ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

رشد بالای نقدینگی جذب تولید نمی شود :

0

بررسی تاثیر بازار ثانویه ارز بر تولید/رشد بالای نقدینگی جذب تولید نمی شود .

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه همزمان با کاهش تورم شاهد روند افزایشی نقدینگی بودیم گفت:نقدینگی بالا جذب تولید نمی شود.

به گزارش  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی در برنامه تیتر امشب در خصوص تشکیل بازار ثانویه ارز اظهار داشت: ما در اتاق بازرگانی پیشنهاد بازار ثانویه را به دولت داده بودیم  اما نه به صورت کنونی که دولت اجرا کرد چراکه خود این  مدل بازار کنونی ثانویه ارز  مشکلاتی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد:اگر فضای مناسب کسب و کار و تولید در کشور ایجاد شود نقدینگی به سمت بورس و بازار سرمایه می رود که می تواند اشتغال هم ایجاد کند.

شکوری تصریح کرد:ما همیشه قیمت ارز را ثابت نگه داشتیم که این امر با وجود تورم و افزایش هزینه ها مشکل ساز می شود.باید در طول این سال ها نرخ ارز به نسبت تورم داخل افزایش پیدا می کرد و اگر این امر اجرا می شد نرخ ارز اکنون معقول و منطقی می شد.

عضو اتاق بازرگانی افزود:باید موانع تولید را کاهش داد، بروکراسی را برای تولید مدیریت و با مخلان بازار برخورد کرد.

وی با تاکید بر اصلاح سیاست های پولی گفت: اگر مشکلات سیاست های پولی برطرف نشود نقدینگی از بازار ارز به بازارهای دیگر سرایت می کند.

شکوری ادامه داد:دولت باید بازار را مدیریت کند. وقتی بعضی از فعالان با ارز آزاد خرید می کنند چگونه با نرخ ۴۲۰۰ تومانی جنس خود را به فروش برسانند.

با روند رشد نقدینگی و کاهش تورم، افزایش قیمت ها قطعی بود

بر اساس این گزارش رحمانی کارشناس اقتصادی تصریح کرد :وقتی رشد نقدینگی اتفاق می افتد آثار افزایش قیمت را به همراه دارد از سال ۹۳ همزمان با کاهش تورم ،نقدینگی رو به رشد رفت.سالها رشد نقدینگی اتفاق افتاد و ما سیگنال را اشتباه گرفتیم که کاهش تورم اتفاق افتاده است.

وی افزود:رشد بالای نقدینگی نمی تواند جذب تولید شود؛  با این روند افزایش قیمت ها قطعی بود و تحریم ها فقط جرقه ای برای افزایش قیمت بود.

رحمانی در خصوص اینکه آیا می توان با شیوه بازار ثانویه ارز،  بازار را متعادل کرد گفت:چنین تصوری ندارم که بازار ثانویه ، نرخ ارز را به سمت ۴۲۰۰ تومان بکشاند  اما تشکیل آن خوب است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:دولت باید بپذیرد که نرخ ارز افزایش یافته و بخشی از آن حاصل افزایش نقدینگی است.

رحمانی گفت:کنترل نرخ ارز با سیاست های پولی امکان دارد نه دستوری . افزایش نرخ ارز آثار خود را بر روی کالا و خدمات نشان خواهد داد و این امر به اقشار کم درآمد آسیب می زند.

وی ادامه داد:دولت باید از طریق سیاست های یارانه ای، اقشار ضعیف را یاری کند و برنامه یارانه نقدی بازنگری شود همچنین مسئله مالیات بسیار مهم است و دولت باید معاملات را برای اخذ مالیات رصد کند و نابرابری های توزیع ثروت را بهبود بخشد.

بر اساس این گزارش خدابخش مدیر نظارت سازمان بورس در ادامه برنامه اظهار داشت :با هماهنگی های ایجاد شده با وزارت صنعت و بانک مرکزی ، تا هفته آینده بازار گواهی صادارت در بورس راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور صادرکنندگان کالا می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان به واردات کالاهای گروه ۳ که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است، اختصاص دهند و حق استفاده از گواهی صادراتی را در بازار بورس با نرخ رقابتی به واردکنندگان این گروه از کالاها واگذار نمایند.

خدابخش گفت: وارد کنندگان این گواهی را با نرخ رسمی۴۲۰۰ تومان خریداری می کنند و مابه التفاوت معامله بورسی به صادر کننده پرداخت خواهد شد. این طرح برای صادرکنندگان و واردکنندگان گروه ۳ است.

مدیر نظارت سازمان بورس با اشاره به اینکه اجرای این طرح مزیت های را به همراه دارد، افزود: عرضه و تقاضا با کیفیت خوبی صورت می گیرد و از نظام ساختاری خوبی برخوردار خواهد بود.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/6578032

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار