ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

توهین به اشخاص، دارای مجازات قانونی است!:

0
در میان رفتارهایی که به عنوان جرم معرفی شده­‌ و ممنوع گردیده‌اند، برخی از رفتارها شخصیت انسان را نشانه می­‌گیرند. توهین از این دسته جرایم است. در این نوشتار همراه ما باشید تا بیشتر با معنای توهین و هم­چنین مجازات آن آشنا شویم.

آزادبودن انسان­ها در رفتارهایی که انجام می­‌دهند، از رایج‌­ترین موضوعات بسیاری از محافل و گفت­‌وگوهای روزمره است. اگر بپرسید که واقعا انسان آزاد است یا خیر، پاسخ خواهم داد که: بلی! آزاد است اما این آزادی نمی­‌تواند بدون محدودیت باشد. یکی از مهم­‌ترین محدودیت­‌های آزادی، رعایت حقوق دیگران است؛ یعنی آزادی انسان را تا جایی می­‌توان پذیرفت که به حقوق دیگران صدمه نزند. به همین خاطر در مواردی که آزادی انسان با حقوق دیگران در تعارض قرار می­‌گیرد، قانون­‌گذار قدم به میدان می­‌گذارد و برخی از رفتارها را ممنوع اعلام می­‌کند. این رفتارها در اغلب موارد رفتارهایی هستند که به جان، مال و امنیت اشخاص دیگر صدمه و خسارت می­‌زنند. در این میان بعضی از رفتارهایی که به عنوان جرم معرفی شده­‌اند، رفتارهایی هستند که شخصیت انسان را نشانه می­‌گیرند. توهین از این دسته جرایم است. در این نوشتار همراه ما باشید تا بیشتر با معنای توهین و هم­چنین مجازات آن آشنا شویم.

توهین به چه معنا است؟ چه مجازاتی دارد؟
قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ در ماده ۶۰۸ با ذکر مثال توهین را به فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک تعریف کرده‌­است اما نمی­‌توان آن را محدود به همین دو رفتار دانست. هر رفتاری که به صورت متعارف موجب سستی در شخصیت یک انسان و تحقیر وی شود، توهین است؛ رفتار توهین­‌آمیز می­‌تواند در قالب گفتار یا انجام یک رفتار یا حرکت خاص باشد. مجازات توهین تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی است و قاضی می­‌تواند مرتکب را به یکی از این دو مجازات و یا هر دوی آن­ها محکوم کند.

وجود یا عدم وجود یک ویژگی در شخص توهین شونده، تأثیری در جرم توهین ندارد!
فرض کنید شما فردی کچل و بی‌مو هستید. روزی در مجلسی نشسته‌اید و در حال صحبت با دوستان یا آشنایان خود هستید که در خلال این صحبت‌ها با یکی از آن‌ها به اختلاف­‌نظر برخورد می‌کنید. طرف مقابل‌تان که احتمالا نمی‌تواند نظر مخالف خود را تحمل کند، با صدای بلند به شما می‌گوید: «کچل»! و افراد حاضر در جمع شروع به خندیدن می‌کنند. در این حالت طرف مقابل‌تان مرتکب توهین شده‌است. چنانچه شما بخواهید از او شکایت کنید نمی‌تواند بگوید که شما واقعا کچل هستید. در واقع قصد او از گفتن آن واژه، تمسخر و تحقیر شما بوده و بنابراین کچل بودن یا نبودن شما هیچ تغییری در جرم او به وجود نمی‌آورد. بنابراین اگر یک نفر، دیگری را بخاطر داشتن یک ویژگی به باد تمسخر بگیرد، نمی­‌تواند در دفاع از خودش بگوید که او این ویژگی را دارد. او باید بداند که وجود یا عدم وجود یک خصلت در طرف مقابل، تأثیری بر جرم بودن رفتار او نمی­‌گذارد.

توهین یک جرم قابل گذشت است!
باید توجه داشته باشیم که توهین جز در موارد خاص مانند توهین به مقامات سیاسی یا اداری یک جرم قابل گذشت است؛ یعنی مراجع قضایی زمانی رسیدگی به این جرم را شروع می­‌کنند که شخصی که به او توهین شده است، شکایت خود را در این مراجع مطرح کند. هم­‌چنین بعد از طرح شکایت و شروع رسیدگی هر زمان که او گذشت کند، رسیدگی به جرم توهین متوقف خواهد شد.

منبع : http://mahdad.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار