ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حسابهای تفصیلی چیست؟

0

قبل از اینکه به تعریف حسابهای تفصیلی بپردازیم لازم است که تعریفی از حسابهای کل و حسابهای معین داشته باشیم چرا که حساب تفصیلی زیرگروه این دو حساب به حساب می آید.

حساب کل

سرفصل حسابهای کل معمولاً از طرف مراجع ذیصلاح مانند سازمان حسابداری ، سازمان حسابرسی، سازمان امور مالیاتی کشور و جوامع حسابداری معرفی می گردد.حساب کل در واقع سرفصلهای استاندارد حسابداری هستند که به طور کل وضعیت حساب یک شرکت را نشان می دهند.

حسابهای معین

حسابهای معین زیرمجموعه یا زیرگروه حسابهای کل بشمار می آیند. از آنجایی که حسابهای کل بطور جزء نمی توانند ارائه گزارش نمایند بنابراین لازم است که حسابهای جزءتری هم به این حساب اضافه و معرفی شود از این جهت از حساب معین استفاده می نمایند.معین یک لغت عربی است و معنی آن کمک رساننده می باشد.در واقع یک حساب کل توسط حساب معین بیشتر شناخته می شود .مثلا وقتی گفته می شود که حسابهای دریافتنی و گزارش حسابهای دریافتنی ، این حساب به طور کل میزان طلب شرکت را به نمایش می گذارد.اما اگر خواسته باشیم که طلب از هر نفر را مشخص نماییم ، نیاز به حسابهای معین می باشد.

حسابهای تفصیلی

حسابهای تفصیلی چیست؟حسابهای تفصیلی در واقع زیرگروه حسابهای معین می باشد یعنی زمانی که حساب موردنظر با حسابهای معین هم مشخص نشود لازم است که حسابهای تفصیلی هم به آن اشاره شود .کلمه تفصیلی در عربی به معنی تشریح کردن و شرح دادن . یعنی در حسابداری ما اگر بخواهیم حسابی را بیشتر شرح دهیم از حساب تفصیلی استفاده می نماییم.مثلاً حسابهای دریافتنی ، طلب های شرکت را به طور کل نشان می دهد . بدهکاران تجاری حسابهای معین این حساب را نشان می دهد اما اسم شرکتها به عنوان تفصیلی آن بشمار می آید.یا در مثال دیگر: حساب موجودی نقد و بانک به عنوان یک حساب کل در سرفصلهای حسابداری استفاده می شود و حساب بانک ها به عنوان معین این حساب درنظر گرفته می شود .حال اگر بخواهیم بدانیم که کدام یک از بانک ها مورد نظر است نیاز به حساب های تفصیلی می باشد.به عنوان مثال: موجودی نقد و بانک –معین بانک ها-تفصیلی بانک سپه

انواع حسابهای تفصیلی چیست؟

حسابهای تفصیلی در دو گروه طبقه بندی و تقسیم می شوند.

۱-حسابهای تفصیلی چند سطحی

۲-حسابهای تفصیلی شناور

حسابهای تفصیلی چند سطحی: با توجه به مثال فوق اگر حساب تفصیلی هم در مشخص نمودن کالا یا نوع حساب دقیق نباشد می توانیم از حسابهای تفصیلی چند سطحی استفاده نماییم. با توجه به مثال فوق اگر ما در بانک سپه چند حساب داشته باشیم نیاز به حساب تفصیلی چند سطحی می باشد که حسابهای تفصیلی چند سطحی یعنی طبقه بندی کردن یا ریز کردن حسابهای تفصیلی . به عنوان مثال: حساب جاری بانک سپه –حساب پس انداز بانک سپه در اینجا خود حساب بانک سپه تفصیلی می باشد اما معرفی نوع حساب تفصیلی نوع ۱ شناخته می شود .با فرض اینکه ما در تفصیلی نوع ۱ ، نیز به نتیجه نرسیم مثلاً در این بانک چند حساب جاری داشته باشیم نیاز هست که تفصیلی سطح ۲ نیز معرفی شود به این معنی که حساب موجودی نقد و بانک به عنوان حساب کل ، حساب بانک ها به عنوان حساب معین ، حساب بانک سپه به عنوان حساب تفصیلی ، حساب جاری بانک سپه به عنوان تفصیلی سطح ۱ یا تفصیلی نوع ۱ و حساب جاری بانک سپه به شماره ۱۲ می تواند به عنوان حساب تفصیلی سطح ۲ بشمار رود.این تعریف در رابطه با کالاها نیز در شرکت بسیار کاربرد دارد یعنی کالاهایی که تنوع بسیار داشته و درانواع ، مدل ها و رنگهای مختلف تولید و فروخته می شود نیاز به حسابهای تفصیلی چند سطحی داریم . به عنوان مثال یک کالای برقی که انواع و اقسام رنگ و مدل را در خود دارد می بایستی توسط حسابهای تفصیلی چند سطحی در سیستم معرفی شود . به طور کلی حسابهای تفصیلی برای جزء کردن گزارشات و کمک به مدیریت برای سیاست های آتی ایشان در نظر گرفته می شود.

حسابهای تفصیلی شناور: بعضی از نرم افزارها این قابلیت را دارند و همانطوری که از اسم آن پیدا است ، حسابهای تفصیلی شناور به صورت شناور با حساب های معین در ارتباط می باشند و می توانیم از طریق حسابهای معین به آن اشاره نماییم.یعنی وقتی که ما یک حساب تفصیلی شناور داشته باشیم می توانیم آن را به حسابهای معین مختلفی ارتباط دهیم . به عنوان مثال در حساب معین یا تفصیلی فردی به نام آقای حسینی را به عنوان مشتری و همچنین فروشنده و همچنین دارای سمت های مختلف را می خواهیم در نرم افزار تعریف نماییم . در این حالت اگر این فرد را به صورت عادی بخواهیم معرفی نماییم لازم است که در زیرگروه چند حساب تعریف شود ولی با حساب های تفصیلی شناوربا امکانی که در نرم افزار وجود دارد فقط ارتباط این حساب را با حساب های دیگر مشخص می نماید .

کدینگ حسابهای تفصیلی:

تمام حساب ها در نرم افزار حسابداری نیاز به کدینگ دارند ، همان طور که در مقالات قبلی اشاره شد از آنجایی که کامپیوترها زبان حروف را متوجه نمی شوند و لازم است که همه حسابها توسط حروف به ایشان معرفی شود ، بنابراین حساب های تفصیلی هم از این قاعده مستثنی نیستند . در رابطه با ارقام حسابهای تفصیلی ، معمولاً با توجه به نوع فعالیت شرکت و نوع سیاست مدیران شرکت ، حداقل رقم مورد نیاز برای حسابهای تفصیلی ۳ رقم و برای سطوح بالاتر ۴ ، ۵ ، ۶ و ۷ رقم هم می تواند به عنوان حساب تفصیلی استفاده شود .

کدینگ حساب های تفصیلی چندسطحی:

وقتی که حسابهای تفصیلی کدینگ شدند و کد حساب تفصیلی مشخص شد ممکن است که حساب های تفصیلی در سطوح زیرسطح خود تنوع زیادی داشته باشند بنابراین حداقل سه رقم برای کدینگ حسابهای تفصیلی چند سطحی مورد استفاده قرار می گیرد.

کدینگ حسابهای تفصیلی شناور:

حسابهای تفصیلی شناور به دلیل اینکه قرار است با حساب های معین در ارتباط باشد بنابراین رقم آنها معمولاً به صورت سه رقم و در بعضی موارد چهار رقم تعریف می شود .به طور کلی اگر خواسته باشیم هر حساب تفصیلی تا ۹۹۹ بار اجازه ورود اطلاعات داشته باشد از کد سه رقمی و اگر خواسته باشیم تا ۱۰٫۰۰۰ یا به عبارتی ۹٫۹۹۹ بار حساب تفصیلی را بسط و گسترش دهیم از ۴ رقم برای آن استفاده می نماییم.

منبع : http://bestaccir.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار