود. ضمن اینکه می‌تواند از ادامه تصمیم گیری‌های غلط هم جلوگیری کند و باعث شود تا وزارت صنعت و معدن، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هماهنگی بیشتری را با همدیگر داشته باشند.

گفتنی است، افزایش حجم نقدینگی در جامعه به دلیل همزمانی کاهش نرخ سود بانکی با اعمال تحریم‌های جدید باعث شده است بسیاری از حوزه‌های مربوط به ارز‌های خارجی، طلا، مسکن و بورس به دلیل ترس از کاهش ارزش ریال مورد هجوم قرار گیرند. این اتفاقات باعث افزایش نسبی قیمت‌ها در دیگر حوزه‌ها هم شده است؛ به طوری که گرانی‌ها به تدریج برای مردم عادی هم ملموس به نظر می‌رسد.

منبع : https://www.afkarnews.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار