ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

منقضی شدن اعتبار چک‌های غیرصیادی از شهریور ماه امسال:

0
خبرگزاری میزان- با اجرایی شدن کامل سامانه صیاد، چک‌های غیرصیادی از شهریور ماه امسال پذیرش نمی‌شوند و با رواج استفاده از این چک‌ها افراد برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی باید با مشخصات امنیتی چک‌ها را تشخیص دهند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، چک‌ها از گذشته تا به حال وسیله‌ای مهم در سیستم پرداخت بوده و همیشه نقش قابل توجهی را در پرداخت هزینه معاملات کوچک و بزرگ داشته است.

به طوریکه در سال‌های گذشته با وجود برخی مسائل مانند افزایش تعداد چک‌های برگشتی تا حدودی اعتبار چک‌ها کاهش پیدا کرد و افرادی که طرف حساب این چک‌ها بودند همیشه برای وصول آن نگرانی‌هایی داشته اند.

به همین منظور برای جلوگیری از مشکلات مربوط به چک‌ها در چند سال اخیر اقداماتی انجام شد که مهم‌ترین آن راه اندازی سامانه صیاد است به طوریکه این سامانه در سال ۱۳۹۴ مطرح و اواخر شهریور ماه سال گذشته رونمایی شد.

پس از رونمایی از سامانه صیاد گام اجرایی پیاده سازی سامانه یکپارچه چک در کشور برداشته شد.

در این میان با راه اندازی این سیستم، بانک مرکزی موفق به صدور چک‌های یکپارچه شد وبه دلیل اینکه اطلاعات چک به صورت آنلاین در دسترس متقاضیان قرار گرفت، امکان شناسایی و اعتبارسنجی را برای آن‌ها فراهم کرد.

لازم به ذکر است که این سیستم سبب منحصر به فرد شدن چک و آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادر‌کننده می‌شود.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی با این سامانه اعتبار و آبرو به چک برمیگردد و مسئولان بانک مرکزی معتقدند که با راه اندازی سامانه صیاد اطمینان و اعتماد به چک بیشتر می‌شود.

همچنین حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید محتوای پیامک استعلام این است که آیا صادر کننده سابقه صدور چک بلامحل دارد یا خیر؟ و معیار آن آیین نامه‌های فعلی بانک مرکزی در مورد صدور چک بلامحل است.

لازم به ذکر است که با اجرایی شدن کامل سامانه صیاد، چک‌های غیرصیادی از شهریور ماه امسال پذیرش نمی‌شوند و با رواج استفاده از چک‌های صیاد افراد برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی باید با مشخصات امنیتی چک‌ها بیشتر آشنا شوند.

در این میان طراحی ظاهری چک‌ها نشان می‌دهد که تمام نقوش چک‌های صیاد به صورت خطی و با استفاده از نرم افزار‌های امنیتی انجام گرفته به صورتی که هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است و در نمونه‌های جعلی، خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده و به راحتی با ذره بین قابل تشخیص است.

همچنین در خمیر کاغذ چک‌های صیاد از تصویر سه بعدی نشان و عبارت چاپخانه دولتی ایران استفاده شده که در مقابل نور قابل رویت است.

از طرفی در چک‌های صیاد، چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ سبز تیره نمایش داده می‌شود.

لازم به ذکر است که در فرایند ساخت کاغذ این چک‌ها از موادی استفاده شده که در صورت تماس با مواد شیمایی از خود واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد.

دراین میان استفاده از الیاف فلورسنتی که در سطح کاغذ پراکنده شده اند دیگر ویژگی امنیتی چک‌های صیاد محسوب می‌شود و این الیاف در زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ سبز، زرد، قرمز و آبی قابل مشاهده است.

این نکته حائز اهمیت است که با اختصاص یک شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک امکان استعلام و پیگیری وضعیت چک از طریق پیامک برای گیرنده چک تسهیل شده و باعث افزایش اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور می‌شود.

گفتنی است این سامانه در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک را ایجاد می‌کند.

منبع : http://www.mizanonline.com/fa/news/426050

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار