ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قیمومیت چیست ؟

0

قیم کیست ؟

قیم امور حقوقی فرزند را سر و سامان می‌دهد به همین دلیل برای انتخاب این شخص قانون ، حساسیت زیادی به خرج داده است . اصلی ترین گزینه برای قیمومیت مادر است به شرطی که صلاحیت لازم را داشته باشد . به این نکته حتما توجه داشته باشید که اگر زن ازدواج مجدد کند معمولا اداره سرپرستی ، قیمومت را به یکی از اقوام درجه یک پدر یا مادر می ‌دهد و اگر هیچ کدام از این‌ ها هم نبودند یا صلاحیت نداشتند اداره سرپرستی یک نفر را به عنوان امین انتخاب و همین فرد ، قیم فرزندان این زن را انتخاب می ‌کند. نکته مهم دیگری که نباید فراموش شود این است که قیم هیچوقت نمی ‌تواند خودسرانه درباره اموال کودک تصمیم ‌گیری کند . قانون در این‌ باره نیز سختگیری کرده و قیم را الزام کرده است تا همه کارها را با نظارت اداره سرپرستی انجام دهد . پس این را بدانید که اگر قیم بخواهد اموال کودک را نقل و انتقال دهد حتما باید اجازه ی اداره سرپرستی را از قبل گرفته باشد .

خویشاوندان در صورتی که صلاحیت برای قیم شدن داشته باشند، بر دیگران مقدم خواهند بود و دادگاه یک یا چند نفر از آنان را به سمت قیمومت معین خواهد کرد، در میان خویشان محجور ، پدر یا مادر او مادام که شوهر ندارد ، با داشتن صلاحیت بر دیگران مقدم است ؛ و نیز در صورت محجور شدن زن ، شوهر زن با داشتن صلاحیت برای قیمومت بر دیگران مقدم است . برابر ماده ۱۲۳۳ قانون مدنی: زن نمی‌تواند بدون رضایت شوهر خود سمت قیمومت را قبول کند.

برای قیمومیت چه شرایطی لازم است ؟

  • طبق قوانین اسلامی اگر برای طفل صغیری که مسلمان است قیم انتخاب می‌شود ، باید قیم او نیز مسلمان باشد ؛ زیرا کفار نمی‌توانند قیم یک فرد مسلمان باشند
  • قیم باید عاقل ،‌ بالغ ، بصیر و آگاه به مورد مد نظر باشد
  • قیم باید دارای اهلیت کامل و شایستگی اخلاقی و قابل اعتماد باشد

قیم چه اختیاراتی دارد ؟

قیم می ‌تواند در اموال منقول تحت قیمومیت دخل و تصرف داشته باشد ، ولی نسبت به اموال غیر منقول باید با اجازه ی دادستان در آن دخل و تصرف کند ، در صورتی که کودک به سن بلوغ رسیده باشد تمامی اموال از قبیل منقول و غیر منقول به خود او تعلق می‌گیرد و اگر از قیم خود شکایتی دارد که وی مصلحت را رعایت نکرده می‌ تواند به مراجع قانونی شکایت کند ولی در اینصورت قیم هم با ارائه مدارک می‌تواند ادعا کند که در نگهداری از اموال مصلحت را رعایت کرده است .

دریافت مجوز قیمومت مادر چگونه است ؟

اگر مادری می ‌خواهد اداره اموال فرزندش را بر عهده بگیرد باید با ارائه مدارک فوت پدر طفل و نوشتن تقاضا در یک برگ معمولی مبتنی بر اینکه پدر طفل طبق مدارک موجود فوت کرده و اعلام آمادگی جهت قیمومیت به اداره ی سرپرستی مراجعه کند . در این زمان دادستان پس از بررسی ، مادر را به عنوان قیم طفل اعلام می‌ کند و بعد از آن او می ‌تواند در امور مالی فرزند خود برای مصلحت و منافع طفل دخالت کند . اما لازم به ذکر است که دخالت قیم در امور مالی طفل ، دخالتی بدون حد و حصر نیست و حتما باید بر اساس مصلحت طفل انجام شود .درغیر این‌ صورت برای قیم مسئولیت‌های سنگینی به بار خواهد آورد .

اگر مادر قیمومت را قبول نکند !

اگر مادر حضور نداشته باشد یا اینکه به هر دلیلی نخواهد سرپرستی کودک خود را قبول کند ، در اینصورت فردی صالح ازبستگان ، برای قیمومت معرفی می شود و اگرھیچ یک از اقوام و بستگان حاضر به قبول کردن قیمومت نباشند یا صلاحیت نداشته باشند ، اداره سرپرستی رأسا کسی را انتخاب می کند که صلاحیت داشته باشد . این فرد ممکن است از کارمندان مورد اعتماد خود اداره سرپرستی باشد . پس از مشخص شدن فرد صالح برای قیمومت ، اداره سرپرستی ، پرونده را برای صدور حکم به دادگاه می فرستد و اگر دادگاه هم صلاحیت فرد معرفی شده را تایید و او را قادر به اداره امور طفل بداند پس از صدور حکم ، پرونده را به اداره سرپرستی باز می گرداند . در این زمان قیم نامه صادر شده و به قیم تحویل داده می شود تا مطابق وظایفی که در قانون مقرر شده ، به اداره امور بپردازد  .

منبع : http://vakil-moshaver.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار