ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

توهین مشدد به چه معنا است؟

0
در کنار مواد قانونی که توهین به اشخاص عادی را به عنوان جرم ممنوع اعلام کرده‌، مواردی پیش‌بینی شده‌است که در آن‌ها مجازات توهین کننده افزایش پیدا می‌کند. در این موارد با توهین مشدد روبرو هستیم و منظور از توهین مشدد توهینی است که در آن، میزان مجازات بیش‌تر از مجازات توهین به اشخاص عادی می‌باشد.

دوستان عزیز سایت مهداد سلام! حال و احوال‌تان چطور است؟ امروز در یک هوای بهاری و با یک فنجان قهوه میزبان مهمان محترمی هستیم که می‌خواهند راجع به توهین مشدد مطالبی را بیان نمایند. به سمت میزشان می‌رویم و با برگه‌ای از سوالات که راجع به توهین مشدد است، با ایشان شروع به صحبت می‌کنیم. پرسش و پاسخ‌هایی که در این گفت‌گو میان ما و ایشان مطرح گردید، به این ترتیب است:

۱. به عنوان نخستین سوال لطفاً بفرمایید که توهین مشدد به چه معنا می‌باشد؟
همانطور که می‌دانید منظور از توهین هرگونه رفتار و گفتاری است که باعث سست شدن شخصیت یک انسان می‌شود. فحاشی کردن و استفاده از کلمات رکیک و زشت نسبت به همدیگر از جمله رفتارهای توهین‌آمیز هستند. توهین در ماده ۶۰۸ قانون مجازات به عنوان یک جرم ممنوع اعلام شده و قانون‌گذار برای کسی که مرتکب این رفتار شود مجازاتی تعیین کرده‌است. در این ماده توهین به اشخاص عادی جرم‌انگاری شده که به آن توهین ساده گفته می‌شود. در کنار این ماده قانونی، قانون‌گذار مواردی را پیش‌بینی کرده‌است که در آن‌ها مجازات توهین کننده افزایش پیدا می‌کند. در این موارد است که توهین از حالت ساده خارج می‌شود و دیگر با توهین مشدد روبرو هستیم. در واقع توهین مشدد توهینی است که مجازات آن شدیدتر از مجازات توهین ساده(توهین به اشخاص عادی) می‌باشد.
۲. برای توهین ساده و توهین مشدد چه مجازاتی در نظر گرفته شده‌است؟
مجازات توهین ساده(توهین به اشخاص عادی) تا ۷۴ ضربه شلاق و یا تا ۵۰ هزار ریال جزای نقدی است اما مجازات توهین مشدد در موارد مختلف، متفاوت است.
۳. در چه مواردی توهین، مشدد است و میزان مجازات توهین‌کننده افزایش پیدا می‌کند؟
در برخی موارد مقام شخصی که به او توهین می‌شود به گونه‌ای است که موجب می‌شود مجازات توهین‌کننده افزایش پیدا کند. توهین به رهبری، توهین به مقامات و کارکنان دولتی و هم‌چنین توهین به مقامات سیاسی خارجی از جمله‌ی این موارد است. یعنی اگر شخصی به این مقامات توهین کند، مجازات بیش‌تری در انتظارش خواهد بود. در برخی دیگر از موارد، جنسیت و سن شخصی که به او توهین می‌شود، موجب افزایش مجازات توهین‌کننده می‌گردد. برای مثال اگر شخصی به یک خانم یا کسی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌است توهین کند، با مجازات بیش‌تری روبرو خواهد شد. توهین کردن به مقدسات یعنی پیامبران عظام و ائمه اطهار هم از مواردی است که موجب افزایش مجازات توهین‌کننده می‌شود. در این موارد مجازات بیش‌تری نسبت به حالتی که فردی به اشخاص عادی توهین می‌کند، بر توهین‌کننده اِعمال می‌گردد.
۴. آیا نحوه‌ی توهین کردن هم می‌تواند موجب افزایش مجازات توهین‌کننده شود یا این‌که نحوه‌ی توهین‌کردن روی مجازات تأثیری ندارد؟
در قانون اصطلاحی آمده‌است که نشان می‌دهد نحوه‌ی توهین کردن هم می‌توان روی مجازات توهین‌کننده تأثیر بگذارد. اگر شخصی دیگری را هجو کند، با مجازات بیش‌تری روبرو خواهد شد. منظور از هجویه این است که با مرتبط کردن کلمات و عبارات به یکدیگر در قالب شعر یا یک نوشته به شخصی توهین کند. در این حالت یک ماه تا ۶ ماه حبس در انتظار توهین‌کننده خواهد بود.

منبع : http://mahdad.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار