ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ستاد تنظیم بازار یا تماشاچیان بازار؟!

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ستاد تنظیم بازار یا تماشاچیان بازار؟! / فولادگر: ستاد شرایط آشفته بازار را درک نمی‌کند .

ستاد تنظیم بازار این روز‌ها هیچ واکنشی در قبال نوسانات قیمت سکه، ارز و خودرو نشان نمی‌دهد این در حالیست که قانون مسئولیت کنترل قیمت‌ها را بر عهده این نهاد گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار در آشفتگی گرفتار شد و قیمت‌ها به یکباره صعود کرد و نهادهای مختلف اجرایی، قانونگذاری و قضایی در تکاپوی یافتن علت این افزایش‌های ناگهانی  در بازارهای مختلف کشور بر آمدند، هر کدام طرحی  را برای مدیریت این بحران‌ها به فعالان بازارهای مختلف پیشنهاد کردند و در تلاش برای فروکش این بحران جلسات مختلفی را با وزرای مربوط برگزار می‌کردند.

اعضای کمیسیون‌ها تخلفات را اعلام و برای برخورد با آنها راهکارهایی ارائه می‌دادند تا جایی که ماجرا به بحران اقتصادی در چند بازار ارز، سکه و خودرو و برخی اقلام خوراکی  کشیده شد و چشم ها  به دنبال بازرسان و تصمیمات ریاست ستاد تنظیم بازار متمرکز شد.

ستادی که اصلی‌ترین نهاد برای برخورد جدی با متخلفان در بخش فروش محصولات وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بازرگانی، اقتصاد و دارایی (سکه و ارز) است.

اما جالب توجه است که اصلی‌ترین نهاد در مواجهه با شرایط بحرانی بازار کشور بخصوص افزایش قیمت‌ها در این روزها سکوت اختیار کرده  و  تنها به ارسال بازرسان خود به مراکز و دریافت گزارش اکتفا کرده است و عملا برای مهار التهابات بازار ارز و سکه اسمی از ستاد تنظیم بازار به گوش نرسید!

توجهات در این بین  به وزیر صمت که خود رئیس ستاد تنطیم بازار هم هست جلب می‌شود تا تصمیمات وی به عنوان ریاست این ستاد در این روزها راهگشای معضلات بازارها شود.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این‌باره معتقد است که ستاد تنظیم بازار به علت فراوانی دلایل افزایش قیمت دچار یک نوع سردرگمی شده است و می‌گوید: بیشتر عوامل حواشی هستند که بازار را درگیر افزایش قیمت کرده‌اند البته نباید از این موضوع غافل شویم که این هیجانات سودجویانی دارد که حتی ستاد تنظیم بازار را هم غافلگیر کرده است.

وی افزود: سرعت افزایش قیمت‌ها ما را نگران کرد و بر آن شدیم تا دلیل بالا بودن سرعت افزایش قیمت‌ها را پیدا کنیم که در بررسی اعضای کمیسیون‌های مختلف می‌توان به  عواملی نظیر دلالان، عملکرد نابسامان وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات خودروهای وارداتی و همچنین کمی هم فقدان هماهنگی در ستاد تنظیم بازار اشاره کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد وظایف خود را به طور عادی  با بازرسان خود پیگیری می‌کند اما این روزها باید در انتظار و پیگیری وزیر صمت که خود ریاست این ستاد را بر عهده دارد باشیم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که واکنش‌های مردم را در پی داشته است و ما نیز گزارشاتی را درباره آن دریافتیم  بازار خودروی داخلی است. این بازار نباید افزایش قیت داشته باشد زیرا ۸۵درصد قطعاتش در داخل و مواد اولیه ملی تولید می‌شود و  ارز، هیچ مداخله‌ای در سیستم تولیدات آنها ندارد.

ستاد تنظیم بازار غیرفعال نیست

ملکی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار باید برای رسیدگی به این موضوع به دلایلی نظیر هجوم یکباره مردم برای صرف نقدینگی در دست خود رسیدگی کند که این موضوع هم کاملا جنبه روانی داشته و مردم با توجه به حساس شدن به موضوع خروج آمریکا از برجام بر روی هر افزایش قیمتی واکنش نشان داده و قصد خرید آن را دارند؛ نمی توانیم بگوییم که علنا ستاد هیچ کاری انجام نمی دهد اما اختلالاتی که در این بازارها رخ داده است نیازمند برخورد ویژه و لحظه ای این ستاد است.

رئیس ستاد بودن یا وزیر ماندن!

این موضوع قابل توجهی است که ریاست این ستاد با وزیر صنعت  معدن و تجارت است، فردی که  خود زمانی منتقد و مخالف عملکرد این دستگاه بود و بارها از فعالیت این نهاد انتقاد کرده بود، اما حال که بر منصب وزارت تکیه کرده است بیشتر به بیان بخشنامه های مدیریتی و وزارتی مشغول است و عملا هیچ نظارتی برای این نهاد از جانب ریاست مستقل ستاد تنظیم بازار انجام نمی دهد.

در ادامه بررسی عملکرد ستاد تنظیم بازار در بخش های مختلف اقتصادی به ریاست کمیسیون حمایت از تولیدات ملی  مراجعه و از وی در خصوص نحوه عملکرد ستاد سوالاتی را پرسیدیم:

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولیدات ملی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: در قانون ذکر شده برای تنظیم بازار، قیمت‌های نجومی و بی قانون نهادی از وزارت صمت، بازرگانی و جهاد کشاورزی تشکیل شده است که موظف است هر روزه بازار را رصد کند.

وی افزود: در واقع تمرکز ویژه این ستاد جلوگیری از بروز چنین بحران‌هایی است که به طور قطع باید گفت مسئول اصلی این روزها و نوسانات بازار ارز وسکه این نهاد است.

رئیس کمیسیون حمایت از تولیدات ملی در ادامه گفت: التهابات قابل توجهی در بازارها ایجاد شده است و قطعا نارضایتی‌هایی را نیز از جانب جامعه به دنبال داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در نتیجه ستاد تنظیم موظف است به طور خودکار با بروز هر نوع التهابی مانند یک پادزهر به بررسی بازارها ورود کند نه اینکه منتظر تشکیل جلسات باشد که صد البته کمیسیون های مجلس درباره حوزه خود بارها با این ستاد طرح جلسه کرده است.

فولادگر گفت: در تلاشیم تا قدرت دخالت دولت در قانونگذاری‌ها را کاهش دهیم تا  این نهاد بیشتر به بُعد نظارتی و  بیان طرح های راهبردی بپردازد. دولت این روزها بیشتر گرفتار قانونگذاری‌های جانبی و حاشیه‌ایست در صورتی که باید به وظیفه قانونی خود یعنی وظیفه اجرایی و نظارتی بپردازد.

وی با اشاره به همه گیر بودن شیوع گرانی در تمام بازارها، تصریح کرد: بنده چه در کمیسیون صنایع و چه در کمیسیون حمایت از تولید ملی این موضوع را متذکر شده ام که ستاد باید پررنگ تر عمل کند، بازرسان خود را افزایش دهد تا با خاطیانی که در حاشیه اصلی بازار مردم را نگران می‌کنند برخورد شود.

کاسبان چشم انتظار بازرسان ستاد تنظیم بازار

رئیس کمیسیون حمایت از تولیدات ملی با اشاره به گزارش‌ها مردمی از تخلفات در بازارها  تصریح کرد: بخش دیگری از این بازرسی ها به اطلاع‌رسانی صحیح تشکل‌های مردمی و بررسی دقیق و درست ستاد بر این گزارش‌ها بر می‌گردد ستاد این روزهای بحرانی را درک نمی‌کند زیرا بازاریان این روزها به دقت بیشتر بازرسان این نهاد چشم امید بسته‌اند.

وی گفت: در هفته‌های گذشته کمیسیون صنایع و معادن جلساتی را با وزیر برگزار کرد که وزیر غالبا در نقش وزارتی خود ماند و به تعیین قیمت‌ها و تعیین تعرفه واردات خودروها پرداخت.  البته این موضوع بسیار قابل اهمیت است که وی نقش  رئیس ستاد تنظیم بازار نیز بر عهده دارد و این مسئولیت در این برهه از زمان فعالیت پررنگ تری را می‌طلبد.

فولادگر در پایان به مظلوم ماندن قیمت گذاری ها در این صنف اشاره کرد و گفت: کمیسیون حمایت از کالای ایرانی در هفته گذشته با نمایندگانی از صنف نان، محصولات لبنی و اعضای ستاد تنظیم بازار وارد مباحثه شد تا بتواند با قیمت های مناسبی بازار را مدیریت کند همچنین شخصا  پیگیر حضور وزیر صمت در این جلسات هم هستم.

در نهایت باید گفت که رئیس ستاد تنظیم بازار، به حکم قانون به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسئولان  ایجاد ثبات در قیمت‌گذاری ها و همچنین مبارزه با تخلف در بازار به شمار می رود. بازاری که این روزها سکه‌اش به افزایش قیمت روی خوش نشان داده و از آن طرف هم قیمت افزایش خودروهایش از سرعت غیر مجاز عبور کرده اند و باید این موضوع را جدی گرفت که ورود اعضا و ستاد تنظیم بازار تنها مختص به شب عید و اقلام خوراکی نیست.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/6568370

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار